Δευτέρα, Οκτωβρίου 23, 2017

Με ποιούς;







Πολλά και διαχρονικά τα δημοσιευμένα και σχολιασμένα ρεπορτάζ στα Χανιώτικα Νέα  και σε όλο τον κρητικό τύπο βέβαια σχετικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ). Όπως και για τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ) που ιδρύθηκε το 2013 προκειμένου να παρακαμφθεί το πελατειακό, συγκεντρωτικό κράτος των Αθηνών. Ενίοτε και το περιφερειακό.
·         Ο ΟΑΚ, ορίστηκε ως προϊσταμένη αρχή των δημοσίων έργων της Κρήτης έτσι ώστε όλες οι αποφάσεις να λαμβάνονται τοπικά αλλά με την συμμετοχή της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης.
·         Καταργήθηκαν τότε ο ΟΑΔΥΚ και ΟΑΝΑΚ (ο δεύτερος φόρτωσε τον πρώτο και με αρκετές επισφάλειες) και επίσης καταργήθηκε η ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ που έδρευε στο Ηράκλειο και υπαγόταν στο Υπουργείο Υποδομών.
·         Αντιδράσεις υπήρξαν τότε από τους υπαλλήλους του Υπ. Μεταφορών, ενώ από Ηράκλειο, όταν το πήραν απόφαση ότι ήταν οριστική η συγχώνευση  κρατήθηκε  μια ομιλούσα …σιωπή!
·         Στα όπα-όπα τον είχαμε τον ΟΑΚ στα  Χανιά, το Ρέθυμνο και, σιγά σιγά  καταξιώθηκε και στην ανατολική Κρήτη.
·         Ειδικότερα, αρχίσαμε να ελπίζουμε, ότι μέσω του Ο.Α.Κ, στο Δ.Σ. του οποίου μετέχουν Κρητικοί, θα πιέζαμε και για την δρομολόγηση – επιτέλους – του έργου του Β.Ο.Α.Κ.
·         Μέχρι και το 2016, μάλιστα,  ήταν καθημερινό ψωμοτύρι του ΟΑΚ έννοιες όπως μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που θα γίνει από τον ΟΑΚ, χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ που είχε υποσχεθεί το 2016 ο κ. Δέδες, χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων(ΕΤΕπ) όπως πρότεινε και ζητούσε ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Αρναουτάκης, η ρήτρα διαθεσιμότητας και άλλα τέτοια.

                                 Με τα δυο χεράκια βγάλαμε ματάκια       
                           
·          Αλλά από τις αρχές του 2017, αρχίσαμε να «ψυλλιαζόμαστε» πως κάτι  «ζωντανεύει» ξανά στο σάπιο βασίλειο της Δανιμαρκίας. Τουτέστιν το αθηνοκεντρικό  συγκεντρωτικό, γραφειοκρατικό, πελατειακό κράτος.
·         Διότι, μάθαμε ότι η πολυδιαφημισμένη και πολυχρηματοδοτηθείσα (στις εξαγγελίες) Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού του Β.Ο.Α.Κ,  με χρηματοδότηση προς τον ΟΑΚ θα γίνει λέει μέσω Προγραμματικής Σύμβασης (Π.Σ.)από το Υπουργείο Υποδομών(Σπίρτζης), που είναι η εποπτεύουσα αρχή του Ο.Α.Κ. Το… χειροτερότερο; Το ΑΙΤΗΜΑ προς το υπουργείο Υποδομών το έκανε ο «δικός» μας Ο.Α.Κ.
·         Σχολιάσαμε αμέσως, στις 9-3-17 το οφθαλμοφανές με τίτλο: «Νέες φόρμουλες για Β.Ο.Α.Κ- Ο.Α.Κ». Τότε  μάλιστα, όντας βέβαιοι ότι αυτό θα είναι η αρχή μιας μεθοδικής αποψίλωσης του ΟΑΚ, είχαμε υποσχεθεί να ανοίξουμε γραφείο προβλέψεων εάν επαληθευτούμε. Δυστυχώς, επαληθευτήκαμε.
·         Τα Χανιώτικα Νέα στις 22/3/17 σχολίασαν αρνητικά την εξέλιξη επανίδρυσης  της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων  Κρήτης και Δωδεκανήσων (ΕΥΔΕ) από το υπουργείο Υποδομών με έδρα μάλιστα το Ηράκλειο.Το ίδιο έκαναν και οι εργαζόμενοι στον ΟΑΚ μετά από απόφαση της Γενικής τους Συνέλευσης. Η Διοίκηση του ΟΑΚ μας καθησύχασε όλους.
·         Και έσκασε η είδηση τις προάλλες. Το Προεδρικό διάταγμα οριστικής επανίδρυσης  της ΕΥΔΕ δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ. Αναλυτικό ρεπορτάζ με τις αρμοδιότητες της νέας υπηρεσίας που «ασκεί καθήκοντα διευθύνουσας Υπηρεσίας» δημοσιεύτηκε στις 17-10-17 στα Χανιώτικα Νέα. Με πλήρες ρεπορτάζ από τον Παρασκευά Περάκη και τοποθετήσεις. Αφ’ ενός του π. βουλευτή Χανίων κ. Μανούσου Βολουδάκη που είχε πρωτοστατήσει στην δημιουργία του Ο.Α.Κ. Και αφετέρου του Δ/ντος συμβούλου του Ο.Α.Κ κ. Φώτη Καζάση.
·         Αντιβαίνει στις διατάξεις του ιδρυτικού νόμου του ΟΑΚ η επανίδρυση της ΕΥΔΕ και επιστρέφει τις αρμοδιότητες των δημοσίων έργων στο υπουργείο από το …παράθυρο αφού δίδει στην ΕΥΔΕ ίδιες αρμοδιότητες με τον ΟΑΚ, τόνισε ο κ. Βολουδάκης.
·         Συγκρατημένος ο κ. Καζάσης, δήλωσε ουσιαστικά ότι πρόκειται απλώς για παράλληλες αρμοδιότητες αλλά παραδέχτηκε ότι εάν ένας υπουργός  το θελήσει «και πάρει τα έργα και τα πάει αλλού, αυτό θα μπορούσε να είναι πρόβλημα»(!)
·         Είναι φανερό  όμως ότι και τούτος ο υπουργός και όλοι όσοι θα έλθουν, θα θέλουν! Καθώς είναι γενικώς πολλά τα λεφτά. Και τώρα γίνεται … ανταγωνιστικός διάλογος  (μέσω ειδικού συμβούλου που προσέλαβε το υπουργείο) για να καταλήξουμε στον επενδυτή. Αφού του το επιτρέψαμε, σιγά να μην αφήσει το αθηνοκεντρικό κράτος τον ΟΑΚ  το διαχειριστεί.
·          Δυστυχώς, ο ΟΑΚ, όταν έκανε αίτημα  προς το υπουργείο Υποδομών (προφανώς κατόπιν σχετικών οδηγιών ή και υποσχέσεων ή και πιέσεων των μανδαρίνων του) να αναλάβει το υπουργείο  την Μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, εκχωρώντας του την αρμοδιότητα με Π.Σ., έβαλε τα χεράκια του και έβγαλε τα ματάκια του/μας.
                             
             Θα αντιδράσουν όλοι  με σαφήνεια;
·         Τώρα, το σίριαλ αποψίλωσης του Ο.Α.Κ που είναι σε εξέλιξη δεν πλήττει μόνο τον ίδιο τον Οργανισμό και μεσομακροπρόθεσμα (μακάρι να μην το ζήσουμε) τους εργαζόμενους σ’ αυτόν.
·         Πλήττει και την Κρήτη και τα Χανιά ιδιαίτερα. Το γιατί είναι αυτονόητο.
·         Ωστόσο, το αθηνοκεντρικό κράτος, προχωρά στην μία πρόκληση μετά την άλλη. Προκειμένου να ελέγξει τα πάντα στην εξέλιξη των έργων του Β.Ο.Α.Κ. Ήδη, ανακοίνωσε εκπόνηση μελέτης Περιβαλλοντικών απαιτήσεων μόνο για Ηράκλειο-Άγιο Νικόλαο.
·          Ουσιαστικά εκείνο που «βιάζονται» να προλάβουν είναι να δημοπρατήσουν, πριν τις εκλογές, μόνο το Χανιά –Ηράκλειο. Χωρίς Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά με «κουβέντα» με τον εργολάβο για Προκαταρτικό Προσδιορισμό Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΠΑ). Κάτι ανάλογο με την Εγνατία. Που ξεκίνησε έτσι με ένα προϋπολογισμό Α και για να ολοκληρωθεί χρειάστηκε περισσότερος χρόνος και δαπάνη Α επί πέντε! Καταλαβαινόμαστε, έτσι δεν είναι;
·         Όμως, η ομόφωνη απόφαση –διεκδίκηση των Χανιώτικων αυτοδιοικητικών αλλά και όλων των άλλων φορέων (30 Αυγούστου 2017) απαιτεί την εκπόνηση στρατηγικής μελέτης αλλά και μελέτης εφαρμογής  σε όλο το μήκος του Β.Ο.Α.Κ από τη Σητεία μέχρι και το λιμάνι της Κισάμου.
·         Σύμφωνα με ασφαλείς δημοσιογραφικές πληροφορίες το κείμενο που παρουσιάστηκε στα μέλη του Δ.Σ. του ΟΑΚ  για να γνωστοποιηθεί στον κ. Σπίρτζη  το ΟΧΙ του Δ.Σ στην δημιουργία ΕΥΔΕ (διερμηνεύοντας και το κοινό αίσθημα -Χανιώτικα Νέα 20-10-17) ήταν  τόσο περίπλοκα διατυπωμένο (γιατί άραγε;) ώστε  δεν καταλάβαινες αν επικροτεί ή αν αντιτίθεται στις ενέργειες του υπουργείου(!). Γι’ αυτό δεν θέλησαν να το υπογράψουν όλα τα μέλη. Προκειμένου δε να υπογράψουν όλοι συμφωνήθηκε να ξαναδιαμορφωθεί με σαφήνεια η αντίθεση και η διεκδίκηση.
·         Για να δούμε. Επειδή, μπορεί το Δ.Σ. του ΟΑΚ, πλην των εξ οφίτσιο αιρετών, και ειδικότερα ο Δ/νων Σύμβουλος να έχουν τοποθετηθεί από την κυβέρνηση. Αλλά, πρωτίστως είναι Χανιώτες και Κρητικοί. Οι κυβερνήσεις αλλάζουν. Ο ΟΑΚ όμως πρέπει να παραμείνει το αναπτυξιακό εργαλείο που προβλέπεται από τον ιδρυτικό του νόμο. Χωρίς αποψιλώσεις επί των ημερών του σημερινού Δ.Σ.
·         Το  ίδιο και ο ΒΟΑΚ. Πρέπει να μελετηθεί στο σύνολο του όπως άλλωστε ομόφωνα έχουν αποφασίσει οι τοπικοί φορείς. Καθαρά πράματα.
·         Έχει ευθύνη επομένως το Δ.Σ. Να αποστείλει μια σαφή διατύπωση αντιρρήσεων και διεκδικήσεων.
·         Διότι ήδη, μεθοδικά, μας έκλεισαν έξω από τα «τείχη» της διαχείρισης των έργων του Β.Ο.Α.Κ. (Όταν και εάν βέβαια υλοποιηθούν οι εξαγγελίες). Μας κλείνουν, μεθοδευμένα, έξω και από  άλλα έργα αρμοδιότητάς του μέχρι σήμερα. Αφού έβαλαν συναρμόδια, ως  διευθύνουσα υπηρεσία, την  ΕΥΔΕ. Αυτά  όλα δεν έγιναν «ανεπαισθήτως».                                          
·         Και πάντως, ανεξάρτητα από την επιστολή που θα στείλει ο ΟΑΚ, οι κοινοβουλευτικοί μας, οι υπόλοιποι τοπικοί φορείς, συμπεριλαμβανομένης της Περιφέρειας Κρήτης, θα στηρίξουν τον ΟΑΚ ώστε να μην αποψιλωθεί; Θα διεκδικήσουν το σύνολο των μελετών και έργων στον Β.Ο.Α.Κ;
·         Μετά  από τόσα προειδοποιητικά γεγονότα, τόσα σχόλια, τόση παραπλάνηση, τόσο σοφοί που έχουμε γίνει, δεν  πρέπει να αποφασίσουμε με ποιούς θα πάμε
 και ποιούς θ’ αφήσουμε;



Χανιώτικα Νέα 23-10-17
















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου