Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 18, 2014

Διπλή εκδήλωση του κοινωφελούς Ιδρύματος «Αγία Σοφία» · «Μαδαρίτικα Αναστορήματα τσ Ασή Γωνιάς» του Σήφη Πετράκη · «Στοχασμοί από την Αγία Σοφία του μακαριστού Ειρηναίου Γαλανάκη»









                         
                                    
   Σοφίας, Πίστεως, Αγάπης κι Ελπίδας. Και ο δρόμος  οδήγησε και φέτος πολύ κόσμο από τα Χανιά και την περιοχή του Αποκόρωνα  στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας στους Αγίους Πάντες Αποκορώνου.
·         Αφ’ ενός για ανάψουμε ένα κερί στην χάρη της  Αγίας Σοφίας και τις τρεις Άγιες Μάρτυρες-κόρες της αλλά και ένα κερί στο τελούμενο τρισάγιο στην μνήμη του μακαριστού ιεράρχη Ειρηναίου Γαλανάκη, των γονέων, των ευεργετών και των δωρητών του κοινωφελούς Ιδρύματος Αγία Σοφία, χοροστατούντος του Μητροπολίτη μας Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνού.
·         Και, αφ’ ετέρου, να παρακολουθήσουμε  την διπλή εκδήλωση που διοργάνωσε το Ίδρυμα: Την παρουσίαση του βιβλίου «Μαδαρίτικα Αναστορήματα τσ Ασή Γωνιώτικης Ρίζας» του συγγραφέα-λαογράφου Σήφη Πετράκη που  διοργανώθηκε από το ίδρυμα έγινε με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου και την παρουσίαση αποσπασμάτων από το βιβλίο του μακαριστού ιεράρχη Ειρηναίου «Στοχασμοί από την Αγία Σοφία».
·         Την  εκδήλωση συντόνιζε ο γενικός γραμματέας του Ιδρύματος πατήρ Μιχ. Βλαβογιλάκης, ο οποίος βιογράφισε και τον συγγραφέα Σήφη Πετράκη αναφερόμενος μεταξύ άλλων στο γεγονός ότι τα «Αναστορήματα» είναι το 13ο βιβλίο του.              
·         Την  διεξοδική παρουσίαση του βιβλίου έκανε, με την γνωστή του δεινότητα στο λόγο, ο γεωπόνος-συγγραφέας  πρώην δ/ντής της ΑΤΕ Χανίων δρ.  Γιάννης Πολυράκης .
                                  Ασή Γωνιά  των αγώνων και της παράδοσης
·          Ο κ. Πολυράκης ανέφερε ότι πρόκειται για ένα βιβλίο–σύνολο 43 δοκιμίων, που κάθε ένα  αποτελεί και μια ξεχωριστή ιστορία, με βάση εκκίνησης την ιστορική Ασή Γωνιά».
·         Ετυμολογώντας δε την ονομασία της σημείωσε ότι η λέξη «κλειδί  είναι το πρόθεμα  “Ασή” αραβοτουρκικής προέλευσης που σημαίνει “ανυπότακτος”, “αποστάτης” και κατ’ επέκταση “παλικαράς”, “λεβέντης”. Κατά συνέπεια, “Ασηγωνιά” σημαίνει: “Γωνιά των παλικαράδων” ή  “Άντρο των επαναστατών”.
·         Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα «ταιριαστά κι εμπνευσμένα σκίτσα του Χρήστου Πετράκη, εκπαιδευτικού, αδελφού του συγγραφέα και ανέλυσε την εικόνα του εξωφύλλου. Έργο, κι αυτή, του Χρήστου Πετράκη. Περιγράφοντάς την δε είπε ότι πρόκειται, για την «κλασική στάση του ριζίτη βοσκού με τη σκουρόχρωμη φορεσιά –γκιλότα και στιβάνια- και την κατσούνα να περνά πίσω από το σβέρκο, να ακουμπά στους ώμους, και πάνω της να στηρίζονται τα σε έκταση χέρια του άντρα! Εικόνα γνώριμη στον ομιλούντα, όπως είπε, αγαπημένη, που συνειρμικά μου πισωγυρίζει το νου, και στη σφαίρα του υποσυνείδητου μορφοποιείται η αγαπημένη φιγούρα του αείμνηστου βοσκού πατέρα μου, μα και των άλλων βοσκών στο μικρό βοσκοχώρι που γνώρισα τον κόσμο, τον `Αγιο Ιωάννη Σφακίων».    
·         Η γλώσσα, η ιστορία  της Ασή Γωνιάς, το  «αμιγές κτηνοτροφικό προφίλ» περιλαμβάνονται στις ιστορίες  του Σήφη χωρίς να παραλείπεται η αναφορά  στις καλλιέργειες που όπως τόνισε ο κ. Πολυράκης  « χρησιμοποιώντας τις δικές τους πανάρχαιες πρακτικές –πριν έλθουν τα σύγχρονα βιοκτόνα.
·          Για να καταλήξει:  «Αυτή είναι η Ασηγωνιά των θρύλων, των μύθων, των παραδόσεων, των αγώνων, της λεβεντιάς. Ζωντανό παράδειγμα στην εποχή της εγκατάλειψης της υπαίθρου γενικά, οι Ασηγωνιώτες, που εφαρμόζουν το αντίθετο, μένοντας στον τόπο τους που υπεραγαπούν και επιδιδόμενοι πέρα από τη κτηνοτροφία και τη γεωργία, και σε κάποιες βιοτεχνικές ενασχολήσεις. Τελειώνοντας, τονίζω με έμφαση ότι, ο Ιστορικός, ο Λαογράφος του μέλλοντος, θα έχει πολλά να αντλήσει από το παρόν βιβλίο αλλά και από τα προηγούμενα του Σήφη Πετράκη, και μάλιστα σε μια δίσεκτη εποχή, όπου ο ανάδελφός ελληνισμός βάλλεται πανταχόθεν από ανθέλληνες αλλόφυλους.»
                                    Λυρικοί στοχασμοί και νάκλια
·          Γεμάτοι  ποιητικό  λυρισμό είναι οι  «Στοχασμοί από την Αγία Σοφία» του μακαριστού Παππούλη μας.  Μέσα από τους οποίους ο αναγνώστης  «ταξιδεύει» με έναν απαράμιλλο λογοτεχνικό οίστρο,  στο υπέροχο τοπίο, στις πνευματικές και κοινωνικές αξίες των ανθρώπων της μαδάρας  αλλά και την λύπη του στοχαστή για την πολιτισμική μας κρίση.
·         Η Άννα Μακράκη Καρέλλα, Γενική γραμματέας της Ένωσης Πνευματικών Δημιουργών Χανίων  με την γνωστή, από την ΕΡΑ Χανίων, σωστή άρθρωση και αισθαντική απαγγελία της,  μας διάβασε , στην ενότητα την αφιερωμένη στον μακαριστό Ειρηναίο, απόσπασμα από το «Μνημόσυνο στους Παππούδες» : «Σεπτέμβρης- Οκτώβρης: Πρωτοβρόχια στην Κρήτη και στον Αποκόρωνα. Ο Γαρμπής βρόντηξε από τις Καμπιανές Κεφάλες κι ο βοριάς προσπέρασε τ’ Ακρωτήρι κι έβρεξε και τούτη τη χρονιά στις Ρίζες, στα κατωμέρια και στις χαλέπες μας. Το σύννεφο έφερε βροχή, κι η βροχή μου’ φερε αναμνήσεις ιερές κι είδα πάλι τους Αγίους παππούδες μας. Τους είδα να ξεπελεκούν τα ζυγάλετρα και να στομώνουν τις σκαλίδες. Τους είδα να κάνουν συζευξιές, να καματερεύουν τις ματζιέτες, να κρεμνούνε στο μπέτη τους το σποροσάκουλο, να κάνουν το Σταυρό τους(στ όνομα του Θεού) να ρίχνουνε τα σπορικά στα σπλάγχνα της γης…Τους είδα να σιγοτραγουδούνε στις πλαγιές και να μιλούνε με τα ζευτικά τους της αρχέγονη ελληνική μας γλώσσα. «Απάνω γέρο μου,έσω προβολή!» Και τα ζευτικά ήξεραν τότε ελληνικά.Με τη χειμωνιάτικη αυγή κινούσαν από τα σπίτια τους, μα τα σκολόβραδα σχολνούσαν νωρίς με την καμπάνα του σπερνού και γυρίζανε να αποσπερίσουνε στη χόβολη της παραστιάς και να διηγηθούνε ιστορίες πολέμων και θάματα αγίων…..»
·         Με τον ίδιο εκφραστικό τρόπο η Άννα Καρέλλα απέδωσε και απόσπασμα από μια ιστορία  από το βιβλίο του Σήφη Πετράκη.

                                                        Ο Νταλετζόπετρος…
·          Ο έτερος αναγνώστης αποσπασμάτων Δημήτρης Νικολακάκης, ιστορικός ερευνητής, γνωστός και μη εξαιρετέος πρόεδρος της Ένωσης Πνευματικών Δημιουργών Χανίων που η … σκούφια του βρίσκεται πίσω από τις περισσότερες πολιτιστικές εκδηλώσεις στο νομό, έχει αρχίσει ήδη από το φετινό καλοκαίρι που συμμετείχε πρωταγωνιστικά στην παράσταση  «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» από τους «Φίλους του Θεάτρου» Χανίων, να μας εκπλήσσει ευχάριστα .
·          Καθώς,  ξεδιπλώνει πλέον και ένα, κρυφό μέχρι σήμερα- υποκριτικό ταλέντο.
·          Και ο Δ. Νικολακάκης απέδωσε εξαιρετικά τα  λυρικά αποσπάσματα από τους στοχασμούς του Παππούλη.
·          Όμως έδωσε … ρέστα στην απόδοση  της ΑσηΓωνιώτικης ντοπιολαλιάς  διαβάζοντας την ιστορία   του βιβλίου του Σήφη Πετράκη « Ο Μπάρμπα Πέτρος ο Πετράκης, ο Νταλετζόπετρος και το πρόβατο του Μυλοποταμίτη».
·         Παραθέτουμε μικρό απόσπασμα « - Μα πες μου δα,μπάρμπα Πέτρο. Αλήθεια είναι πως μια φορά ελάλιες μια γκοματέ οζά που τάχες αρπαμένα από τα κάτω μέρη και στο «κόκκινο σπίτι» στην «Αρκούδαινα» τη μπέρα μπάντα σούχανε στεμένη μπροσκάδα οι χωροφυλάκοι και «δώκετε κούτελο»;

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                               Προτομή και ονομασία         
·         Στους χαιρετισμούς που ακολούθησαν δόθηκαν και δυο ανακοινώσεις-ειδήσεις. Η πρώτη αφορά στην ανέγερση της προτομής του μακαριστού μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη στους χώρους στις εγκαταστάσεις όπου δραστηριοποιείται το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου, στην Αγία Σοφία.
·          Το ανακοίνωσε, εκ μέρους του ιδρύματος ο κ. Νίκος Παπαδάκης προτείνοντας και στον παρόντα δήμαρχο Αποκορώνου κ. Χαρ. Κουκιανάκη την συμβολή του δήμου Αποκορώνου.
·          Ο δήμαρχος, όχι μόνο την αποδέχτηκε  με τιμή όπως είπε, αλλά ανακοίνωσε και την πρόθεση της νέας Δημοτικής αρχής να ονομάσει την αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Αποκορώνου σε «αίθουσα Ειρηναίου Γαλανάκη». Καθώς, όπως είπε ο  νέος δήμαρχος, θεωρούμε υποχρέωσή μας να διατηρήσουμε τις αξίες μας. «Εμάς, που έχουμε μεγαλώσει σε φτώχεια και κακομοιριά,  είπε, δεν μας πτοεί η οικονομική κρίση. Μας θλίβει που χάνουμε τις κοινωνικές πολιτιστικές μας αξίες.» Η συμβολή μας επομένως στην διατήρησή τους, θα είναι συνεχής.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
               

               
                     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου