Σάββατο, Μαρτίου 06, 2010

Μήπως θα είναι ξεπερασμένη η κυκλοφοριακή μελέτη, όταν εφαρμοστεί;

Δημοσιεύτηκε στα Χανιώτικα Νέα 18/02/08


Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ τ.δ.Κ κ. Αντ. Πιταριδάκης μιλά στους “Πολιτισμικούς Σφυγμούς”:
Χρειάζεται και μπορούν να γίνουν άμεσα κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

Ο κίνδυνος να είναι ξεπερασμένη η κυκλοφοριακή μελέτη κατά τον άγνωστο χρόνο συνολικής εφαρμογής της διαφαίνεται -εμμέσως πλην σαφώς- από τη συνέντευξη που έδωσε στους “Πολιτισμικούς Σφυγμούς” των “Χανιώτικων Νέων” ο πρόεδρος του ΤΕΕ τ.δ Κρήτης, κ. Αντώνης Πιταριδάκης. Καθώς, πολλά ζητήματα, όπως η σύνδεση των βασικότερων κόμβων εισόδου - εξόδου της πόλης, η εφαρμογή του ρυθμιστικού και άλλα που πρότεινε το τμήμα δεν έχουν συμπεριληφθεί σ’ αυτήν. Κατά την άποψη, λοιπόν, του ΤΕΕτδΚ χρειάζεται και μπορούν να γίνουν -να γίνονται- ΑΜΕΣΑ, κάποιες παρεμβάσεις - ρυθμίσεις. Προβλεπόμενες, άλλωστε, από την κυκλοφοριακή μελέτη. Αφού, ο χρόνος που περνά δυσκολεύει τις όποιες δυνατότητες παρέμβασης. Συμπέρασμα -θέση, που όπως περιγράφει ο κ. Πιταριδάκης, απορρέει από σχετικές μελέτες του ΤΕΕτδΚ σε συνδυασμό με τα συμπεράσματα επιστημονικών ημερίδων τα οποία γνωρίζει και η δημοτική αρχή Χανίων.
*********
Εν τούτοις, επιμένει να μην αναλαμβάνει την ευθύνη των αναγκαίων σταδιακών ρυθμίσεων τόσο στην πόλη συνολικά όσο και στην παλιά πόλη ειδικότερα. Με επικαλούμενο άλλοθι τη συνολική εφαρμογή και την προηγούμενη χρηματοδότηση της κυκλοφοριακής μελέτης. Κάτι που αναμένεται- εάν και εφ’ όσον χρηματοδοτηθεί- να γίνει σε εκτιμώμενο βάθος χρόνου, 3-4 ή και περισσοτέρων ετών.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕτδΚ, μίλησε στα «Χ.Ν» και για άλλα θέματα, όπως το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, το Ψυχιατρείο και τις χρήσεις του αλλά και την επιλεκτική συνεργασία και επίκληση των θέσεων του ΤΕΕ τδΚ από την τοπική αυτοδιοίκηση Χανίων και όχι μόνο. Αυτά περιλαμβάνονται στη δεύτερη ενότητα της συνέντευξής του που θα δημοσιευτεί αύριο.

Απαιτείται συντονισμένη πίεση
- Κυκλοφοριακό. Εμφραγματικό για τα Χανιά. Πώς εκτιμάτε, ως ΤΕΕτδΚ την πορεία χρηματοδότησης της κυκλοφοριακής μελέτης της πόλεως Χανίων; Αργή; Κανονική; Εκτιμάτε ότι τώρα θα χρηματοδοτηθεί; Γνωρίζετε εάν περιλαμβάνεται στο τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ;
- Σίγουρα είναι αργή. Έπρεπε ήδη να είχε ξεμπλοκάρει αυτό το θέμα. Απ’ όσα γνωρίζω, δεν συμπεριλαμβάνεται στο τομεακό του ΥΠΕΧΩΔΕ. Τα έργα του οποίου είναι –κατά κάποιο τρόπο– κατανεμημένα. Αλλά δεν νομίζω ότι είναι και ολοκληρωμένες οι κατανομές των τομεακών προγραμμάτων. Και γι’ αυτό το ζήτημα, αλλά και για τόσα άλλα πολλά όπως είναι π.χ. η χρηματοδότηση για τον Βόρειο άξονα, ζητάμε συντονισμό όλων των φορέων της Κρήτης και του νομού μας . Ζητάμε συντονισμένες πιέσεις προς το ΥΠΕΧΩΔΕ για εντάξεις τέτοιων ζητημάτων στα τομεακά των υπουργείων και ιδιαίτερα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Διότι ο βασικός λόγος που πολύ μεγάλα έργα αναπτυξιακά δεν έχουν προχωρήσει τόσα χρόνια στο νησί είναι ότι δεν έχουν ενταχθεί σ’ αυτά τα μεγάλα προγράμματα. Άρα και η κυκλοφοριακή μελέτη καθυστερεί απαράδεκτα. Και πρέπει, οργανωμένα και συντονισμένα να πιέσουμε. Και δεν βλέπουμε γοργούς ρυθμούς και προς την κατεύθυνση υλοποίησης της κυκλοφοριακής μελέτης.
- Και έχουν περάσει πέντε χρόνια. Εάν η δημοτική αρχή επιμένει στη συνολική εφαρμογή της, με δεδομένα όσα είπατε, εκτιμάται ότι μια τέτοια έναρξη θα χρειαστεί και 3-4 χρόνια ακόμα;
- Προφανώς.
- Τι θα πει συνολική εφαρμογή της μελέτης; Ότι θα αποφασιστούν όλες μαζί οι αλλαγές και θα ξυπνήσουμε ένα πρωί σε μια αγνώριστη κυκλοφοριακά πόλη;
- Συνολική εφαρμογή, όπως το κατανοούμε εμείς, είναι ότι εξασφαλίζουμε τους πόρους (και αναφέραμε πριν τη δυσκολία εξασφάλισής τους) και ξεκινάμε να την υλοποιήσουμε συγκεντρωτικά και ολοκληρωμένα. Αυτό συνεπάγεται τεράστια χρονική καθυστέρηση στην υλοποίησή της. Ως ΤΕΕ τ.δΚ, έχουμε πει, ότι για ζητήματα που είναι ξεκαθαρισμένα σε επίπεδο κυκλοφοριακής μελέτης, μπορούνε άμεσα να υλοποιηθούνε -έστω και τμηματικά- κάποιες δραστηριότητες και δράσεις….
Δεν είναι αναπλάσεις
- ….Π.χ. γίνονται τώρα κάποιες αναπλάσεις, σε κάποιες οδούς, με σημαντικά κοινοτικά κονδύλια και σωστά γίνονται. Άσχετα εάν, κατά την άποψή μας, έπρεπε να έχουν και έναν άλλο χαρακτήρα… όχι απλά πλακοστρώσεις και ασφαλτοστρώσεις αλλά και με...
- …αρχιτεκτονική ανάπλαση…
- Ναι, και κυρίως με έμφαση στο φυσικό περιβάλλον και στο πράσινο. Αναπλάσεις χωρίς τη διατήρηση αρχιτεκτονικής πολιτιστικής κληρονομιάς και χωρίς να συνδυάζεται πράσινο και περιβάλλον, δεν νοούνται για μας. Λέμε λοιπόν, ότι ναι μεν υπάρχουν ζητήματα που πρέπει κανείς να τα δει ολοκληρωμένα. Όπως, π.χ. πού θα γίνουν γκαράζ. Αλλά, υπάρχει η δυνατότητα από τη στιγμή που έχουμε εγκεκριμένη μελέτη, σταδιακής εφαρμογής κάποιων έργων και υποδομών. Οι οποίες θα αλλάξουν σιγά σιγά και τη φυσιογνωμία της πόλης και θα δώσουν μια λύση στο κυκλοφοριακό. Άρα δεν είναι κατά την άποψή μας, σωστό να λέγεται περιμένετε να εφαρμόσουμε τη μελέτη ολοκληρωμένα, όταν και εφ’ όσον χρηματοδοτηθεί. Μπορούμε άμεσα να κάνουμε κάποια βήματα.
Η σύνδεση των κόμβων
- Μπορεί, λοιπόν, να γίνονται κάποιες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις όπως μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις μόνο με ρύθμιση των φαναριών και οδική σήμανση;
- Αν όχι όλες, σίγουρα κάποιες απ’ αυτές μπορούν να γίνουν. Βέβαια, δεν μπορεί να γίνει η συνολική εφαρμογή όλων των λεγόμενων πεζοδρομήσεων που προβλέπονται. Διότι είναι θέματα και κυκλοφοριακής ρύθμισης. Και, πρώτα απ’ όλα - μια και το θίγουμε- το βασικότερο πρόβλημα (για το οποίο είχαμε κάνει και ένσταση) για το πώς θα γίνουν όλες οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις και εφαρμογές είναι ότι για να εφαρμόσεις τις ρυθμίσεις και να έχεις αποτελέσματα στον επιθυμητό στόχο, το πρώτο που πρέπει να κάνεις είναι να μειώσεις δραστικά τον κυκλοφοριακό φόρτο στο κέντρο της πόλης. Με άλλα λόγια να βγάλεις έξω τα αυτοκίνητα. Επομένως οι πρώτες ενέργειες οι οποίες έπρεπε να είχαν γίνει τόσα χρόνια (και γι’ αυτό είχαμε πιέσει και ζητούσαμε να ενταχθεί σ’ αυτήν τη μελέτη), είναι, πώς θα συνδεθούν οι δύο, οι τρεις θα έλεγα βασικοί κόμβοι εισόδου και εξόδου της πόλεως. Ούτως ώστε τα αυτοκίνητα να μην διέρχονται μέσα από το κέντρο της πόλης. Δηλαδή. Κόμβος Κλαδισού. Τώρα μόνο λέμε ότι ΘΑ ξεκινήσουμε. Κόμβος Μουρνιών. Ακόμα δεν έχουμε λύσει τα βασικά προβλήματα για την άλλη είσοδο - έξοδο της πόλης.
- Παρενθετικά, λοιπόν, να σας ρωτήσω σε πόσο καιρό εκτιμάται ότι μπορεί να τελειώσει ο κόμβος Κλαδισού;
- Να μη θέλει κι αυτός 3-4 χρόνια; Άρα, λοιπόν, δεν μπορείς να πεις σήμερα ότι εφαρμόζεις πλήρως την κυκλοφοριακή μελέτη. Αλλά, όπως είπατε και εσείς, κάποια ζητήματα τα οποία θα βοηθήσουν πάρα, μα πάρα, μα πάρα πολύ μπορούνε να εφαρμοστούνε. Είτε με ρυθμίσεις φαναριών, είτε με… Αλλά -το βασικότερο απ’ όλα- για να εφαρμοστεί η μελέτη είναι να εφαρμοστεί προηγουμένως και το λεγόμενο ρυθμιστικό σχέδιο. Το οποίο προβλέπει και κάποια πολύ μεγάλα ζητήματα και μέσα στην πόλη τα οποία δεν έχουν εφαρμοστεί. Π.χ. Κάποιες ρυμοτομήσεις…

Θέμα βούλησης


- Μπορεί να λυθεί όμως το θέμα των διπλοπαρκαρισμάτων ή καταλήψεων πεζοδρομίων κ.λπ.
- Αυτά είναι θέμα δημοτικής αστυνομίας. Δεν έπρεπε να έχουν λήξει;
- Βεβαίως. Αυτά τα πράγματα που ανακουφίζουν σε ένα βαθμό το μεγάλο αυτό πρόβλημα δεν χρειάζεται ούτε να περιμένουμε να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες ούτε να εφαρμοστούν πλήρως. Είναι θέμα καθαρά νομίζω, δικής μας βούλησης.
- Δικής μας;
- Της δημοτικής αρχής, εν ολίγοις. Για να μπορούν να εφαρμοστούν μερικά πραγματάκια και να ξεμπλοκάρει λίγο το τεράστιο πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Δεν έχει επεκταθεί παντού η μελέτη
- Τον τελευταίο καιρό ακούμε τη δημοτική αρχή να λέει ότι επικαιροποιείται η κυκλοφοριακή μελέτη για να ληφθούν υπ’ όψη και οι ενστάσεις που έχει κάνει το ΤΕΕ και λοιποί φορείς. Θυμόμαστε ότι το ΤΕΕτ.δΚ είχε πράγματι υποβάλλει ενστάσεις στην τελευταία φάση της κυκλοφοριακής μελέτης οι οποίες δεν είχαν γίνει δεκτές. Θέλω να μου πείτε, λοιπόν, γιατί δεν είχαν γίνει δεκτές και ποιες είναι εκείνες που τώρα λαμβάνονται υπ’ όψη.
- Κι εμείς έχουμε τη διαβεβαίωση ότι επικαιροποιείται. Οι δικές μας προτάσεις για επικαιροποίηση (με πίεση δική μας και άλλων φορέων) αφορούν στο να συμπεριληφθούν στην εγκεκριμένη μελέτη τα δίκτυα των ποδηλατοδρόμων. Και αυτό εννοεί η δημοτική αρχή, κατ’ αρχήν. Από εκεί και πέρα, οι όποιες ενστάσεις μας, συμπεριελήφθησαν σε επίπεδο λογικής.
- Τι εννοείτε σε επίπεδο λογικής;
- Εμείς λέγαμε π.χ. επέκτασή της προς Ανατολάς της Γογονή ούτως ώστε να πάρουμε το μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο και προς τον Δήμο Ακρωτηρίου, το οποίο εξακολουθεί να είναι ένα μεγάλο ζήτημα στο οποίο επανερχόμαστε. Αυτά, λοιπόν, μόνο ως παρατήρηση συμπεριελήφθησαν. Ότι… απαιτείται να γίνει κι αυτό… Παρ’ ότι ήταν υποχρέωση των μελετητών. Και γι’ αυτό είχαμε κάνει την ένσταση να επεκταθεί το αντικείμενο της μελέτης και να ρυθμίσει τεκμηριωμένα στην ολοκληρωμένη μελέτη και αυτές τις συνδέσεις. Δηλαδή. Και Κλαδισός και Μουρνιές αλλά και προς ανατολάς επέκταση της Γογονή και σύνδεσή της με το δρόμο προς Ακρωτήρι. Ούτως ώστε να μην έχουμε και αυτό το μεγάλο ζήτημα του τί θα γίνει και τί γίνεται αυτός ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος από το Ακρωτήρι μπαίνοντας από την υπάρχουσα όδευση. Και αυτό επιβαρύνει το κέντρο. Αυτά τα ζητήματα δεν συμπεριελήφθησαν πλήρως στη λογική της μελέτης και ως εκ τούτου και στη μελέτη. Και απλά πιέζουμε ακόμα και ελπίζουμε ότι και στη φάση της ολοκληρωμένης πλέον εφαρμογής αυτών των θεμάτων μπορούν να ληφθούν υπ’ όψη. Αυτά τα ζητήματα πάνε βέβαια πολύ πίσω.

Μπορούμε να ξεκινήσουμε
- Ναι, αλλά είχατε κάνει κι άλλες ενστάσεις, τότε στην αρχή. Μπορείτε να μου πείτε μια δύο, σε τι αφορούσαν;
- Και σε άλλα ζητήματα που αφορούσαν και στη λογική της πεζοδρόμησης που προτείνεται.
- Σε αυτό είχε διαφωνήσει (συμφωνώντας με το ΤΕΕ τ.δΚ), και η τότε αντιπολίτευση υπό τον κ. Γ. Τζανακάκη.
- Ναι. Και επίσης, υπήρχαν ενστάσεις και από πλευράς της 28ης Εφορείας.
- Τώρα ξέρετε εάν αλλάζουν στην επικαιροποίηση;
- Όσον αφορά την παλιά πόλη. Επειδή τώρα συζητείται και το δικό της χωριστό κυκλοφοριακό. Όλ’ αυτά, ενισχύουν τη λογική που λέγαμε πριν. Ότι επειδή, χρονικά, πάνε όλα πίσω, μπορούμε να κάνουμε κάποια βήματα ΕΝ ΤΩ ΜΕΤΑΞΥ.
- Είναι η ίδια λογική που είχε αναπτύξει και ο κ. συγκοινωνιολόγος Θ. Βλαστός στη στήλη. Διότι όσο περνά ο καιρός τόσο γίνονται δυσκολότερες οι δυνατότητες παρέμβασης.
- Ακριβώς.
- Το γραφείο κυκλοφοριακών θεμάτων του Δήμου, ξέρετε εάν έχει λειτουργήσει; Έχει ζητηθεί εκπρόσωπός σας;
- Όχι δεν ξέρουμε. Δεν έχει ζητηθεί.
- Δεν θα μπορούσε και στην παλιά πόλη να γίνει μια απαγόρευση τροχοφόρων και το χειμώνα όπως γίνεται το καλοκαίρι -στο βαθμό που γίνεται– στη λογική των επιμέρους κυκλοφοριακών ρυθμίσεων;
- Απαγόρευση υπάρχει. Και απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Δεν τηρείται. Λέει λοιπόν η δημοτική αρχή -μετά από μια πίεση που κάναμε κι εμείς πρόσφατα και μετά τις ημερίδες για το ποδήλατο- ότι τέλος πάντων τώρα προγραμματίζουνε να μπουν κάποιες μπάρες.
- Για το κυκλοφοριακό, όχι για τα σκιάδια που μάλλον πάνε σε επόμενη χρονιά.
- Όχι για τα σκιάδια. Για το κυκλοφοριακό που λέγεται ότι δεν επαρκεί το λιμενικό για αστυνόμευση. Αυτά είναι δικαιολογίες.
Μπορούν να γίνουν ποδηλατόδρομοι
- Ανακοινώθηκε από τους ποδηλάτρεις ότι η δημοτική αρχή δεν τους δίνει την κυκλοφοριακή μελέτη. Εσείς τη γνωρίζετε; Μπορεί να κρατιέται απόρρητη;
- Ναι! Και αυτό απαντιέται μετά την πρόσφατη ημερίδα μας κατά την οποία ρωτήθηκε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος. Και είπε, ότι δεν μπορεί να δοθεί η κυκλοφοριακή μελέτη για τους ποδηλατοδρόμους σε μη θεσμικούς φορείς όπως οι ποδηλάτρεις κ.λπ. Εμείς, ως θεσμικοί, επιδιώξαμε και την πήραμε. Και προφανώς εμείς έχουμε τη δυνατότητα -και το κάνουμε ήδη- να τη δώσουμε σε κάθε ενδιαφερόμενο.
- Στο Ρέθυμνο έγιναν οι πρώτοι ποδηλατόδρομοι χωρίς κυκλοφοριακή μελέτη. Εδώ δεν μπορεί να γίνει κάτι ανάλογο; Κάποια κομμάτια, ώστε να μπαίνει σιγά σιγά στη ζωή μας το ποδήλατο; Γιατί πρέπει να συνδέονται και αυτά με τη συνολική εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης;
- Η γνώμη μου είναι ότι ναι μπορούμε. Και όχι μόνο η γνώμη μου. Αλλά και στην ημερίδα που το συζητήσαμε ειπώθηκε- και από τον συγκοινωνιολόγο κ. Βλαστό, ότι μπορούμε. Και για να το συνηθίσουμε και για να αποδειχτεί πρακτικά η αναγκαιότητα και η δυνατότητα συμβολής του ποδηλάτου στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος αλλά και στο περιβαλλοντικό και επομένως και στην ποιότητα ζωής που έχει ανάγκη η πόλη. Και μάλιστα στα πλαίσια της επιτροπής, που είχαμε συστήσει, τότε που πιέσαμε και είχαμε κάνει ως ΤΕΕτδΚ τη μελέτη των ποδηλατοδρόμων στα πλαίσια της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη μας, στις προτάσεις που κάναμε (κάποιες απ’ αυτές συμπεριελήφθησαν κάποιες άλλες όχι) είπαμε ότι στα πλαίσια κάποιων «αναπλάσεων» (εντός ή εκτός εισαγωγικών) με ασφαλτοστρώσεις οδών, αφού υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη για το ποδήλατο και σ’ αυτό το δρόμο προβλέπεται ποδηλατόδρομος, γιατί να μη γίνει τώρα: Ούτως ώστε να μην κάνουμε αύριο μεθαύριο και πρόσθετα έργα;
- Κύριε Πιταριδάκη, προφανώς η ερώτηση δεν απευθύνεται σ’ εμάς. Αλλά από τη στήλη μας «Περί τοπικών και άλλων «δαιμονίων» έχουμε δώσει μια λογικοφανή -τουλάχιστον- απάντηση:Δεν θέλει σκοτούρες στην κεφαλή της.
(γέλιο… και συνέχεια αύριο)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου