Πέμπτη, Νοεμβρίου 25, 2010

Πρόσωπα και πράγματα Εικαστικά δοσμένα

Από την Ρένα Μπραουδάκη



Ο εικαστικός της λόγος δεν είναι συχνός. Είναι όμως πυκνός. «Λόγος» ρεαλιστικής απεικόνισης , μορφολογικής αρτιότητας, ρομαντικής ματιάς, αγάπης για πρόσωπα και πράγματα.
------------
Κι αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια. Από τις πρώτες εμφανίσεις της(1981) στο τοπικό ζωγραφικό στερέωμα. Με έργα διακριτικά. Που δεν «φωνάζουν» αλλά κερδίζουν το βλέμμα και, τότε, προκαλούν ένα συναίσθημα απροβλημάτιστης εικαστικής πληρότητας. Επειδή η Ρένα Μπραουδάκη βλέπει τα «Πρόσωπα και πράγματα» (όπως είναι ο τίτλος της έκθεσής της) με εικαστική ματιά προκειμένου να τα αποθανατίσει αλλά, φαίνεται, ότι για την επιλογή τους είχε προηγηθεί το συναισθηματικό δέσιμό της με τα ΠΡΟΣΩΠΑ και τα ΠΡΑΓΜΑΤΑ.

Συγκινητικά οικεία

• «Μεγάλη Τέχνη, να συγκινείς με αντικείμενα όχι απαραιτήτως συγκινητικά(δηλαδή που μ αυτά ο μέσος όρος δεν συγκινείται) και αντίθετα να κάνεις να βλέπει κανείς μέσα σε πράγματα συγκινητικά καθ αυτά, αντικείμενα της καθαρής γνώσης και όχι καταναγκασμούς του νευρικού συστήματος» λέει ο ΠΩΛ ΒΑΛΕΡΥ . Τον οποίο επικαλείται ο γλύπτης μας Γιάννης Μαρκαντωνάκης, ξεκινώντας την λιτή κριτική του για την έκθεση στο αναμνηστικό φυλλάδιο που έχει εκδοθεί.
• Ταιριάζει η μεταφορά. Καθώς τόσο τα πρόσωπα που απεικονίζονται, ζωντανά σαν σε φωτογραφίες, αλλά και τα πράγματα (τοπία και νεκρές φύσεις ) είναι συγκινητικά, οικεία. Για την ζωγράφο, βέβαια. Αλλά και για τον θεατή τους. Θα μπορούσε να είναι τα δικά τους αγαπημένα οικεία πρόσωπα. Είναι πρόσωπα που φεγγοβολούν αγάπη, αθωότητα, μυστήριο, οικογενειακή ευτυχία. Είναι πρόσωπα, βλέμματα, δράσεις που θυμίζουν οικείες –σε καθένα- στιγμές. Το ίδιο και τα πράγματα. Οι ελαιώνες, τα ρόδια, τα φλασκιά, τα στεφάνια, τα βιβλία.

Δική της ταυτότητα

• «Αναρωτιέμαι, έχοντας στο μυαλό μου την πλειοψηφία των έργων της Ρένας Μπραουδάκη μέσα στο ξεδίπλωμα της πορείας της τα τελευταία 20 χρόνια, γράφει ο Γιάννης Μαρκαντωνάκης, προλογίζοντας την έκθεση, αν είναι η δουλειά της μία ενδελεχής καταγραφή της σκηνοθετημένης πραγματικότητας μέσα από μία υποκειμενική θεματολογική επιλογή ή είναι μία ενασχόληση, με σαφώς ακαδημαϊκή διαδικασία ζωγραφικής πάνω στο τελάρο.
• Θα’λεγα πως η Ρένα κινείται κάπου ανάμεσα σ αυτούς τους πόλους.. Δηλαδή ούτε αυτοσκοπός γίνεται γι αυτήν η αναζήτηση μιας επίμονης διερεύνησης της ταυτότητας του μοναδικού-από το φάσμα της πραγματικότητας, ούτε πηγαίνει σ αναμασημένους δρόμους ακαδημαϊκής ζωγραφικής….Όντας συναισθηματική και ανθρώπινη, τι κάνει; Ζωγραφίζει τους οικείους της, αλλά και τα θέματα από το άμεσο υπαρκτό περιβάλλον, τις νεκρές φύσεις δηλαδή και αγαπημένα τοπία. Εν τέλει αυτό δεν έκαναν στην πλειοψηφία τους χιλιάδες ζωγράφοι ανά τους αιώνες; Φυσικά….Η Ρένα έχει άποψη. και το κυριότερο δεν είναι οριοθετημένα κλεισμένη σ’ ένα στείρο ακαδημαϊκό ρεαλισμό. Έχει μια συνθετική απόδοση στα έργα της, όπου η νοσταλγία για τις σταθερές αξίες της ζωής και ένας ρομαντισμός σε υποβόσκουσα κατάσταση επιχρίεται με τον μανδύα του μεταϊμπρεσσιονισμού και ποιητικού ρεαλισμού, που όμως δεν φωνασκεί….»
• Και πιο κάτω : « Η Ρένα δεν κάνει ούτε εξπρεσιονισμό, ούτε κοινωνικό ούτε κριτικό ρεαλισμό. Αφήνει ίχνη αγάπης στο δικό της πραγματικό κόσμο και αναμφισβήτητα δεν την ενδιαφέρει ούτε να μοντερνίζει ούτε να μεταμοντερνίζει με έργα όπως π.χ. τα δικά μου όπου η «ιδέα» είναι παρούσα..».

Εγκαίνια-διάρκεια
• Η ατομική έκθεση της Ρένας Μπραουδάκη εγκαινιάστηκε την Δευτέρα 22 Νοεμβρίου Πραγματοποιείται στο Μεγάλο Αρσενάλι και θα διαρκέσει μέχρι και 28 Νοεμβρίου. Συνδιοργανώνεται από την νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και την δραστήρια Ένωση Πνευματικών Δημιουργών νομού Χανίων. Στα εγκαίνια παραβρέθηκαν ο αντινομάρχης πολιτισμού κ. Μαν. Φραγκάκης, ο αεικίνητος πρόεδρος της Ένωσης Π.Δ. κ . Δημήτρης Νικολακάκης (που προλογίζει και την έκθεση, δημοτικοί και νομαρχιακοί σύμβουλοι, η πανταχού παρούσα διοικητής του Θ.Χ.Π. και πρόεδρος συλλόγου ΑμΕΑ κυρία Αμαλία Μπασιά, εκπρόσωποι φορέων και εκπαιδευτικής κοινότητας και βέβαια πάρα πολλοί Χανιώτες και γνωστοί φιλότεχνοι. Ίσως επειδή, όλοι μας, είχαμε αναζητήσει την εικαστική γραφή της .
• Η ίδια σε ένα λιγόλογο και διακριτικό, όσο η ίδια και το έργο της , σημείωμα, γράφει μεταξύ άλλων: «… Η ζωγραφική, όπως όλες οι τέχνες, πηγάζει από μια εσωτερική αναγκαιότητα του δημιουργού, που σκοπό της έχει ακριβώς αυτό. Να «μιλήσει» στις καρδιές και στο μυαλό των αποδεκτών. Τότε επιτυγχάνει τον στόχο της…»

Ποιά είναι

• Η Ρένα Μπραουδάκη γεννήθηκε στους Κάμπους Κυδωνίας . Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής δι’ αλληλογραφίας το 1978. Φοίτησε για δυο χρόνια σε ιδιωτική Σχολή ζωγραφικής με δάσκαλο τον γλύπτη Αντώνη Παυλάκη. Αργότερα μαθήτευσε για αρκετό διάστημα κοντά στο ζωγράφο Πέτρο Ξενάκη . Έχει εργαστεί ως δασκάλα ζωγραφικής και ως επιμορφώτρια στην ΝΕΛΕ .
• Το 1994 βραβεύτηκε στην Πανελλήνια Έκθεση του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» στην Αθήνα. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος. Έχει πραγματοποιήσει τρείς ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε 11 ομαδικές εκθέσεις.
• Είναι παντρεμένη και έχει δύο κόρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου