Πολιτική βούληση χρειάζεται που να μην υπολογίζει το πολιτικό κόστος ιδιαίτερα στην αρχική εφαρμογή απλών μέτρων που χρειάζονται για να ΑΝΑδημιουργηθούν πόλεις με βιώσιμη κινητικότητα. Αυτό ήταν το εν κατακλείδι ΠΟΛΙΤΙΚΟ συμπέρασμα που «βγήκε» από την ομιλία του εξαιρετικού επιστήμονα και ομιλητή(αλλά όπως φάνηκε και παθιασμένου με την βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις) κ. Θάνου Βλαστού αλλά και τις παρεμβάσεις και ερωτήσεις πολιτών που συμμετείχαν στην εκδήλωση, την οποία οργάνωσε ο συνδυασμός του νομάρχη και υποψηφίου δημάρχου Χανίων κ. Γρ. Αρχοντάκη με θέμα «Βιώσιμοι πολεοδομικοί και συγκοινωνιακοί στόχοι για τα Χανιά του αύριο» και πραγματοποιήθηκε χθες στον δημοτικό κήπο Χανίων.
-------------------
Ο κ. Βλαστός έκανε εκτενή αναφορά (με ταυτόχρονη παρουσίαση διαφανειών) σε παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν εφαρμόσει την δημιουργία ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ μέσα στο κέντρο των πόλεων. Όπως επίσης και ελληνικών πόλεων (μεταξύ των οποίων και το γειτονικό μας Ρέθυμνο).
Η στήλη δεν θα κάνει εδώ αναλυτικό ρεπορτάζ των όσων εξαιρετικά χρήσιμων για τα Χανιά του αύριο είπε ο κ. Βλαστός. Τα «Χανιώτικα Νέα» κάλυψαν το θέμα.
Μικρές επιγραμματικές αναφορές θα κάνει με σχολιασμό καίριων- κατά την άποψή της- σημείων, σε ότι αφορά, κυρίως, στα καθ’ ημάς. Στην πόλη σήμερα και τον Μητροπολιτικό δήμο του αύριο.
Όλα είναι στο …μυαλό μας
- Εάν ερωτηθούν οι πολίτες τι προτεραιότητα δίνουν στην δημιουργία ποδηλατοδρόμων, είναι πιθανό, ένα μεγάλο ποσοστό, να μην το αξιολογεί ιδιαίτερα ως άμεση προτεραιότητα.
- Ωστόσο είναι επίσης βέβαιο ότι όλοι αξιολογούν το περιβάλλον και τους ελεύθερους χώρους ως σημαντικές προτεραιότητες για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στις πόλεις. Όλα αυτά όμως φαίνεται να είναι .. «αδελφάκια»
- Σ’ αυτήν την αναβάθμιση θα συμβάλλει και η δημιουργία ποδηλατόδρομων.
- Η οποία πάει ΠΑΚΕΤΟ με την δημιουργία –ίδιων χώρων- για τους ΠΕΖΟΥΣ. Και για όλα αυτά, δεν χρειάζονται πολλά λεφτά, μελέτες επί μελετών και …συγκοινωνιολόγοι. Απλές είναι οι λύσεις και χρειάζονται αρχικά μόνο πολεοδομικές και αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις-προβλέψεις.
- Όλα είναι στο …μυαλό μας. Όταν τα δούμε στην πράξη θα τα …απολαύσουμε.
Τι χρειάζονται οι πόλεις
- Για υπάρξει βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη χρειάζονται: Δρόμοι –χώροι για πεζούς και ποδηλάτες και δημόσια συγκοινωνία. Τα αυτοκίνητα δεν «χωρούν» μέσα στο κέντρο.
- Αρα, η πολιτική και οι πολιτικές των αυτοδιοικητικών πρέπει να είναι προς την κατεύθυνση δημιουργίας υποδομών και-κυρίως –συνείδησης στους πολίτες (μέσω των πρώτων εφαρμογών) ότι αυτές οι πόλεις… έρχονται πλέον από το μέλλον.
- Αυτή η κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική ασφυξία που ειδικά την τελευταία δεκαετία γιγαντώθηκε στα Χανιά μας, πρέπει να περιοριστεί άμεσα έως ότου εξαλειφθεί.
- Άλλωστε, όπως ενημέρωσε, ο παριστάμενος στην εκδήλωση νευροχειρουργός κ. Α. Κρασουδάκης, τα περισσότερα (σε αριθμό) ατυχήματα δεν γίνονται εκτός της πόλης μας, αλλά μέσα σ’ αυτήν. Η μόνη λύση για τον περιορισμό τους είναι η απομάκρυνση των αυτοκινήτων από το ΚΕΝΤΡΟ.
- Και βέβαια, αυτό θα γίνει, όπως συμπεράναμε και πιο πάνω εφ’ όσον δημιουργηθούν πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι και λειτουργεί συνεχής και φτηνή δημοτική συγκοινωνία.
Όταν έβρεχε λεφτά…
· Μια άλλη πολύ σημαντική «λεπτομέρεια» που αποκαλύφθηκε μέσα από τις αναφορές του κ. Βλαστού ήταν ότι υπήρχε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης των δήμων από το Υπουργείο Μεταφορών(την ευρωπαϊκή ένωση δηλαδή που διαθέτει πολλά χρήματα για να ξαναγίνουν «βιώσιμα» τα κέντρα των πόλεων) για την δημιουργία ποδηλατόδρομων. Πολλοί δήμοι ανά την Ελλάδα επωφελήθηκαν. Εκ των πραγμάτων προκύπτει ότι ο δικός μας δήμος Χανίων δεν ήθελε τα λεφτά. Και δεν επωφελήθηκε ποτέ από το σχετικό πρόγραμμα. Κι ας ισχυρίζεται ότι έχει μελέτη ποδηλατόδρομων. (Κάτι που αμφισβητήθηκε στην εκδήλωση από παρεμβάσεις και τον ομιλητή που ήταν επιφυλακτικός για την ύπαρξή της).
Θα ΠΡΟνοήσουμε;
· Μεταξύ των παραδειγμάτων που ανέφερε και έδειξε ο κ. Βλαστός , ώστε να αποδείξει ότι ακόμα και κέντρα πόλεων με ασφυκτικό κυκλοφοριακό αλλάζουν όψη και αναβαθμίζονται μαζί την ποιότητα ζωής των κατοίκων, ήταν και η …Αθήνα μας.
· Παράδειγμα η πεζοδρόμηση γύρω από την Ακρόπολη που εκτός από αναβάθμιση της ποιότητας ζωής έχει φέρει και ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Και βέβαια και άλλοι ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ δρόμοι της Αθήνας (Ερμού που τώρα …περπατιέται) και άκουσον άκουσον η Πανεπιστημίου που ήδη μελετάται (από την ομάδα του) και αναμένεται η εφαρμογή των προτάσεων.
· Και στα Χανιά, λοιπόν, μπορούμε. Αρκεί να ΠΡΟ-νοήσουμε πριν χαθεί οριστικά η δυνατότητά μας να αντιστρέψουμε την κυκλοφοριακή ασφυξία με ότι αυτή συνεπάγεται για την οικονομική μας ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής μας.
· Όλα είναι στο μυαλό μας και βέβαια στην πολιτική βούληση, την όρεξη για δουλειά και την δυνατότητα του νέου δημάρχου που θα εκλέξουμε να μας οδηγήσει στο ΜΕΛΛΟΝ. Γενικά. Με ΔΥΝΑΜΗ , φαντασία και ΤΟΛΜΗ χωρίς …έξεις εξαρτήσεων.
· Θα το πετύχουμε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου