Παρασκευή, Μαΐου 03, 2013

Αι γενεαί πάσαι


Τούτη την μέρα που στις εκκλησιές και στην καρδιά μας κυριαρχεί ο υπέροχος, τρυφερός, λυπητερός κι ωστόσο ελπιδοφόρος ύμνος «Αι γενεαί πάσαι» είπαμε να ασχοληθούμε με μια άλλη όψη της καθημερινότητάς μας. Την πολιτιστική, πολιτισμική μας ζωή. • Τούτη, λοιπόν, την μεγαλοβδομάδα, ξεκινήσαμε, αρχικά, να διαβάζουμε βιβλία. Μουτζουρωτής χαρτιών • Πρώτα «ρουφήξαμε» κυριολεκτικά το λάλον ύδωρ του νέου βιβλίου της καταξιωμένης Χανιώτισσας ποιήτριας, συγγραφέως, σεναριογράφου, ηθοποιού και ιδρύτριας της εταιρείας τέχνης ΒΙΟΛΕΤΑ, Μαρινέλλας Βλαχάκη, «Μουτζουρωτής χαρτιών». • Η Μαρινέλλα Βλαχάκη στα έργα της αναμετράται με τα δύσκολα: Τα δύσκολα χρόνια του παρελθόντος και του παρόντος, την παράδοση και τις ηθικές και πνευματικές μας αξίες. Το ίδιο κάνει και με τον «Μουτζουρωτή χαρτιών». Καθώς η παιδική ζωή του Παλαμά προσφέρεται για να δούμε πώς μπορούμε - ανατρέχοντας και σε πνευματικές μορφές του τόπου- να ξαναθυμηθούμε αξίες, πόθους κι όνειρα που μοιάζουν να βρίσκονται σε ύπνωση. Το βιβλίο της παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων στα πλαίσια του αφιερώματος των 70 χρόνων από το θάνατο του Κωστή Παλαμά εν είδει θεατρικοποιημένης παράστασης. Και με αυτήν την μορφή, λοιπόν, ο «Μουτζουρωτής χαρτιών» έχει πάρει… το δρόμο του και παίζεται εντός και εκτός Κρήτης. • Επειδή όμως δεν χορτάσαμε την γραφή της Μαρινέλλας Βλαχάκη, διαβάσαμε μαζί και το προηγούμενο -πρόσφατο - βιβλίο της, «Η τελευταία εργάσιμη». Μία συλλογή διηγημάτων, το ένα καλύτερο από τα άλλο, από τις εκδόσεις ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ. Ένα ακόμα βιβλίο όπου η Βλαχάκη με την γνώριμη πλέον, αφτιασίδωτη, ρέουσα γραφή της (έχει γράψει 21 βιβλία-ποίηση, μυθιστόρημα, παραμύθι, διήγημα,σενάριο) διηγείται δικές μας ιστορίες καθημερινότητας. Οι ήρωες της, ουσιαστικά, εμείς. Ξεχωριστό και επίκαιρο σήμερα το διήγημα «Μεγαλοβδομάδα» όπου μέσα από ένα «προφητικό» περιστατικό στο παλιό λιμάνι Χανίων, η συγγραφέας θίγει το θέμα του ρατσισμού αλλά και της δύναμης της ζωής ν’ αντιστέκεται και να ψάχνει το φως. Και γι' αυτό βάζει την ηρωίδα να σκέπτεται: « Εκεί, πίσω από τις λαμαρίνες, είδα να προβάλλουν άνθρωποι, σκύλοι, τα «πώς» και τα «γιατί», ολόκληρο το παλιό λιμάνι, το Πέραμα με τα βαθιά βρώμικα νερά, τα γερασμένα πλοία και τα μνημόνια. Όλα έτοιμα ν’ ακολουθήσουν τη ρότα του καιρού τους…». • Αι γενεαί πάσαι, άλλωστε, είχαν και θα έχουν την δική τους ρότα… Η Κάινα έχει τη δική της ιστορία • «Ανθρωπογεωγραφία της Κάινας» είναι το νέο βιβλίο, 500 σελίδων παρακαλώ, του Ιάσονα Μαυροματάκη π. προέδρου του χωριού και π. ανώτερου στελέχους του ΟΤΕ, αφιερωμένο στην μνήμη του γιου του Στέλιου. • Ένας δεύτερος Ηράκλειος άθλος που με πείσμα, υπομονή και επιμονή γνώση και ικανότητα έφερε σε πέρας ο Ιάσονας. Αφού κατόρθωσε, με προσωπική έρευνα αλλά και με την στήριξη και την αλληλεγγύη φίλων και συγχωριανών, να καταγράψει όλα τα σπίτια της Κάινας. Παλιά, ανακαινισμένα, σύγχρονα. Και μέσα από την δική τους ιστορία να καταγράψει και τις ιστορίες των ανθρώπων που τα έκτισαν, των οικογενειών που τα κατοίκησαν στις δεκαετίες και αιώνες που πέρασαν. «Αι γενεαί πάσαι», δηλαδή, της Κάινας, είναι ένα κοινωνικό και φωτογραφικό ντοκουμέντο που ανοίγει ένα νέο δρόμο τόσο για τους ιστορικούς ερευνητές όσο και για επίδοξους συγγραφείς τοπικής ιστορίας. Είναι μια άλλη απόδειξη της ανθρώπινης δύναμης, να υπερβαίνει τον πόνο και να τον μετατρέπει σε δημιουργία. Βυζαντινή τέχνη • Κοντά στο κλίμα των ημερών είναι και η βυζαντινή εικαστική τέχνη της αγιογραφίας. Μια εξόρμηση, λοιπόν, στηn πολύ κοντινή μας επαρχία, μπορεί να προγραμματιστεί για το Βάμο. Το κεφαλοχώρι που εδώ και χρόνια πρωτοπορεί σε πολιτιστικές-πολιτισμικές δράσεις, εφάμιλλες και ενίοτε καλύτερες της πόλης. Στο π. παρθεναγωγείο Βάμου, λοιπόν, λειτουργεί μέχρι τις 9 Μαΐου η έκθεση φορητών εικόνων και γλυπτών του γνωστού- και πολιτογραφημένου πλέον Αποκορωνιώτη -Κωστή Ζαζά. Ο γνωστός εικαστικός δημιουργός που λατρεύει το ελληνικό και δη το Κρητικό φως, παλιός γνώριμος και των φιλότεχνων Χανιωτών του οποίου έργα βρίσκονται σε πολλές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, πραγματεύεται μια διαφορετική προσέγγιση της βυζαντινής τέχνης επιχειρώντας να την βγάλει από το περιθώριο της εικαστικής δημιουργίας. Έτσι ώστε, όπως ο ίδιος κατέθεσε στις ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ των Χανιώτικων Νέων και στον Λεωνίδα Μαριδάκη, «να πάψει να αντιμετωπίζεται αποκλειστικά ως μία στρατευμένη διακοσμητική εφαρμογή». • Με σεβασμό στην παράδοση αλλά με την δική του εικαστική δημιουργική και όχι «αντιγραφική» ματιά, ο δημιουργός αναδεικνύει και σ αυτήν, την βυζαντινής έμπνευσης συλλογή του, τον πυρήνα του έργου του, το φως. Το φως της βυζαντινής τέχνης με την τεχνική της αυγοτέμπερας. • Άλλωστε, για την διαχρονικότητά και την προοπτική της μίλησαν και θα μιλούν … αι γενεαί πάσαι. Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νέα 3-5-13

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου