Σάββατο, Μαρτίου 06, 2010

Η ζωή είναι υπέροχη

Δημοσιεύτηκε στα Χανιώτικα Νέα Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2009


Aπαντά ο ζωγράφος και καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Δημήτρης Ανδρεαδάκης
Η ζωή είναι υπέροχη

Χανιώτες και όχι μόνο, συλλέκτες και μη, αγαπήσαμε και αγαπάμε όλα τα έργα του. Αλλά κάποια απ αυτά, κάποιες συλλογές του για την ακρίβεια, τις λατρέψαμε και τις λατρεύουμε. Όπως την συλλογή του «Μεταξύ ουρανού και γης» στην ατομική του έκθεση στην αίθουσα τέχνης Αθηνών (2001) που μας ταξιδεύει στα σύννεφα και της οποίας η κίνηση και το φως είναι καθοριστικά στοιχεία. Και, την «κλασική» πλέον συλλογή του «Ταμπακαριά», με καθοριστικό στοιχείο τις απίθανες φωτοσκιάσεις και την υπονοούμενη ανθρώπινη παρουσία– και στις δύο πιο πάνω συλλογές. Γέννημα –θρέμμα των Χανίων, όπου το φως «αναπλάθει» καθημερινά τα κύτταρα μας και δημιουργεί φυσικούς εικαστικούς πίνακες στο φυσικό αλλά και το κτιστό περιβάλλον μας. Έτσι, φαίνεται «μοιραίο» να επηρεάζει, ειδικά τους πολλούς και καλούς εικαστικούς μας. Ειδικότερα όμως «σφραγίζει» το έργο ορισμένων απ αυτούς. «…Αν και παραστατικός ζωγράφος δεν είναι περιγραφικός ή αφηγηματικός, προπάντων δεν είναι εφήμερος. ….Μέσα από την τεχνική που ακολουθεί φαίνεται να επιδιώκει τη συνέχιση μιας παράδοσης που μοιάζει διακεκομμένη εδώ και χρόνια, από την εποχή των μεγάλων δασκάλων της ζωγραφικής …». Αυτά έγραφε, το 1999, η κριτικός Πέγκυ Κουνενάκη προλογίζοντας ένα από τα Λευκώματα με έργα του ζωγράφου από τη συλλογή «Ταμπακαριά». Η πασίγνωστη αυτή συλλογή του, παρουσιάστηκε το 1999 σε τρεις αίθουσες τέχνης. Στην «Αίθουσα Τέχνης Αθηνών» και στα Χανιά στο «Χρυσόστομο» και στα «Τζάμια-Κρύσταλλα». Και φυσικά πρόβαλε τα Χανιά και τα «Ταμπακαριά», τίμησε την δουλειά του και τον ίδιο και σήμερα, μπορεί κανείς να πει ότι τα έργα αυτής της συλλογής είναι από τα «κλασικά» του και βρίσκονται σε …ανεπάρκεια αφού ήδη κοσμούν πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στα Χανιά, στην Ελλάδα, στο εξωτερικό.

------------------------
Ο λόγος για τον Δημήτρη Ανδρεαδάκη που γεννήθηκε στα Χανιά το 1964. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλους τον Τριαντάφυλλο Πατρασκίδη και στην συνέχειά με τον Δημήτρη Μυταρά. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Ecole National Superieure des Beaux-Arts του Παρισιού με καθηγητές τους P. Carron και V. Velickovic ενώ κατά την διάρκεια τόσο των προπτυχιακών όσο και μεταπτυχιακών μεταπτυχιακών του σπουδών (1992-1996) υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.), της Γαλλικής Κυβέρνησης, του Ιδρύματος Ωνάση και του Ιδρύματος Λεβέντη. Εργα του βρίσκονται σε μουσεία, πινακοθήκες, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 2004, διδάσκει στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, του Πολυτεχνείου Κρήτης Εικαστικές Τέχνες και το 2008 εξελέγη επίκουρος καθηγητής.
Ετσι, επιστρέφει σιγά-σιγά στα Χανιά που εξακολουθεί να βρίσκεται η οικογένειά του και σήμερα απαντά στο «Μου σου του α λα Προυστ» και μας γεμίζει αισιοδοξία θυμίζοντάς μας ότι « Η ζωή είναι υπέροχη».

Ποιό είναι το βασικό γνώρισμα του χαρακτήρα σας;
Δεν ξέρω αν εγώ μπορώ να μιλήσω για ένα βασικό γνώρισμα στο χαρακτήρα μου. Θα μπορούσα να πω ότι είμαι άνθρωπος με μεγάλη υπομονή και επιμονή, και ότι έχω ένα αναλυτικό τρόπο σκέψης.
Τι σας κάνει να σηκώνεστε το πρωί;
Επτά ώρες συνεχόμενου ύπνου.
Τι είναι για σας ευτυχία;
Το φως του ήλιου, η αγάπη και η έγνοια των δικών μου ανθρώπων, η δουλειά της μέρας στο εργαστήριό μου, τα μαθήματα με τους φοιτητές στο Πολυτεχνείο, η συνεύρεση με φίλους γύρω από ένα τραπέζι.
Τι είναι για σας δυστυχία;
Να μην κάνω όνειρα. Να μην είμαι δημιουργικός.
Η τελευταία φορά που ξεσπάσατε σε γέλια;
Πριν από λίγο, με ένα ανέκδοτο που μου έστειλε ένας φίλος με email. Θυμάμαι σχεδόν όλα τα ανέκδοτα που έχω ακούσει, και μου κάνει κέφι να λέω ανέκδοτα με κάθε ευκαιρία.
Το βασικό σας ελάττωμα;
Όλα μου τα χαρακτηριστικά γίνονται ελαττώματα όταν τα χρησιμοποιώ με αρνητικό τρόπο.
Η βασική σας απασχόληση;
Η ζωγραφική καθημερινά στο εργαστήριο, και εδώ και λίγα χρόνια τα μαθήματα στο Πολυτεχνείο.
Ποια αρετή προτιμάτε σε ένα άνδρα;
Την αυτογνωσία
…σε μια γυναίκα;
Θεωρητικά το ίδιο…
Τι εκτιμάτε περισσότερο στους φίλους σας;
Το να έχουν πραγματικό πάθος για αυτό που κάνουν στην ζωή τους οτιδήποτε και να είναι αυτό.
Ποιος θα ήταν ο ιδανικός τόπος για να ζήσετε;
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στα Χανιά, κi’ έτσι έμαθα να αγαπώ το δυνατό φως του ήλιου και τη θάλασσα. Ιδανικός τόπος για μένα είναι ο τόπος μας, το φως του, και η λάμψη των χρωμάτων του.
Το αγαπημένο σας ταξίδι;
Στο Τολέδο μπροστά στο έργο του Γκρέκο « Η Ταφή του Κόμη Οργκάθ».
Το αγαπημένο σας χρώμα;
Τα μπλε της θάλασσας.
Ο αγαπημένος σας συγγραφέας;
Παπαδιαμάντης.
Ο αγαπημένος σας ποιητής;
Ο Όμηρος.
O αγαπημένος σας συνθέτης;
Ο Μπαχ, ο Μπετόβεν - ιδιαιτέρα τα κοντσέρτα του για πιάνο - ο Μάνος Χατζηδάκις, οι Πρωτομάστορες της Κρητικής μουσικής.
Ο αγαπημένος σας ζωγράφος;
Αυτή την εποχή οι ζωγράφοι των πορτρέτων Φαγιούμ από την ομώνυμη περιοχή στην Αίγυπτο από τον 1ο αι. π. Χ. έως τον 3ο αι. μ. Χ.
Ο αγαπημένος σας ήρωας –ηρωίδα από την λογοτεχνία;
Ο Οδυσσέας.
Η ταινία που σας σημάδεψε;
Όλες οι ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν.
Τι απεχθάνεστε περισσότερο ;
Την αναβλητικότητα μου σε ορισμένα πράγματα που ενώ ξέρω ότι πρέπει να τα κάνω, δεν μου κάνει κέφι να ασχοληθώ μαζί τους, και έτσι τα αναβάλω συνέχεια.
Σε ποια περίπτωση επιλέγετε να πείτε ψέματα ;
Όταν θέλω να αποφύγω ανθρώπους η καταστάσεις που νιώθω ότι σπαταλούν το χρόνο μου με κάτι που δεν με αφορά ή δεν με ενδιαφέρει.
Σε ποια λάθη δείχνετε την μεγαλύτερη επιείκεια;
Δυστυχώς, όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι, στα δικά μου.
Το τραγούδι που σφυρίζετε κάνοντας ντους ;
Είμαι παράφωνος και αποφεύγω γενικά το τραγούδι, η αλήθεια όμως είναι ότι δεν είμαι και από τους ανθρώπους που νοιώθουν παρόρμηση να τραγουδήσουν στο μπάνιο.
Οταν δεν ζωγραφίζετε ποιά είναι η αγαπημένη σας ασχολία;
Να διαβάζω και να περπατώ στην φύση. Aπό τις δύο αυτές πιο ευχάριστες ασχολίες μου την πρώτη την πραγματοποιώ συχνότατα την δεύτερη σπανιότατα διότι όταν έχω ελεύθερο χρόνο συνήθως ασχολούμαι με την πρώτη.
Ο μεγαλύτερος φόβος σας;
Το να μην μπορώ να αντιμετωπίσω τους φόβους μου.
Σε ποια πνευματική κατάσταση βρίσκεστε αυτό τον καιρό;
Νιώθω ότι είμαι στην πιο δημιουργική στιγμή της ζωής μου.
Πώς θα επιθυμούσατε να πεθάνετε;
Γαλήνια
Εάν συναντούσατε το Θεό τι θα θέλατε να σας πει;
Ότι δεν σπατάλησα ούτε μια μέρα την ζωή που μου δόθηκε.
Ποιό είναι το μότο σας ;
Η ζωή είναι υπέροχη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου