Τρίτη, Νοεμβρίου 26, 2013

Μυαλό βάλαμε ;







Τα …νεότερα από το -ποικιλότροπα- πολεμικό μέτωπο του Β.Ο.Α.Κ  μας ήρθαν από το  σημαντικό συνέδριο που διοργάνωσε ο νεοσύστατος και πολλά υποσχόμενος Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ) στις 15&16 Νοεμβρίου στα Χανιά.
 Τα οποία μπορούν να συνοψισθούν στο εξής γενικό μήνυμα:
·         ΄Η αποφασίζουμε πλέον ως τοπική  κοινωνία και Περιφέρεια, εδώ και τώρα, να  σχεδιάζουμε και μεσομακροπρόθεσμα (μέσω του αρμόδιου ΟΑΚ Α.Ε) χωρίς πολιτικάντικες παρεμβάσεις, στείρους τοπικισμούς  και τοπικά καπετανάτα,  ή το χάνομε και το τελευταίο …πλοίο της γραμμής για τα «Κύθηρα» του ΒΟΑΚ.

                                          Απουσίαζαν
·         -Πάλι τα ίδια; Θα αναρωτηθείτε. Τόσα χρόνια δεν λέμε ότι η ανυπαρξία μελετών και η έλλειψη άμεσου και μεσομακροπρόθεσμου σχεδιασμού, η χάραξη προτεραιοτήτων από τους αιρετούς μας -κοινοβουλευτικούς και αυτοδιοικητικούς- φταίει για την κακοδαιμονία μας;
·         -Τα λέμε, αλλά μυαλό δεν είχαν βάλει. Ούτε κι εμείς, οι ψηφοφόροι, βέβαια, που τους ξαναψηφίζαμε. Οπότε, ναι! Μία από τα ίδια. Αλλά, πλέον, ως τελευταίο των τελευταίων, μηνυμάτων.
·         Ποιοι, όμως, πήραν το «μήνυμα»;  Όχι όλοι όσοι έπρεπε να το πάρουν. Αναφερόμαστε στην δεύτερη μέρα των εργασιών του συνεδρίου  οπότε έγινε και η ουσιαστική ενημέρωση. Άκρως αναγκαία για κοινοβουλευτικούς τε και τοπικοαυτοδιοικητικούς. Εν τούτοις, η απουσία τους ήταν απογοητευτική. Με λίγες μόνο εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα: πρώτοι στην πανηγυρική έναρξη να χαιρετίσουμε και …απ' εδώ πάν’ κι άλλοι αναφορικά με την ουσιαστική ενημέρωσή τους.
·         Αντίθετα, ένα ζωντανό παρόν έδωσαν στελέχη του ΟΑΚ, της περιφέρειας, του ΤΕΕτδκ και πολλών πολιτών που δραστηριοποιούνται σε παραγωγικούς, επιχειρηματικούς, αναπτυξιακούς τομείς και, βέβαια, στα θέματα οδικής ασφάλειας.
                                         Πάρ’το ή το χάνεις

·         Εδώ θα αποπειραθούμε να ερμηνεύσουμε  ποια είναι τα τωρινά προαπαιτούμενα για να ανεβούμε κάποτε στο πλοίο της γραμμής…ανάπτυξης- των μεταφορών και όχι μόνο-της Κρήτης μας.
·         Φαίνεται ότι θα μοιράσουμε πάλι σε 13 Περιφέρειες μία «πίτα» που όμως θα είναι πολύ μικρότερη.  Διότι και συνολικά για όλους τους τομείς το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης(ΣΕΣ) 2014-2020 είναι πολύ μικρότερο του ΕΣΠΑ. Οι δε προϋποθέσεις έχουν αντιγράψει την… Δαμόκλειο σπάθη.
·         Καθώς, η στρατηγική του ΣΕΣ 2014-2020 συνοψίζεται στο μότο take it or lose it. Δηλαδή ή το παίρνεις ή το χάνεις. Έτσι όσα ενταγμένα έργα δεν έχουν απορροφήσεις μέχρι το 2016 θα απεντάσσονται και θα επαναπροκηρύσσονται σε επίπεδο όμως όλων των χωρών της ΕΕ. Σκληρά ανταγωνιστικά δηλαδή. Γι' αυτό άλλωστε μία από τις προϋποθέσεις ένταξης στο ΣΕΣ είναι πλέον και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας ενός έργου. Δηλαδή η σχέση κόστους-οφέλους-διάρκειας.
·         Πόση όμως είναι η «πίτα» για τις μεταφορές; Μόλις 2,1 δις για τις 13 Περιφέρειες. Κάντε διαιρέσεις και θα δείτε ότι ο προϋπολογισμός, του ΒΟΑΚ και μόνο, δεν καλύπτεται.

                              Θα σπάσουμε …αυγά;

·         Ποιες δυνατότητες όμως μας απομένουν; Και πόσο θα βοηθήσει σ' αυτό η ύπαρξη του ΟΑΚ;
·         Σύμφωνα με όσα ακούσαμε η διαπίστωσή μας είναι ότι «ευτυχώς προλάβαμε και δημιουργήσαμε τον ΟΑΚ σε επίπεδο Κρήτης».
·          Διότι, τόσο οι εγγενείς δυσκολίες που υπάρχουν (π.χ. ανυπαρξία ώριμων μελετών σε επίπεδο Κρήτης και ειδικότερα Χανίων, οι πολιτικές παρεμβάσεις που υπήρχαν στην χωροθέτησή του και όχι μόνο, η έλλειψη ώριμων έργων για όλο το μήκος του) όσο και οι νέες προϋποθέσεις ένταξης έργων και η πολύ μικρή «πίτα» του ΣΕΣ, θα καθιστούσαν εξωπραγματική την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ.
·         Φυσικά, και τώρα, οι δυσκολίες είναι σημαντικές. Όμως υπάρχουν θετικές προοπτικές. Εάν :
·         1. Στηριχθεί ο ΟΑΚ ομόθυμα σε παγκρήτιο επίπεδο ώστε να αποτελέσει το εργαλείο που, μεσομακροπρόθεσμα, θα συντελέσει στο να ξεπεραστούν όλες οι αδυναμίες και καθυστερήσεις που είχαμε λόγω τοπικιστικών έριδων και πολιτικών παρεμβάσεων.
·         2. Εάν προχωρήσει η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ η οποία θα προβλέπει την συνολική χωροθέτηση, συνολική κοστολόγηση έργων, τον συνολικό καθορισμό προτεραιοτήτων και την διερεύνηση χρηματοδοτικών πόρων. Τόσο από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά μέσα όσο και μέσω παραχώρησης, εφ' όσον αυτά δεν επαρκούν.
·         3. Εάν δεν λαλούν πολλοί «κοκόροι» για το ίδιο αντικείμενο. Και, όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζής από την Εγνατία, εάν δεν υπάρχουν «αλληλοεπικαλύψεις» αντικειμένου αλλά μόνο αλληλοεξαρτήσεις (στο σημείο αυτό να πούμε ότι  και η ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ που είναι μία υπηρεσία αλληλοεπικάλυψης απορροφάται από τον ΟΑΚ).
·         Ο Δ/νων σύμβουλος του ΟΑΚ κ. Λευτ. Κοπάσης  ανακοίνωσε ότι ήδη υπάρχει η δέσμευση του υπ. μεταφορών για χρηματοδότηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού με 1 εκ. ευρώ. Η οποία πάντως θα έχει μεσομακροπρόθεσμο στόχο. Από εκεί και μετά, μας είπε απαντώντας σε ερώτησή μας, «προίκα» όπως την εννοούμε δεν υπάρχει. Ο ΟΑΚ όμως θα αναζητήσει, θα βρει και θα διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις.
·          Συνοψίζοντας: Προλάβαμε μεν να δημιουργήσουμε  ένα παγκρήτιο αναπτυξιακό εργαλείο όπως ο  ΟΑΚ.
·          Μυαλό, όμως, για να …σπάσουμε αυγά κατεστημένων πολιτικοαυτοδιοικητικών νοοτροπιών, ώστε ο ΟΑΚ να επιτελέσει το έργο του  και να προχωρήσουν τα έργα  ΒΟΑΚ-ΝΟΑΚ,  και όχι μόνο….
·          ….βάλαμε ;



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου