Παρασκευή, Οκτωβρίου 17, 2014

B.O.A.K – «ΒΟΑΣ», φερετζέδες και ...καπέλα






Αδήριτη  είναι πλέον η ανάγκη για την κατασκευή ασφαλούς Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης( Β.Ο.Α.Κ.). Ασφαλούς για όλους τους Κρητικούς αλλά και τους ξένους επισκέπτες που διαβάζουν στα χαρτιά ότι ο Β.Ο.Α.Κ είναι εθνικός δρόμος ταχείας κυκλοφορίας (προς την αιωνιότητα ;) και είναι ενταγμένος στο διευρωπαϊκό  δίκτυο μεταφορών.
·         Το κακό είναι ότι αυτήν την «αδήριτη» ανάγκη την διαπιστώνουμε όλοι εδώ και 30 χρόνια. Κατά την διάρκεια των οποίων η χρηματοδότησή του εξαγγέλλεται για το ...επόμενο  χρηματοδοτικό πλαίσιο.
·         Το τραγελαφικό είναι ότι και οι βουλευτές Κρήτης (και κυρίως οι βουλευτές των νομών Χανίων , Ρεθύμνου και Λασιθίου καθώς το Ηράκλειο έχει ελάχιστα τμήματα Β.Ο.Α.Κ. που δεν είναι έτοιμα) «αγωνίζονται» με ερωτήσεις και επερωτήσεις. Άσε που οι κυβερνητικοί βουλευτές -όλων των κυβερνήσεων- θα μπορούσαν, εάν είχαν ομονοήσει, να έχουν πετύχει την ένταξη του Β.Ο.Α.Κ στα ευρωπαϊκά προγράμματα που πέρασαν.

                            ΕΤΕΠ και προϋποθέσεις
·         Είναι προφανές ότι η προσπάθεια που κάνει ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Στ. Αρναουτάκης  για να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του Β.ΟΑ.Κ (και επομένως να υπάρχει ΕΛΠΙΔΑ να ολοκληρωθεί το έργο στα επόμενα 6- 7 χρόνια) από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) φαίνεται να αποτελεί την μοναδική ΛΥΣΗ του γόρδιου δεσμού.
·         Κι αυτή η λύση όμως –για να προχωρήσει- χρειάζονται προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις αυτές  είναι τόσο μπερδεμένες από τις διάφορες ανακοινώσεις διαφόρων πολιτικών και πολιτικοαυτοδιοικητικών,  ώστε τελικά να μην μπορεί κανείς να καταλάβει πόσα είναι τα προαπαιτούμενα για να προχωρήσουμε. Διότι  είτε κυβερνούν είτε είναι στην αντιπολίτευση χρησιμοποιούν τα νούμερα που τους βολεύουν για να αποδείξουν ότι οι …άλλοι είναι οι … «Βόες» του Β.Ο.Α.Κ .
·         Εδώ, λοιπόν, θα επιχειρήσουμε μια… προσέγγιση όπως στο τεφτέρι του μπακάλη. Απλή για να είναι όσο γίνεται λιγότερο… βαρετή. Επειδή αν παραιτηθούμε όλοι από την προσπάθεια (αυτό θέλουν άλλωστε) είναι σαν να παραιτούμαστε από τον αγώνα για την ζωή των παιδιών και των εγγονιών μας. Λοιπόν:
·         1. Προϋπόθεση να χρηματοδοτηθεί ο Β.Ο.Α.Κ. από την ΕΤΕΠ είναι να υπάρχουν μελέτες.
·         2. Οι μελέτες για να γίνουν (είπαμε Χανιά, Ρέθυμνο, Λασίθι έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα) χρειάζονται 16,5 εκατ. Ευρώ. Μάλιστα σε ορισμένα σημεία δεν υπάρχουν  καν  προμελέτες.
·         3.Μέσα στα 16,5 εκ. είναι και οι 500 χιλιάδες ευρώ για την μελέτη συντήρησης της υπάρχουσας κατάστασης.
·         4.Το υπουργείο έχει δεσμεύσει λέει το  ποσόν των 125 εκ.  Δηλαδή μόνο όσο απαιτείται για  έργα …συντήρησης του Β.Ο.Α.Κ στην προγραμματική περίοδο που ξεκίνησε.
·         5.Σε συνάντηση που έγινε την περασμένη εβδομάδα στο Υπ. Μεταφορών (πληροφορίες  γράφτηκαν στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο) στελέχη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης(Ο.Α.Κ.) διεκτραγώδησαν την κατάσταση  στο γ.γ. κ Σιμόπουλο ο  οποίος τελικά «δεσμεύτηκε» να δώσει 7,5 εκ. ευρώ. Για μελέτες που ΘΑ προκηρύξει.
                                        «Δεσμεύσεις» 
·          Να γελάσουμε τώρα ή ποτέ; Γιατί, ο κ. Σιμόπουλος και πέρυσι τέτοιο καιρό στο συνέδριο που διοργάνωσε ο ΟΑΚ είχε δεσμευτεί(!) για χρηματοδότηση  μελετών. Μην την είδατε.
·         6. Για να προχωρήσει η συμφωνία με την ΕΤΕΠ  με εργαλείο τις πληρωμές διαθεσιμότητας  χρειάζεται να συναινέσει και το κράτος. Να υπογράψει δηλαδή ότι θα πληρώνει ένα ποσόν το χρόνο στον επενδυτή(μετά την ολοκλήρωση του έργου) ο οποίος εκτός από την κατασκευή θα αναλάβει και την συντήρηση του. Ώστε όταν θα μας επιστραφεί να… μην χρειάζεται ανακατασκευή. Αυτήν την «δέσμευση» ποιος θα την κάνει; Η παρούσα κυβέρνηση προφανώς. Αλλά πότε; Γιατί έστω… δεσμεύεται  η παρούσα.
                                         Του Αγίου Ποτέ;
·          Αύριο; Μία συγκυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ (έτσι αρέσκονται να την λένε οι ίδιοι) , θα συμφωνεί;  Τι λένε οι… «οιωνοσκόποι» ;
·         7. Ο κ. Αρναουτάκης, μιλώντας μετά την συνάντηση με  ΕΤΕΠ είπε και κάτι άλλο που δεν είδαμε να σχολιαστεί. «Να αφήσουμε τις όποιες διαφωνίες υπάρχουν, να ολοκληρώσουμε τις μελέτες».
·         Για ποιους κτυπά η καμπάνα; Κατά την άποψη των …οιωνοσκόπων που ρωτήσαμε, πρωταρχικά-δυστυχώς- «κτυπά» για το νομό Χανίων. Όπου η μελέτη για να περάσει (ή να μην περάσει) ο Β.Ο.Α.Κ από περιοχές όπως η Γεωργιούπολη, εμποδίζεται από συμφέροντα. Κάθε συνειρμός με το ..πέταλο Μαλιακού… ολόσωστος!
·         Επίσης, όμως, κτυπά η καμπάνα για τους τοπικούς παράγοντες, Κρητικούς βουλευτές και αυτοδιοικητικούς πρώτου και δεύτερου βαθμού. Και ιδιαίτερα τους αντιπολιτευόμενους. Οι οποίοι, όντας εν δυνάμει επερχόμενη κεντρική εξουσία, διεκδικούν πιστώσεις για τον Β.Ο.Α.Κ από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, εδώ και τώρα. Με προϋπόθεση την ΜΗ επιβολή διοδίων και την ΜΗ παραχώρηση. Πράγματα που θα ...συμβούν του αγίου Ποτέ.
                          Θα προλάβουμε ;
·         Μπερδευτήκατε; Εμείς να δείτε. Θα το προχωρήσουμε όμως. Κατά δύναμη. Με δεδομένα ότι: 1. Στην υπόλοιπη Ελλάδα όλα τα έργα προσπελασιμότητας (τεράστιοι δρόμοι που διασχίζουν περιοχές καθέτως και οριζοντίως) ολοκληρώνονται μέχρι το 2016.
·         2. Ότι στην Κρήτη δεν υπάρχει ούτε Β.Ο.Α.Κ. ούτε Ν.Ο.Α.Κ. Και είναι αστείο να μπαίνει…κουτοπόνηρα στην συζήτηση και ο Νότιος Οδικός Άξονας (Ν.Ο.Α.Κ.) αφού σε επίπεδο Κρήτης πέραν του Ν.Ο.Ηρακλείου δεν υπάρχει καμιά ελπίδα παρά μόνο η κατασκευή κάθετων αξόνων.
·         3. Ότι μέσα σε δυο μήνες ολοκληρώνονται οι δεσμεύσεις των τομεακών της χώρας και όποιος πρόλαβε, πρόλαβε.
·         4. Ότι υπάρχει πληροφορία ότι μπορεί να έλθει στην Κρήτη ο κ. Χρυσοχοϊδης για να μας πει τις «δεσμεύσεις» του. Ο οποίος βέβαια από πέρυσι στην Βουλή, είχε δηλώσει ότι θα’ ρθει να μιλήσει για τα συμφέροντα που εμποδίζουν την κατασκευή του Β.Ο.Α.Κ. Ενώ και η κυρία Κεφαλογιάννη είχε υποσχεθεί να διοργανώσει μια συζήτηση μαζί με τον κ. Χρυσοχοϊδη.  Δεν ήρθαν.
                                        Φερετζέδες

·         Οι τοπικοί φορείς,  οι κοινοβουλευτικοί κυβέρνησης και αντιπολίτευσης υπάρχει περίπτωση να συμφωνήσουν και με ένα στόμα μια φωνή (ναιαι μια φωνή!) να ζητήσουν ΕΔΩ και ΤΩΡΑ την ένταξη σε συγκεκριμένα τομεακά ΟΛΩΝ των μελετών βάσει του στρατηγικού σχεδίου του Ο.Α.Κ.;
·          Ώστε να ανοίξει ο δρόμος για να χρηματοδοτηθεί ο Β.Ο.Α.Κ από την ΕΤΕΠ και να ολοκληρωθεί στα επόμενα 6-7 χρόνια;
·         ΄Η θα επιμένουν, οι μεν κυβερνητικοί να κάνουν σημαίες τις χωρίς συγκεκριμένο αντίκρισμα δεσμεύσεις υπουργών και γενικών γραμματέων; Οι δε αντιπολιτευόμενοι , με… φερετζέδες τα διόδια ή τις συμβάσεις παραχώρησης να βοηθούν ουσιαστικά την θέση των κυβερνώντων;    
                                        Γούστο και … «καπέλο» μας ;
·         Εδώ υποκύπτω στον πειρασμό να σας προτείνω να θυμηθείτε  και να κάνετε συνειρμούς του «παραμυθιού» τρόπων χρηματοδότησης του Β.Ο.Α.Κ που διαχρονικά ζητούν ποικιλώνυμοι ειδήμονες και μη, με το παραμύθι που όλοι μας έχουμε διαβάσει: Τον Μικρό Πρίγκηπα του Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ. Στο πρώτο κεφάλαιο του οποίου ο συγγραφέας …παραιτείται (εκεί μας οδηγεί η κακόφωνη μη ομοφωνία) από την μεγάλη αγάπη του την ζωγραφική. Καθώς, ενώ είχε ζωγραφίσει ένα βόα που κατάπιε ένα ελέφαντα και μετά πέφτει σε ακινησία, όλοι του έλεγαν ότι «έβλεπαν» ένα ζωγραφισμένο… καπέλο!
·          Εδά κι εμείς . Αφήνουμε τον  «βόα» του Β.Ο.Α.Κ να «καταπίνει» ανθρώπους και την αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης.  Αφού, οι ποικιλώνυμοι φορείς και πολιτικοαυτοδιοικητικοί,  δήθεν  δεν «βλέπουν» τον «βόα»  της εγκατάλειψης της Κρήτης και τους «ελέφαντες».
·          Αρα, γούστο και…καπέλο μας(;) το προσωπικό και κομματικό συμφέρον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου