Τετάρτη, Μαΐου 05, 2010

Από το Ελαιουργείο-Εργοστάσιο Τέχνης Δρομονέρου

Δημοσιεύτηκε στα Χανιώτικα Νέα 3-5-10


Εικαστική-εκπαιδευτική παρέμβαση για το περιβάλλον
Με έργα της Εύης Φωτοπούλου



«…Η Εύη Φωτοπούλου με όπλο έκφρασης και δημιουργίας την τέχνη της, αγωνίζεται προς αυτή την κατεύθυνση. Αποτυπώνει την οργή αλλά και την ελπίδα στον καμβά της αναγνωρίζοντας τη μοναδική αξία, συμπεριφορά και ομορφιά της κάθε ζωής στη φύση». (Γιώργος Βελλίδης, Υπεύθυνος Επικοινωνίας WWF Ελλάς)

------------------------
Επίκαιρη λόγω άνοιξης. Και ειδικότερα λόγω Μαΐου. Του κατ’ εξοχήν μήνα των λουλουδιών και των πρασινάδων, που λέει και ο λαός μας.
Ταυτόχρονα επίκαιρη, γιατί ο Μάης είναι ίσως ο καταλληλότερος μήνας να αναλογιστούμε τις ευθύνες μας για την καταστροφή του περιβάλλοντος από την περιβαλλοντική μας ασυνειδησία.
-----
Για την εικαστική έκθεση ζωγραφικής της Εύης Φωτοπούλου που εγκαινιάστηκε την πρωτομαγιά στο «Ελαιουργείο- Εργοστάσιο τέχνης» στο Δρομόνερο, και θα διαρκέσει μέχρι 16 Μαΐου, ο λόγος.


Να ξανανθίσει η ΓΗ

Μια εικαστική παρέμβαση της ζωγράφου με μια σειρά φαντασμαγορικών μεγάλων -κυρίως- διαστάσεων έργων της (λάδι, ακρυλικό και αλουμίνιο σε καμβά). Έργα ανθρωπόμορφα, που παρουσιάζουν τη γη μας με φλέβες ματωμένες και τα φυτά με ρίζες αδύναμες. Έργα με ενήλικες και παιδιά -των οποίων το σχήμα μόλις διαγράφεται- σε γονικές αγκαλιές άδειες από κάθε ικμάδα ζωής εξ’ αιτίας της πύρινης λαίλαπας που φωσφορίζει στο βάθος και της περιβαλλοντικής καταστροφής που προοιωνίζεται, εάν συνεχιστεί μια τέτοια απάνθρωπη συμπεριφορά στο περιβάλλον.
«Μέσα από τη σειρά των έργων μου «Το περιβάλλον εκπέμπει SOS», επιθυμία μου είναι να ενημερωθεί ο συνάνθρωπός μου ωσότου όλοι μας να αποκτήσουμε ευαίσθητη περιβαλλοντική συνείδηση και δύναμη ελευθερίας να διεκδικήσουμε το μέλλον της επόμενης γενιάς στη γη», αναφέρει η δημιουργός στο ενημερωτικό φυλλάδιο που συνοδεύει την έκθεση. Πηγή έμπνευσης και περαιτέρω ευαισθητοποίησής της, όπως μάθαμε, ήταν οι καταστροφικές πυρκαγιές του 2007, καθώς είχε και προσωπική εμπειρία.
Η έκθεση έχει ήδη ταξιδέψει -και θα συνεχίσει- στην Ελλάδα και στην Κρήτη. Συνοδεύεται από ένα εικονογραφημένο παραμύθι με έργα της Φωτοπούλου, με τίτλο «Το ταξίδι της Δάφνης».Πρόκειται για μια εξαιρετικά ευαίσθητη και ευφάνταστη μυθοπλασία κατά την οποία ένα μικρό κοριτσάκι ζει ονειρικά την φρίκη της καταστροφής του περιβάλλοντος από την φωτιά και όχι μόνο. Ταξιδεύει στις «Πύλες της ζωής» και επιστρέφει αναλαμβάνοντας να σώσει το μέλλον δημιουργώντας ένα καινούργιο Κόσμο.
Οι περιγραφές, οι εικαστικές των έργων αλλά και της μυθοπλασίας είναι πολλές φορές «τρομακτικές». Αλλά το μήνυμα είναι αισιόδοξο. Μέσα από την ενημέρωση-ευαισθητοποίηση ο Κόσμος μας μπορεί να ξαναγεννηθεί. «Να ξαναγυρίσουν τα γέλια και τα παιχνίδια στην ανθισμένη ΓΗ», όπως λέει η ζωγράφος και συγγραφέας του παραμυθιού. Η οποία, σε παράλληλο με την έκθεση εκπαιδευτικό-περιβαλλοντικό πρόγραμμα θα ξεναγήσει μαθητές από δημοτικά σχολεία που θέλουν να δηλώσουν συμμετοχή (σε καθορισμένες ημέρες και ώρες) και θα αναπτύξουν δραστηριότητες με στόχο να καλλιεργηθεί η περιβαλλοντική τους ευαισθησία.
Μια «καλλιέργεια», πάντως, που την έχουμε ανάγκη -έστω και αργά- και όλοι εμείς οι «μεγάλοι» που ευθυνόμαστε για την περιβαλλοντική καταστροφή που συμβαίνει στις ημέρες μας. Και οι εικαστικές παρεμβάσεις αυτού του είδους πρέπει να πολλαπλασιαστούν και να προβάλλονται για να μας αφυπνίσουν.
Η έκθεση «Το Περιβάλλον εκπέμπει SOS» έχει ήδη ταξιδέψει στην Ελλάδα και την Κρήτη κερδίζοντας τις θετικές κριτικές ιστορικών τέχνης, υπεύθυνων Πινακοθήκης, στελεχών περιβαλλοντικών οργανώσεων αλλά και του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.


Τα εγκαίνια


Πολλοί Χανιώτες φιλότεχνοι, περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένοι ή απλοί εκδρομείς της Πρωτομαγιάς, επέλεξαν να επισκεφθούν την έκθεση στο Δρομόνερο. Οι πλέον «σημαντικοί» όμως επισκέπτες, οι οποίοι μάλιστα όπως διαπιστώσαμε είχαν μεγάλο ενδιαφέρον και περηφάνια για τον χώρο και την δράση του, ήταν οι κάτοικοι των γύρω περιοχών.
Σε μία υποβαθμισμένη πολιτιστικά ενδοχώρα οι πολίτες είναι φανερό ότι υποστηρίζουν με θέρμη το «Ελαιουργείο-Εργοστάσιο Τέχνης». Τόσο γιατί τους δίνει ευκαιρίες να συναντηθούν με τον ίδιο τους τον πολιτισμό και την σύγχρονη τέχνη, όσο κι επειδή προσδοκούν την γενικότερη πολιτισμική αναβάθμιση της περιοχής με την δράση του.
Μια προσδοκία που μέσα σε δυο χρόνια μετατρέπεται πλέον σε βεβαιότητα.
Η Μη κερδοσκοπική εταιρεία Πολιτισμού δημιουργήθηκε, όπως γράφεται και στο σχετικό φυλλάδιο, με σκοπό να σώσει από την ερήμωση και τον αφανισμό το Παλιό Ελαιουργείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζυμβραγού και στόχο να στεγάσει στους χώρους του εκδηλώσεις πολιτισμού μετατρέποντας το σε τόπο μνήμης και πεδίο δράσεων. Και εκπληρώνει, μέχρι σήμερα, στο ακέραιο τις υποσχέσεις της.
Χάρις βεβαίως την «ψυχή» του «Ελαιουργείου-Εργοστασίου Τέχνης» τον μελίρρυτο, δραστήριο, άοκνο και ικανό καλλιτεχνικό δ/ντή του τον κ. Ιωάννη Αρχοντάκη.
Και βέβαια, μετά απ’ αυτόν, χάρις στους αυτοδιοικητικούς της περιοχής και την νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Χανίων, που αγκάλιασαν και αγκαλιάζουν, ενίσχυσαν και ενισχύουν την πρωτοποριακή και ποιοτική δράση του «Ελαιουργείου».
Μετά τον χαιρετισμό της ζωγράφου κυρίας Φωτοπούλου και την παρουσίαση του παραμυθιού «Το ταξίδι της Δάφνης» ακολούθησαν χαιρετισμοί αυτοδιοικητικών.
Ο δήμαρχος Κολυμβαρίου κ. Πολυχρόνης Πολυχρονίδης, χαιρετίζοντας την έναρξη της έκθεσης συνεχάρη τη ζωγράφο για την θεματολογία και τα έργα της. Μίλησε με θερμά λόγια για τις δράσεις του «Ελαιουργείου» και συνεχάρη προσωπικά τον καλλιτεχνικό δ/ντή κ. Ιωάννη Αρχοντάκη για τη συμβολή του στην αναβάθμιση του πολιτισμού της περιοχής.
Δεν έχασε δε την ευκαιρία να μιλήσει -το κάνει συχνά πυκνά- για τον μοναδικό πολιτισμό της περιοχής του Κολυμβαρίου, ο οποίος πρέπει να αξιοποιηθεί. «Λίγοι κατανοούν, είπε, την ευθύνη που έχουμε όλοι μας για την ανάδειξη και προστασία του».
Χαιρετισμούς απεύθυναν και ο αντινομάρχης Πολιτισμού της νομαρχίας Χανίων κ. Μανόλης Φραγκάκης, που είπε -μεταξύ άλλων- ότι παρά τις δύσκολες εποχές, η νομαρχία βοηθά τέτοιες ποιοτικές δράσεις όσο είναι εφικτό.
Ο αντιδήμαρχος Βουκολιών κ. Γιάννης Λουφαρδάκης, ο κ. Βασίλης Κουκουβιτάκης από τον δήμο Καντάνου και εκπρόσωπος του δήμου Νέας Κυδωνίας.

Ιωάννης ο Πρόδρομος

Μέσα σε αυτό το κλίμα ευφορίας και πολιτιστικής ανάτασης, πήρε το λόγο ο πρώην βουλευτής Χανίων κ. Στέλιος Νικηφοράκης (ο γελαστός φίλος του «Ελαιουργείου –Εργοστασίου Τέχνης», όπως τον προσφώνησε, προσκαλώντας τον για χαιρετισμό ο καλλιτεχνικός δ/ντής). Ο κ. Νικηφοράκης, μίλησε με τα καλύτερα λόγια για τη ζωγράφο, τα έργα της και το περιβαλλοντικό μήνυμά τους, και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον κ. Ιωάννη Αρχοντάκη.
«Μίλησε για μια ιδιαίτερη μέρα που παντρεύεται κατά τρόπο εξαιρετικό με το χρώμα και το μήνυμα των έργων σας. Έχουμε την αγωνία, συνέχισε, που πάει αυτό το περιβάλλον -έχουμε όλοι ευθύνη γι’ αυτό. Υπάρχει απαισιοδοξία αλλά υπάρχει και αισιοδοξία και ελπίδα… Και αυτή μας δίδεται και από τον Ιωάννη. Όχι της Αποκάλυψης αλλά τον …Πρόδρομο. Που ανέδειξε το παλιό Ελαιουργείο ως Μουσείο Τέχνης και κυψέλη πολιτισμού. Και θα βοηθήσουμε κι εμείς. Και βέβαια ήδη το κάνει ο δήμαρχος Κολυμβαρίου κ. Πολυχρονίδης».
Την έκθεση συνδιοργανώνουν : Η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Χανίων, οι δήμοι Κολυμβαρίου, Βουκολιών, Καντάνου και Νέας Κυδωνίας.

Τέχνη-Τεχνολογία


Τον τίτλο και το περιεχόμενο της νέας καλοκαιρινής έκθεσης του «Ελαιουργείου-Εργοστασίου Τέχνης» ανακοίνωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του κ. Ιωάννης Αρχοντάκης. Πρόκειται για μία νέα έκθεση ευρωπαϊκού επιπέδου με παράλληλες δραστηριότητες με τίτλο «Τέχνη-Τεχνολογία. Ο κόσμος των μηχανών» για την οποία ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον πάνω από 80 καλλιτέχνες. Γεγονός που οφείλεται βέβαια στη επιτυχία και προβολή, από το Ελαιουργείο, της περυσινής έκθεσης. Η οποία, να θυμηθούμε, πήρε 4 παρατάσεις διάρκειας για να ανταποκριθεί στα σχετικά αιτήματα φορέων και ατόμων, απ’ όλη την Ελλάδα, να την επισκεφθούν και να παρατηρήσουν το καινοτόμο «εγχείρημα» λειτουργίας και δράσεων στην ενδοχώρα της νησιωτικής Ελλάδας.
Βέβαια, η νέα αυτή έκθεση χρειάζεται αρκετή χρηματοδότηση-χορηγίες. Υποθέτουμε όμως, ότι η ποιοτική και ανταποδοτική σε πολιτισμικό επίπεδο δράση του «Εργοστασίου Τέχνης» δεν μπορεί παρά να ενισχυθεί. Τόσο από τους φορείς της περιοχής (αυτοδιοίκησης και ιδιωτικούς) όσο και τους Χανιώτικους που αντιλαμβάνονται τις ποικίλες δυνατότητες γενικότερης άμεσης και μεσομακροπρόθεσμης τοπικής ανάπτυξης εξ’ αιτίας της πολιτισμικής δράσης του «Ελαιουργείου» (τράπεζες, τουριστικοί-ξενοδοχειακοί φορείς, επιχειρηματίες κ.λπ.)
Εξ’ άλλου, «Όλοι μαζί», όπως είπε καταληκτικά και ο κ. Ιωάννης Αρχοντάκης, «μπορούμε να πάμε λίγο καλύτερα, λίγο ψηλότερα».



---------------------
« Η μαθητεία της Εύης κοντά στον σπουδαίο αγιογράφο Νικόλαο Γιαννακάκη έδωσε στο έργο της αυστηρή συγκρότηση, ενώ η σπουδή της στο εργαστήριο χαρακτικής του Κωνσταντίνου Γραμματόπουλου το εμπλούτισε με σαφήνεια και τελικά η ενασχόλησή της με τον σχεδιασμό ενδυμάτων και υφασμάτων στο Μιλάνο, το έκανε σύγχρονο, πολυεδρικό, οικουμενικό»
Ιωάννης Αρχοντάκης Καλλιτεχνικός Επιμελητής
---------------------------------

«Οι παραμυθένιες μορφές της Εύης Φωτοπούλου μας υπενθυμίζουν και υπογραμμίζουν το γεγονός ότι ο Άνθρωπος και η Φύση είναι ένα. Αλληλένδετες, αδιαχώριστες και αλληλοεξαρτώμενες οντότητες. Η ζωή είναι ένας αέναος κύκλος τον οποίο ο άνθρωπος έχει διαταράξει, με αποτέλεσμα να απειλείται η ίδια του η ύπαρξη. Χρησιμοποιώντας την Βυζαντινή παράδοση της αγιογραφίας με τα βαθιά χρώματα και το στιλβωμένο μέταλλο, η ζωγράφος καταφέρνει να μας προκαλέσει δέος με τις ανθρωπόμορφες φιγούρες δένδρων της και να εστιάσει την προσοχή μας στην κοινή καταγωγή και πορεία της Ζωής».
Σοφία Μαυρουδή, Ιστορικός Τέχνης
-------------------

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου