Άρχισαν τα όργανα, θα μπορούσε κανείς να σχολιάσει με δυο λέξεις την καθημερινή επικαιρότητα της πόλης, του νομού και της Κρήτης. Για να περιοριστούμε στα δικά μας και πολλά μας. Όχι πώς τα της κεντρικής πολιτικής σκηνής δεν είναι δικά μας και δεν μας ταλανίζουν, ίσως και περισσότερο. Αλλά που να χωρέσουν όλα στην στήλη, όπου στριμώχνονται όλα τα ζωάκια της και η «περίφημη» ευφυΐα του Ραν ταν πλαν;
----------------
Μελετώντας, λοιπόν, την επικαιρότητα όπως καταγράφεται στα «Χανιώτικα Νέα» και στα παγκρήτια ΜΜΕ διαβάσαμε ότι σύμφωνα με το υπόμνημα που κατέθεσε το ΤΕΕτδΚ προς το Υπ. Υποδομών, ο νομός Χανίων είναι «φτωχός συγγενής». Καθώς υπάρχει μεγάλο αναπτυξιακό έλλειμμα που οφείλεται στην μη ένταξη μεγάλων έργων του νομού στα περασμένα τομεακά προγράμματα των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης αλλά και στο τρέχον, ΕΣΠΑ 2007-2013.
Επίσης , μετά την χθεσινή σύσκεψη περιφερειακών και Καλλικρατικών αρχών στα Χανιά, δια-πιστώθηκε «ανάπτυξη μηδέν» για το νομό Χανίων. Επειδή, όπως εισαγωγικά καταγράφεται , «Η χρηματοδότηση μεγάλων έργων, όπως το αεροδρόμιο και τα λιμάνια, βασίζεται στα τομεακά προγράμματα των Υπουργείων, κάτι που απαιτεί, όμως, πολιτική βούληση».
Γαϊτανάκια
• Για να καταλαβαινόμαστε, λοιπόν, για το τις πταίει, αναδρομικά, παροντικά και …μελλοντικά να εξηγήσουμε χονδρικά ότι: Τα τομεακά προγράμματα αποτελούν το 70% των χρηματοδοτήσεων των κοινοτικών πλαισίων στήριξης. Το υπόλοιπο 30% είναι για όλη την περιφέρεια. Βέβαια, για το ΕΣΠΑ, μας είχαν υποσχεθεί ότι το 82% θα το διένεμε η Περιφέρεια. Και δη η αιρετή. Αλλά όπως πάει, «Και σιγά που θα και θα και θα…» που λέει και το τραγούδι.
• Στα τομεακά των υπουργείων, λοιπόν, εντάσσονται όλα τα μεγάλα έργα. Δηλαδή, ηλίου φαεινότερον, ότι κάποιοι νομοί που είχαν - και έχουν - μπαρμπάδες στη κορώνη της κυβέρνησης (ή κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους μονιασμένους στις διεκδικήσεις ή υπουργούς), κάποιοι νομοί που έχουν ιδιαίτερο πολιτικό ενδιαφέρον για τις κυβερνήσεις, έπαιρναν, παίρνουν, και, ως φαίνεται, θα παίρνουν και την μερίδα του λέοντος.
• Διότι, για να ενταχθούν τα μεγάλα έργα στο τομεακά των υπουργείων χρειάζονται μελέτες οι οποίες θα τα «ωριμάσουν». Για να γίνουν οι μελέτες χρειάζεται οι χρηματοδοτήσεις τους να ενταχθούν επίσης στα τομεακά, επειδή είναι υψηλού κόστους. (Παράδειγμα η κυκλοφοριακή μελέτη Χανίων ύψους 1,2 δις ευρώ της οποίας την χρηματοδότηση από το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε εξασφαλίσει ο πρώην δήμαρχος Χανίων κ. Γ. Τζανακάκης ενώ για την υλοποίηση ουδείς τα κατάφερε. Και απ’ ότι φαίνεται, μάλλον τα τρία χρόνια που ακολουθούν θα μας δώσουν…μια επικαιροποίηση, ακόμα. Και …πολύ μας. )
• Το «φαινόμενο» ανυπαρξίας ώριμων έργων στα Χανιά, το αναπτυξιακό μας έλλειμμα, δηλαδή, δεν είναι τωρινό. Από εποχής Β΄ΚΠΣ θυμόμαστε ότι το ΤΕΕτδΚ και μάλιστα ο τότε πρόεδρός του κ. Νικ. Ξυνίδης (1996) που τώρα είναι και αντιδήμαρχος Χανίων, έλεγε τα ίδια περί ανυπαρξίας ώριμων έργων στο νομό μας επειδή δεν χρηματοδοτήθηκαν οι μελέτες τους.
• Άρα κι εδώ χρειάζονται ...μπαρμπάδες. Όχι μόνο αυτοδιοικητικοί αλλά -κυρίως- κοινοβουλευτικοί. Τώρα αν κάποιος αυτοδιοικητικός τα καταφέρνει και μόνος του για τα του οίκου του (βλέπε στα της Κρήτης Γιάννης Κουράκης δήμαρχος Ηρακλείου) και κάποιοι βουλευτές -και υπουργοί- φροντίζουν να εντάσσουν εγκαίρως μεγάλα έργα του νομού τους (βλέπε πάλι κατά Ηράκλειο μεριά και π.χ. ΝΕΟ Αεροδρόμιο Καστελίου), ζουν αυτοί καλά και εμείς…χειρότερα.
• Δεν έχουμε, λοιπόν, ώριμα έργα, γιατί δεν χρηματοδοτήθηκαν οι μελέτες τους από τομεακά κλπ κλπ κλπ. Γαϊτανάκια, δηλαδή. Και ...πασατέμπο! Όχι ο υπέροχος πασατέμπος που κρύβαμε στις τσέπες των μαθητικών μας στολών. Πασατέμπο να περνά ο πολιτικός καιρός (τους). Και να έρχονται οι …επόμενοι (κυβερνητικοί και αυτοδιοικητικοί) να μας λένε, ή να αφήνεται να εννοηθεί, ότι φταίνε οι ...προηγούμενοι.
• Ένα παράδειγμα: Είπε χθες ο Περιφερειάρχης κ. Αρνατουτάκης και αντιπεριφερειάρχης Κρήτης κ. Απ. Βουλγαράκης ότι το μεγάλο έργο της επέκτασης του αεροδρομίου Χανίων προϋπολογισμού 100 εκατ ευρώ (Επισήμανση: Αρχικά είχε ανακοινωθεί για προϋπολογισμό 58 εκατ. μετά 70 εκατ. και τώρα 100 εκατ. ευρώ. Όσο μένουν … τοκίζονται τα ευρώ;) θα δημοπρατηθεί μέσα(;) στο 2011. Διότι το πρόβλημα είναι η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών όρων. Σημειώνουμε ότι το πρόβλημα αυτό είχε επισημανθεί και στην περυσινή διημερίδα του ΤΕΕτδΚ .
• Πέρυσι τον Μάρτιο, από τα Χανιά, ο κ. υπουργός κ. Ρέππας είχε πει για την επέκταση του αεροδρομίου Χανίων ότι « είμαστε στο στάδιο κατάρτισης των τευχών δημοπράτησης. Εμείς έχουμε στείλει το μήνυμα στις αρμόδιες υπηρεσίες να επισπεύσουν…είναι κάτι που δεν θα αργήσει.»
• Πώς γίνεται από την ετοιμότητα για δημοπράτηση να βρισκόμαστε ακόμα στην ανάγκη έγκρισης περιβαλλοντικών όρων; Δεν είναι φανερό ότι δεν υπήρξε πολιτικό κυβερνητικό «μήνυμα στις υπηρεσίες»; Ότι δεν πίεσε, η τοπική μας κοινωνία, δεν το παρακολούθησαν επαρκώς οι εντεταλμένοι ,δια της ψήφου, εκπρόσωποί μας; Και πέρυσι, κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ δεν είχαμε; Πολιτική βούληση ΠΑΣΟΚ, δεν χρειαζότανε;
• Παράδειγμα το πιο πάνω. Υπάρχουν κι άλλα. Γι αυτό, μεταφέρομε στα καθ’ ημάς το τραγούδι του Δ. Μούτση και λέμε ότι για όλα (και) τα πολιτικά «γαϊτανάκια» «φταιν’ οι γκόμενες, οι πρώην και οι επόμενες. …» Όπως και οι κυβερνήσεις και οι εκπρόσωποι μας.
• Οι νυν... ποτέ!
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου