Πέμπτη, Απριλίου 20, 2017

Τα …μυστήρια των μελετών και έργων του Β.Ο.Α.Κ και η οδική μας ανασφάλεια





Δηλώνω εξ αρχής ότι ο σημερινός  τίτλος της στήλης δεν είναι αποκαλυπτικός. Δεν ρίχνει φως στα εν τίτλω …μυστήρια όπως ήταν ο αρχικός στόχος. Διότι παρά την μικρή δημοσιογραφική έρευνα που έκανε ο Ραν ταν πλαν,  ξεκάθαρες απαντήσεις  δεν βρέθηκαν. Και δεν βρέθηκαν επειδή …οι «ιερείς» δεν κατέληξαν.
·         Ουσιαστικά, λοιπόν, ο τίτλος είναι ερωτηματικός. Και αναφέρεται στις απορίες και τα ερωτήματα που έχει ένα μέσος πολίτης της Κρήτης και των Χανίων σχετικά με το ποιός κάνει μελέτες και ποιός κάνει έργα –με ή χωρίς μελέτες -σ αυτό τον, κατ’ ευφημισμό, Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ).
·         Και όταν λέμε έργα και μελέτες εννοούμε πλέον την συντήρηση του υπάρχοντος (νυν και αεί) πεπαλαιωμένου και επικίνδυνου Β.Ο.Α.Κ.  
·         Εννοούμε, λοιπόν, έργα για την Οδική Ασφάλεια.
                              Οδική ασφάλεια =συντήρηση
·          Τι έργα περιλαμβάνει η συντήρηση και αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ; Τα αυτονόητα. Με «φωτεινή» εξαίρεση την ανυπαρξία πρόβλεψης για τοποθέτηση ΦΩΤΩΝ στο πολύ μεγάλο τμήμα  από Κίσαμο –Ηράκλειο –Σητεία. Στα σημεία όπου ο φωτισμός δεν είναι απλά …ποντικοφαωμένος (όπως ισχυρίζονται εδώ και χρόνια όλες οι συναρμόδιες υπηρεσίες για τον υπάρχοντα αλλά μη λειτουργούντα φωτισμό),αλλά ανύπαρκτος.  
·         Κοινός τόπος, λοιπόν, τόσο στις ανακοινώσεις της Περιφέρειας Κρήτης όσο και στην τελευταία ανακοίνωση (12-4-17) του Ο.Α.Κ., τα αυτονόητα κάθε συντήρησης.
·         Όμως,  οι δύο αυτοί φορείς που «επιχειρούν» στον Β.Ο.Α.Κ  έχουν πλέον μεταξύ τους ανταγωνισμό. Ο οποίος, δυστυχώς, έχει φτάσει και στα δικαστήρια. Η ουσία των διαφορών πάντως είναι η αρμοδιότητα συντήρησης του Β.Ο.Α.Κ. Η οποία, κατά νόμο, ανήκει στον ΟΑΚ.
                                     Τα μπλέκουν οι εμπλεκόμενοι;
·         Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε, το αίτημα του ΟΑΚ  για χρηματοδότησή του ώστε να προχωρήσει σε μελέτες και έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας του Β.Ο.Α.Κ, αν και χρονολογείται από το 2014 είχε παραμείνει 3 χρόνια στα κιτάπια του Υπουργείου Υποδομών.
·         Όμως, εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο ( 28-1-16) η Περιφέρεια Κρήτης  ανακοίνωσε ότι χρηματοδοτείται  από το Υπ. Μεταφορών με 100 εκ. ευρώ για έργα βελτίωσης του επαρχιακού οδικού δικτύου αλλά και την οδική ασφάλεια ΒΟΑΚ. Ανάλογες ανακοινώσεις έγιναν από ΓΓ κ. Δέδε και Περιφέρεια Κρήτης για ποσό 25 εκατ ευρώ για έργα οδικής ασφάλειας ΒΟΑΚ (18-10-16).
·         Τις προάλλες,  12-4-17, ο ΟΑΚ ανακοίνωσε ότι του ανετέθη από το υπουργείο να προχωρήσει τις διαδικασίες μελέτης του Β.Ο.Α.Κ.(Κίσαμος-Σητεία) προϋπολογισμού 402.000 ευρώ περίπου.
·         Είναι φανερό ότι και για τα έργα οδικής ασφάλειας του Β.Ο.Α. Κ. οι εμπλεκόμενοι φορείς, δηλαδή το Υπουργείο Μεταφορών (πρωτίστως, αφού χρηματοδοτεί), η Περιφέρεια Κρήτης και ο ΟΑΚ έχουν «μπλέξει» τα …
·         Ναι, αυτό. Το κοινώς λεγόμενο.Και , επομένως, υπάρχει και πάλι ο κίνδυνος να μη προχωρήσει ούτε η συντήρηση λόγω των εμπλοκών των αρμοδιοτήτων.
                                                 Μυστήρια
·         Και βέβαια υπάρχουν και αυτονόητα ερωτήματα του κάθε πολίτη. Π.χ. Πώς γίνεται από τη μία να ανακοινώνει η Περιφέρεια από πέρυσι έργα συντήρησης –οδικής ασφάλειας και του Β.Ο.Α.Κ  και μόλις  φέτος στις 12-4-17 ο ΟΑΚ να ανακοινώνει την χρηματοδότησή του για μελέτη των σημείων που ΘΑ γίνει η συντήρηση για την οδική ασφάλεια; Η οποία μελέτη χρειάζεται κα’να δυο χρονάκια.
·          Μυστήρια! Αποφαίνονται τα ζωάκια της στήλης. Όπως λέμε … «Ελευσίνια μυστήρια». Καθώς  οι αρχαίοι μας είχαν εμπλακεί  στο εθνικό σπορ της φιλονικίας-πολέμου (Αθηναίων-Ελευσινίων) για το ποιός έχει την πρωτοκαθεδρία  στην προετοιμασία και τις τελετές των μυστηρίων.
·         Και φυσικά όλα κατέληγαν στο …ιερατείο. Το οποίο τελικά αποφάσιζε. Όπου «ιερατείο», για την καθ’ ημάς σημερινή υπόθεση, ποιό άλλο; Το Υπουργείο Μεταφορών. Το οποίο με το ένα χέρι φαίνεται να χρηματοδοτεί  την Περιφέρεια Κρήτης για έργα συντήρησης στο Β.Ο.Α.Κ .Και με το άλλο χέρι  χρηματοδοτεί  τον ΟΑΚ για … μελέτη συντήρησης του Β.Ο.Α.Κ.
·          Είδαμε, επίσης, στην αρχή του χρόνου ότι το «ιερατείο» του υπουργείου αποφάσισε το Γιάννης και κερνά και πίνει. Και μέσω Προγραμματικής σύμβασης με ΟΑΚ ανέλαβε την μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού ΒΟΑΚ.
·         Μια επιτροπή από… δύο άτομα, λένε οι δημοσιογραφικές πληροφορίες μας, πήγαν  στον υπουργό να ξεκαθαρίσουν. Αλλά δεν τους είδε. Τους παρέπεμψε.
·         Οι ίδιες πληροφορίες λένε ότι ανώτατος αυτοδιοικητικός, μέλος του Δ.Σ. του ΟΑΚ, έχει ζητήσει να επισκεφθούν τον υπουργό για να …ξεχωρίσει τις αρμοδιότητες.
·         Δύσκολο. Καθώς τώρα ο υπουργός «τρέχει» με συνοπτικές διαδικασίες το έργο Πάτρα-Πύργος (Καλογρίτσας ο εργολάβος) και δεν προλαβαίνει.
·         Έτσι, τα «μυστήρια» των αρμοδιοτήτων μελετών και έργων Οδικής ασφάλειας του Β.Ο.Α.Κ παραμένουν.
Και όσο  παραμένουν, με ευθύνη του υπουργείου- «ιερατείου», τόσο θα πληθαίνει 
Η οδική μας ανασφάλεια!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου