ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΝΑΝΩΣ ΣΠΑΝΟΥΔΑΚΗ-ΚΟΥΤΣΑΚΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ KAI ΟΧΙ ΜΟΝΟ
Πέμπτη, Ιανουαρίου 31, 2013
Δικαιούμαστε να γνωρίζουμε;
Παρασκευή, Ιανουαρίου 25, 2013
Τί πολιτισμικό «σήμα» στέλνουμε ;
Λένε ότι η επανάληψη είναι «Μήτηρ πάσης μαθήσεως». Το ασπάζεται και η στήλη. Γι’ αυτό κατά καιρούς, επαναλαμβάνει αρκετά από τα προβλήματα που, ενώ έχουν τεθεί, δεν φαίνεται να υπάρχει πολιτική βούληση από την αυτοδιοίκησή μας να τα «θεραπεύσει».
Ένα τέτοιο, είναι και το συντριβάνι στην παλιά μας πόλη.
Το συντριβάνι
• Εδώ και πάρα πολλά χρόνια, όλοι οι Χανιώτες που θέλαμε/θέλουμε να πάμε μια βόλτα στο λιμάνι μας, λέμε «πάμε στο συντριβάνι». ΄Η «πάμε στο λιμάνι». Στην παλιά πόλη δηλαδή. Το συντριβάνι είναι τουρκική λέξη και χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το ενετικό αναβρυτήριο που υπήρχε στην πλατεία και το οποίο βέβαια είχε και την ανάλογη χρήση, τότε.
• Βέβαια το συντριβάνι, δεν είχε πλέον συντριβάνι. Ηταν όμως τόσο έντονες οι μνήμες από τις εποχές της δόξας της πλατείας στην οποία ήταν τοποθετημένο (όχι στην μέση της πλατείας), ώστε συνεχίζαμε και συνεχίζουμε να αποκαλούμε έτσι την πλατεία Μαυροβουνίων, όπως λεγόταν επί Κρητικής Πολιτείας. Η οποία, αν και μικρή, μας λένε οι ιστορικοί, ήταν η κοσμικότερη πλατεία της πόλης κέντρο συζητήσεων και συναντήσεως των Χανιωτών. Είναι ακόμα άλλωστε. ΄Ηταν πλακόστρωτη, με καφενεία, ξενοδοχεία, λέσχες και καταστήματα πολυτελείας νεωτερισμών. Είχε πάρει το όνομά της από μια ογκώδη κρήνη, διακοσμημένη με λεοντοκεφαλές, στην οποία προσκολλήθηκαν ως υδροδόχες μαρμάρινες λάρνακες. Τμήμα της κρήνης (αυτό που βλέπουμε στην φωτογραφία), βρίσκεται σήμερα «παραπεταμένο» στον κήπο του Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων.
Το αυθεντικό υπάρχει
• Τι πιο λογικό, λοιπόν, όταν αποφασίστηκε η επανατοποθέτηση συντριβανιού, από το να αναζητηθεί το υπάρχον τμήμα και, εν ανάγκη, να «αναστηλωθεί» με όσες «προσθήκες» χρειάζονταν; Σύμφωνα πάντα, με τις υπάρχουσες περιγραφές αλλά και σύμφωνα με ανάλογα συντριβάνια στην Κρήτη. Όπως αυτό με τα περίφημα λιοντάρια που κατασκεύασε ο στρατηγός Μοροζίνι στο Ηράκλειο. Ο οποίος μάλιστα το κατασκεύασε να είναι και χρηστικό αλλά και αισθητικά «εμφανίσιμο» «..την έκαμα, γράφει για την κρήνη Μοροζίνι (λιοντάρια) στο Ηράκλειο, πιο φανήσιμη και πιο ωραία, με όλες εκείνες τις διακοσμήσεις που μπόρεσα, δηλαδή με ένα άγαλμα του Ποσειδώνα….».
• Ανάλογα «φανήσιμη», όπως φαίνεται από την περιγραφή των αρμοδίων που αναφέρω πιο πάνω, ήταν και η ενετική κρήνη (συντριβάνι) του λιμανιού μας. Ο κοινός νους, λοιπόν, λέει ότι επανατοποθετώντας ένα συντριβάνι στην πλατεία... συντριβανίου της παλιάς πόλης, επιχειρείς να ζωντανέψεις εποχές. Να κρατήσεις το «χρώμα» του λιμανιού. Δεν φυτεύεις ένα «μοντέρνο» αναβρυτήριο.
• Οπότε, επιλέγεις την επανατοποθέτηση του υπάρχοντος τμήματος του αυθεντικού ενετικού αναβρυτηρίου. Με τις προσθήκες που θα κριθούν αναγκαίες ώστε να υπάρχει «αναστήλωση» και- κυρίως- εναρμόνιση με την αισθητική και το χρώμα της παλιάς πόλης και του ενετικού λιμανιού.
Αντ’ αυτού
• Αντ αυτού, τοποθετήθηκε ,το υπάρχον «μοντέρνο» μαρμάρινο αναβρυτήριο με το γνωστό …φλοτέρ (αλά WC). Μία παντελώς άχρωμη και αδιάφορη για το χώρο κατασκευή. Η οποία δεν χρησιμεύει πουθενά, δεν αναβαθμίζει αισθητικά το χώρο και δεν δημιουργεί συνειρμούς με την βενετσιάνικη κρήνη. Επομένως, σε σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο και το χρώμα της παλιάς πόλης είναι παράταιρη και αντιαισθητική.
• Ας δεχτούμε ότι ήταν μία λάθος επιλογή. Δεν πρέπει να διορθωθεί; Θα αφήσουμε να διαιωνίζεται, αυτό το ...μνημείο της δικής μας (αντι)αισθητικής στο μνημείο της παλιάς πόλης ;
Πώς ζητείται «συμμόρφωση» ;
• Και εάν, η δημοτική μας αρχή δεν αποφασίσει να το αλλάξει, πώς θέλει να συμμορφωθούν οι καταστηματάρχες και λοιποί που επιχειρούν στην παλιά πόλη και στον συγκεκριμένο χώρο, με τις προτάσεις της δημοτικής αρχής για τα σκιάδια και τις άλλες αταίριαστες με το χρώμα του λιμανιού παρεμβάσεις που έχουν κάνει. Πρώτα δεν πρέπει να παραδειγματίσει ο… δάσκαλος που διδάσκει ;
Οιoνεί σήμα
• Είναι λογικό να παραμείνει αυτό το σύγχρονο, αταίριαστο συντριβάνι ως –οιωνεί- πολιτισμικό σήμα που, όμως, λόγω της ιστορίας του αυθεντικού, καθορίζει, σε ένα βαθμό, και την ιστορική ταυτότητα της παλιάς πόλης;
• Φαντάζεστε πόσο διαφορετική θα ήταν η εικόνα που θα έδινε η είσοδος στο λιμάνι από την Χάληδων, εάν υπήρχε το αυθεντικό συντριβάνι στην θέση του άχρωμου και αταίριαστου με το χώρο (θα μπορούσε να τοποθετηθεί σε μία άλλη πλατεία) σημερινού «μοντέρνου» συντριβανιού;
• Και άραγε, τι δικαιολογία θα έχουμε για την μουσειο-ποίηση του αυθεντικού αναβρυτηρίου αντί της επαναφοράς του στην θέση του –άμποτε βρεθούμε σε θέση να αιτηθούμε (με σοβαρές πιθανότητες) την πολυθρύλητη ένταξη της παλιάς πόλης στην Ουνέσκο ;
• Το αυθεντικό αναβρυτήριο, βρίσκεται -ευτυχώς- ακόμα στον κήπο του Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων.
• Συνειδητοποιούμε, πόσο διαφορετικό θα είναι το πολιτισμικό «σήμα» που θα εκπέμπει η παρουσία του αυθεντικού συντριβανίου στην πλατεία, σε ντόπιους και επισκέπτες; Και πόσο η επαναφορά του θα αναβαθμίσει την παλιά πόλη και το λιμάνι μας ;
• Τώρα, τι πολιτισμικό «σήμα» στέλνουμε;
Τετάρτη, Ιανουαρίου 23, 2013
Αξιοποίηση φαστ τρακ ;
Τρίτη, Ιανουαρίου 22, 2013
Ανθεστήρια στα Χανιά
Παρασκευή, Ιανουαρίου 18, 2013
Κατά που θωρώ την φλάσκα…
Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νέα 18-1-13
Πριν τρεις μήνες, δηλαδή στις 15 Οκτωβρίου 2012, και με τίτλο «Θα προλάβουμε, φέτος;» είχαμε περιγράψει αναλυτικά, τις ... προοπτικές ΜΗ υλοποίησης της εξαγγελίας του δήμου Χανίων για λειτουργία ξενώνα αστέγων.
----
• Θυμίζουμε ότι η δημιουργία ξενώνα αστέγων(ή λαϊκού υπνωτηρίου) έχει καταντήσει, εδώ και χρόνια, γεφύρι της Άρτας. Και παρ' όλο που πέρυσι τον χειμώνα (που λόγω του μεγάλου ψύχους και θανάτων αστέγων στην χώρα μας), το ζήτημα πήρε τραγικούς τόνους και αποφασίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο ομόφωνα η δημιουργία του από το δήμο Χανίων, φέτος πάλι, βρισκόμαστε στο σημείο να σχεδιάζουμε το …κτίσιμό του.
Στον...αέρα
• Αφού, ενώ από την άνοιξη που μας πέρασε μέχρι και το φθινόπωρο, η δημοτική αρχή σε τακτά διαστήματα ισχυριζόταν ότι προχωρεί το «κτίσιμο» του ...«γεφυριού»- υπνωτηρίου στο χώρο του παλιού ψυχιατρείου, τώρα, πάλι όλα βρίσκονται στον αέρα.
• Όλα, όσα αφορούν στις κοινωνικές δομές που είχε εξαγγείλει ο δήμος Χανίων ότι θα στεγαστούν στο παλιό ψυχιατρείο. Δηλαδή, το λαϊκό υπνωτήριο, δημοτικός λαχανόκηπος, κ. ά. Αλλά, και ο ξενώνας κακοποιημένων γυναικών που είχε εξαγγελθεί από πέρυσι το χειμώνα ότι θα λειτουργούσε εντός του 2012. Ωστόσο για την μεγάλη αυτή επιτυχία, όπως λέγαμε, να επιλέξει η Γ.Γ. Ισότητας το δήμο Χανίων (είχε επιλέξει και άλλες… 48 πόλεις της χώρας βέβαια) πέραν των εξαγγελιών, ουδέν νεότερον.
• Λέμε, λοιπόν, ότι όλα βρίσκονται στον αέρα, επειδή, διαβάσαμε στα Χανιώτικα Νέα (15-1-13) τα σχετικά με την σύσκεψη φορέων για τις χρήσεις του παλιού ψυχιατρείου. Και μόνο ο τίτλος του αναλυτικού ρεπορτάζ της Ελένης Φουντουλάκη, «Αξιοποίηση… αλλά πώς» τα λέει όλα.
• Διότι, όπως φάνηκε, οι φορείς μας ανακάλυψαν για πολλοστή φορά (όλοι οι τοπικοί και όχι μόνο φορείς) την Αμερική. Ότι δηλαδή τα κτίρια του παλιού Ψυχιατρείου δεν έχουν νόμιμη οικοδομική άδεια. Όσο για την ταμπακέρα των χρήσεων, είπε καθένας την δικιά του πρόταση. Την δική του διεκδίκηση, δηλαδή. Και αποφάσισαν, όπως έχει γίνει σε 6 μέχρι σήμερα συσκέψεις για το ίδιο θέμα από το 2008, να μην αποφασίσουν. Θα υποβάλλουν πάλι έκαστος την δική του πρόταση και θα ξανα-συσκεφθούν. Εν τω μεταξύ ήδη άρχισαν οι αντιδράσεις για τις προτάσεις χρήσεων με πρώτη την απάντηση του υπουργού Υγείας (Χ.Ν.16-1-13) στην ερώτηση του βουλευτή Χανίων της Ν.Δ. κ Κυρ. Βιρβιδάκη. Αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία που θα την πούμε …προσεχώς.
Ψάχνουμε
• Ήταν γνωστό -και στο δήμο Χανίων- ότι ο χώρος που τους είχε παραχωρηθεί από το υπ. Υγείας δεν είχε νόμιμη άδεια, ως εκ τούτου, δεν μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ. Μάλιστα στην σύσκεψη της 21-6-12 είχε γίνει μνεία από το δήμο Χανίων για την ανυπαρξία οικοδομικής άδειας, για την χρονοβόρα διαδικασία που απαιτείται για να νομιμοποιηθούν τα κτίρια και επομένως για την ανάγκη αναζήτησης άλλου ακινήτου για την στέγαση του υπνωτηρίου αστέγων. Και, καθυστερημένα, τον Οκτώβριο που πέρασε, ζητήθηκε η έγκριση του δημοτικού συμβουλίου για την μίσθωση ακινήτου στα Χανιά.
• Δυστυχώς ούτε ο διαγωνισμός για την μίσθωση ακινήτου ...φτούρησε. (Δηλώσεις αντιδημάρχου κυρίας Χατζηδάκη Χ.Ν. 9-1-13). Ωστόσο συνεχίζουν, τις προσπάθειες «και ψάχνουμε να βρούμε χώρο για να μας λύσει τα χέρια», όπως λέει.
• Ενημερωτική παρένθεση: Ψάχνοντας την υπ' αριθμ. 2.14452/6.3293/21-06-2012 απόφαση ένταξης, είδαμε ότι η έγκριση υλοποίησης της σειράς των κοινωνικών δομών για την αντιμετώπιση της φτώχειας στο δήμο Χανίων (μεταξύ των οποίων και το υπνωτήριο αστέγων) αναφέρει την πρόσκληση 49. Τι σημαίνει αυτό;
• Σημαίνει ότι ουσιαστικά ο δήμος Χανίων δεν είναι ο κύριος του εγκεκριμένου προγράμματος. Η έγκριση αναφέρεται στην ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ –ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ που εδρεύει στην Αθήνα, Δεινοκράτους 95-97. Αυτός είναι ο Δικαιούχος του προγράμματος. Και προφανώς, ο δήμος Χανίων είναι συμπράττων φορέας. Ο οποίος σύμφωνα με όσα διαβάσαμε, έχει υπογράψει ένα ...μνημόνιο συνεργασίας με τον «ΞΕΝΙΟ ΔΙΑ» που έχει υποβάλλει την συνολική πρόταση. Όμως, μέχρι σήμερα, η δημοτική αρχή, πουθενά δεν αναφέρει ότι είναι συμπράττων φορέας του προγράμματος αυτού του ΕΣΠΑ. Κλείνει η παρένθεση.
Κληροδοτείται
• Ψάχνουμε, λοιπόν, για χώρο, όπως λέει η κυρία Χατζηδάκη. Καθώς το κτίριο του Ψυχιατρείου δεν έχει νόμιμη οικοδομική άδεια. Και, όπως έχουν αναγνωρίσει στην εισήγησή τους προς το Δημοτικό συμβούλιο, είναι χρονοβόρα η διαδικασία έκδοσής της. Όμως δεν αναφέρθηκε νέος διαγωνισμός εκμίσθωσης ακινήτου.
• Και λίγες μέρες μετά, στην σύσκεψη των φορέων για τις χρήσεις του παλιού Ψυχιατρείου (15-1-13), ο δήμος Χανίων επανήλθε στο αίτημα να του (ξανα)παραχωρηθεί το ίδιο κτήριο για λαϊκό υπνωτήριο. Διότι, όπως ανέφερε ο δήμαρχος Χανίων «έχουμε συνεννοηθεί με την διαχειριστική αρχή και νομίζω ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα ….» Μα, αν είχαν συνεννοηθεί γιατί προχώρησαν σε διαγωνισμό εκμίσθωσης;
• Η απάντηση πάντως του Υπουργού Υγείας λέει ότι με το νόμο επιτρέπεται η δωρεάν παραχώρηση χρήσης ακινήτων ιδιοκτησίας του σε νομικά πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου εποπτευόμενα από το Υπουργείο Υγείας.
• Εποπτεύεται η μη κερδοσκοπική «ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ» και ο δήμος Χανίων από το υπ. Υγείας;
• Μ’ αυτά και μ αυτά η χρονοβόρα …διελκυστίνδα για τους άστεγους καλά κρατεί. (Για τον ξενώνα φιλοξενίας κακοποιημένων γυναικών, τι απέγινε ;)
• Και, διαφαίνεται, ότι η ίδρυση και λειτουργία λαϊκού υπνωτηρίου κληροδοτείται στην… επόμενη δημοτική αρχή.
• Ενώ, θα μπορούσε, τα προβλήματα να έχουν λυθεί με την παραχώρηση χώρων σε ένα από πολλά κτήρια του δήμου Χανίων που δεν χρησιμοποιούνται, όπως π.χ το παλιό δημαρχείο Σούδας στο οποίο ήδη ειπώθηκε ότι θα στεγαστούν άστεγοι , σε «ημέρες ψύχους »(;)
• Αλλιώς, για το «στοιχειωμένο» λαϊκό υπνωτήριο,
• ...κατά που θωρώ την φλάσκα, μουδέ φέτος μουδέ του χρόνου, Πάσχα.
Παρασκευή, Ιανουαρίου 11, 2013
Ισως προλαβαίνουμε
Τρίτη, Ιανουαρίου 08, 2013
Στην παιδική παράσταση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης Η «αγέλαστη πολιτεία»… ...γέλασε, χάρηκε, χόρεψε
Αναψοκοκκινισμένα μαγουλάκια, γελαστά πρόσωπα και προσωπάκια, μανούλες, μπαμπάδες, γιαγιάδες (ολίγοι παππούδες), ενθουσιασμένες φάτσες και φατσούλες…
• Ένας πολύχρωμος κόσμος χαρούμενος και θορυβώδης να βγαίνει από την θεατρική αίθουσα του Βενιζέλειου Ωδείου Χανίων το μεσημέρι του περασμένου Σαββάτου.
• Αναπαριστώντας με φωνές, κινήσεις και διήγηση τα θεατρικά, ταχυδακτυλουργικά και μουσικο-χορευτικά δρώμενα που παρακολούθησαν και στα οποία εν τέλει και συμμετείχαν.
• Αρχίσαμε από το τέλος. Επειδή, οι ενθουσιώδεις εντυπώσεις και η χαρά της θέασης και συμμετοχής όλων των παιδιών είναι το κεντρικό συμπέρασμα-μήνυμα της δωρεάν φιλανθρωπικής παράστασης για παιδιά 5-10 ετών που έδωσε το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ) το Σάββατο 5 Ιανουαρίου, στα πλαίσια των κοινωνικών δραστηριοτήτων του. Την παράσταση προλόγισαν ο καλλιτεχνικός Δ/ντής του θεάτρου κ. Μιχ. Αεράκης και ο αντιδήμαρχος Χανίων και πρόεδρος του Διοικητικού του Συμβουλίου κ. Δημ. Λειψάκης.
Η αγέλαστη πολιτεία…
• Απολαύσαμε, λοιπόν, ένα θεατρικό δρώμενο στημένο από την Πειραματική σκηνή του Δημοτικού Περιφερειακού μας θεάτρου με …φιλική συμμετοχή και από το παιδικό θεατρικό εργαστήρι .
• Εν αρχή ...ήν το παραμύθι γραμμένο από τον Σπύρο Πανηγυράκη. Το ζωντάνεψε με την πολύ αισθαντική αφήγησή του ο Νίκος Τζιρτζιλάκης συνοδεία μαντολίνου από τον Μάρκο Ρενιέρη και κιθάρας από τον Μιχάλη Σαπουνάκη. Ένα τρυφερό έμμετρο παραμύθι για τα κάλαντα των Χριστουγέννων και για την αγγελική παιδική ψυχή φτωχών παιδιών. Δάκρυσαν μανούλες και παιδάκια…
• Γρήγορα η ατμόσφαιρα άλλαξε. Αφού ακολούθησε το θεατρικό παραμύθι «Αγέλαστη πολιτεία» από την Πειραματική Σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ με μουσικό-χορευτικό δρώμενο τους Καλικάντζαρους. Με αίσιον και ... ευτυχές τέλος, βέβαια. Αφού, η «αγέλαστη πολιτεία» τελικά …γέλασε. Και μαζί της, με την καρδιά τους, όλα τα …θεατόπουλα και θεατές.
Μαγικά τρικ, χορός, γέλιο..
• Τα οποία, παιδιά, παίρνοντας θάρρος από τις παροτρύνσεις του καταπληκτικού Απόστολου Κουγιτάκη (ηθοποιού και δασκάλου στην Πειραματική Σκηνή) , που απέδωσε εξαιρετικά στο ρόλο του κλόουν-συντονιστή –ανιματέρ, ανέβηκαν στην σκηνή.
• Στην αρχή ως βοηθοί του καταπληκτικού ταχυδακτυλουργού Τόνυ (αφιλοκερδώς προσφερθέντος), «έμαθαν» πώς να βγάζουν περιστέρια και κουνέλια από τα διάφορα σύνεργά του.
• Στην συνέχεια τα παιδιά συμμετείχαν… ως χορευτικά σύνολα. Και, με την συνοδεία «ξεσηκωτικών» τραγουδιών ανέβηκαν όλα στην σκηνή δημιουργώντας χορευτικά... δρώμενα και κάνοντας φατσούλες στους γονείς -θεατές με τις οδηγίες του ακούραστου κλόουν-ανιματέρ.
• Ήταν μια παράσταση που δεν είχε σε τίποτα να ζηλέψει από ανάλογες παιδικές παραστάσεις της πρωτεύουσας οι οποίες μάλιστα έχουν και τσουχτερό εισιτήριο.
Παιδική ψυχ-αγωγία
• Παραμύθι παραδοσιακό, θεατρικό δρώμενο, μαγικά τρικ, εμψύχωση, χορός, άνθρωποι με μεράκι και διάθεση προσφοράς τα απλά υλικά της επιτυχίας της συγκεκριμένης παιδικής φιλανθρωπικής παράστασης, του θεάτρου μας.
• Τα απλά υλικά της επιτυχίας που συνέβαλαν στην αυθόρμητη συμμετοχή των παιδιών. Ώστε αύριο νά’ χουν να διηγούνται. Τί είδαν, τί άκουσαν, πώς έπαιξαν κι αυτά ένα ρόλο δίπλα στον ταχυδακτυλουργό, πώς χόρεψαν στην …σκηνή. Οι πρώτες εντυπώσεις από τις πολλές τέχνες που εμπεριέχει η θεατρική τέχνη, ήδη, καταγράφονται θετικά στις παιδικές ψυχές.
• Και είναι ευχής έργον που στα Χανιά μας το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης , ως δημοτικός φορέας πολιτισμού, έχει εδώ και χρόνια προτάξει στο πρόγραμμα των εκδηλώσεών την Ψυχ-αγωγία των παιδιών μας.
• Γι' αυτό άλλωστε μέσα στα πλαίσια των ποικίλων πολιτιστικών δραστηριοτήτων του, για τον φετινό χειμώνα, παρουσιάζει την θεατρική παράσταση «Η βασίλισσα του χιονιού» του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν στις αίθουσες των δημοτικών σχολείων Χανίων σε διασκευή-σκηνοθεσία-Ερμηνεία Ανθής Βασιλοπούλου, μουσική Γιάννη Γιαννακάκη, κοστούμια Ξανθής Κόντου, κινησιολογία Μαρία Μεντέζ.
• Ωστόσο δεν αρκείται μόνο σε ποικίλες παραστάσεις και δρώμενα για τα παιδιά. Έχει ήδη ιδρύσει το Παιδικό Θεατρικό Εργαστήρι το οποίο διανύει τον 6ο χρόνο λειτουργίας του με δάσκαλο τον γνωστό μας (και) ηθοποιό Λεωνίδα Μανωλικάκη.
• Επίσης διοργανώνει δωρεάν επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς γυμνασίου και λυκείου με τίτλο «Το θέατρο μέσα στην καθημερινότητα της τάξης»
Ποικίλες δραστηριότητες
• Είναι γνωστό άλλωστε ότι το ΔΗ.ΠΕ.ΠΕ. Κρήτης ήδη από το Φθινόπωρο έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα ποικίλων πολιτισμικών δραστηριοτήτων με μουσικά αφιερώματα και θεατρικές παραστάσεις για μικρούς και μεγάλους.
• Θυμίζουμε ενδεικτικά τη μουσική παράσταση-αφιέρωμα στο Νίκο Ξυλούρη σε συνεργασία με τη Μουσικοθεατρική Ομάδα «Οι φωνές του Νότου» και την παράσταση «Ο Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε συνεργασία με την εταιρεία θεάτρου «Ηθικόν Ακμαιότατον».
Γέλιο…Αρκ(α) ούδας
• Και βέβαια ήδη από το περασμένο Σάββατο άρχισαν να στήνονται τα σκηνικά για την πρώτη θεατρική παραγωγή της φετινής θεατρικής σαιζόν με το έργο «Εχθροί εξ αίματος» του γνωστού σκιτσογράφου ΑΡΚΑ.
• Η πρεμιέρα αναμένεται για τις 18 Ιανουαρίου 2013 στην αίθουσα του Βενιζέλειου Ωδείου Χανίων όπου θα παίζεται για ενάμιση μήνα περίπου .
• Πρόκειται για μια ξεκαρδιστική κωμωδία με το περίφημο χιούμορ του Αρκά. Σύμφωνα με την υπόθεση, όλα ξεκινούν στο νοσοκομείο. Υστερα από ένα τροχαίο ατύχημα ο οργανισμός βρίσκεται σε κώμα. Κι ενώ τα ευγενή όργανα δίνουν τη μάχη της ζωής, το Παχύ και το Λεπτό Έντερο, δυο άσπονδοι φίλοι, προσπαθούν να εκτιμήσουν την κατάσταση, από την οποία εξαρτάται άμεσα και η δική τους επιβίωση. Εκεί εκτυλίσσονται θεωρίες συνομωσίας επειδή ο μεγάλος αρχηγός, ο Εγκέφαλος, είναι αλκοολικός κι έχει βαρέσει διάλυση.
• Είναι προφανές ότι η επιλογή του έργου από τον καλλιτεχνικό δ/ντή κ. Μιχ. Αεράκη, πετυχαίνει με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια : Ότι θα γελάσουμε με την ψυχή μας -και το έχουμε όλοι ανάγκη - και βέβαια ότι μπορούμε να κάνουμε όσους… σαρκαστικούς συνειρμούς θέλουμε σχετικά με το... κώμα της οικονομίας μας και την διάλυση του κομματικού μας συστήματος…
• Θα πέσει το γέλιο …Αρκ(α)ούδας.
Δημοσιεύτηκε Χ.Ν. 8-1-13
Παρασκευή, Ιανουαρίου 04, 2013
Πολιτισμική ανάγκη
Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νέα 4-1-13
Με τα κάλαντα των Φώτων τελειώνουν οι γιορτές των Χριστουγέννων.
------
• Nα πούμε, λοιπόν, σήμερα «κάλαντα» των Φώτων. Αφορούν στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης(ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ). Μπας και «φωτιστούμε» όλοι και βέβαια η τοπική μας αυτοδιοίκηση και πράξουμε το πρέπον.
Θεατρική παράδοση
• Πρώτα ολίγα σχετικά με την θεατρική παράδοση και παιδεία των Χανίων. Πόσοι γνωρίζουμε ότι η θεατρική τέχνη στα Χανιά παρουσίαζε μεγάλη άνθηση από την εποχή της Κρητικής Πολιτείας, μάλιστα;
• Ότι, τότε, στα Χανιά, υπήρξε εποχή που έπαιζαν ταυτόχρονα δύο θίασοι με καθημερινά εναλλασσόμενο ρεπερτόριο;
• Ότι, έδρασαν τοπικοί θίασοι αλλά και ελληνικοί και ξένοι που ερχόντουσαν στα Χανιά. Και είχαμε, θέατρο ποικιλιών, μαθητικές θεατρικές παραστάσεις, θέατρο ανδρεικέλων (κουκλοθέατρο δηλαδή) και θέατρο σκιών.
• Ότι ο Ελευθέριος Βενιζέλος, έπαιξε και ρόλους στο θέατρο.
• Ενώ μία ιδιαίτερη περίπτωση που δείχνει την δυνατότητα των Χανίων να διατηρούν μόνιμο θίασο, ήταν ο Σμυρναϊκός θίασος Μέρτικα που ήρθε στα Χανιά αμέσως μετά την Μικρασιατική καταστροφή του 1922 και έδινε παραστάσεις για δύο συνεχή χρόνια.
Σήμερα;
• Αλήθεια, σήμερα στα Χανιά, τί γίνεται με την θεατρική στέγη του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κρήτης που έχουμε την τιμή να εδρεύει στα Χανιά;
• Τι γίνεται με την στήριξή του ώστε να συνεχιστεί η ανοδική του πορεία από τότε που ανέλαβε την καλλιτεχνική του Δ/νση ο Μιχάλης Αεράκης;
• Τι ήταν αυτά που ακούστηκαν στο δημοτικό Συμβούλιο Χανίων ως έκφραση αγανάκτησης και καταγγελίας κάποιων δημοτικών συμβούλων από την διοίκηση (αντιδήμαρχος Δημ. Λειψάκης) και τον πετυχημένο καλλιτεχνικό του δ/ντή κ. Μιχ. Αεράκη ;
• Καφενοκουβέντες ότι στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ υπάρχουν γκρίζες ζώνες ; Ότι δήθεν υπάρχει «κοινοπραξία» Αεράκη και Λειψάκη, σ’ αυτό;
• Ότι τάχα μου, η Βάλια Μαργαρίτη –Αεράκη έπαιρνε αμοιβές από τις πολλές σκηνογραφίες που όλα αυτά τα χρόνια έκανε; Δεν διάβασαν ποτέ στον τοπικό τύπο αλλά και στα προγράμματα του θεάτρου, ότι όλα ήταν ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΗΣ προσφορά της ;
• Δεν διάβασαν ποτέ ότι το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης είναι μέχρι σήμερα το μόνο θέατρο που δεν χρωστά; Πώς έγινε αυτό; Μήπως με νοικοκυρεμένη και χρηστή διαχείριση ;
• Δεν άκουσαν ότι, εδώ και χρόνια, πέραν των πετυχημένων παραστάσεων που δίνει και αγκαλιάζει σύσσωμη η τοπική κοινωνία, είναι και ο καλύτερος πρεσβευτής του θεατρικού πολιτισμού μας ανά την Ελλάδα;
• Το θέατρο μας πέρασε φορτούνες. Ο τοπικός τύπος, (τα « Χανιώτικα Νέα», ο Κήρυκας τότε και όχι μόνο) αγωνιούσε, ήδη από το 1999, για την επερχόμενη, τότε, διάλυσή του. Κατέγραφε και πίεζε για τις αλλαγές εκείνες που θα το βοηθούσαν να βγει από την τότε αφάνεια.
• Και έγινε. Το θέατρό μας υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μιχάλη Αεράκη, πέτυχε. Και δεν έτυχε. Ο Αεράκης είχε καταθέσει το όραμά του για το θέατρο ΠΡΙΝ αναλάβει τα καλλιτεχνικά ηνία του. Και το υλοποίησε και το υλοποιεί, βήμα βήμα. Και έχει φτάσει να είναι θέατρο- σύμβουλος ακόμα και του Υπουργείου Πολιτισμού για το πώς και το τί χρειάζονται οι δομές των δημοτικών θεάτρων. Πέραν των επιτυχημένων θεατρικών παραστάσεων, έχει υλοποιήσει γενικότερες δράσεις πολιτισμού ως φορέας πολιτισμού που είναι. Έχει ιδρύσει την Πειραματική σκηνή και το Παιδικό Θεατρικό εργαστήρι.
• Σήμερα,–αν και το θέατρό μας βρίσκεται σε καλλιτεχνική ακμή-υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης όλων των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ από το Υπ. Πολιτισμού. Όπως υπάρχει, πλέον, ένα γενικότερο πρόβλημα με χορηγούς και λοιπές οικονομικές ενισχύσεις.
• Το πλέον καθοριστικό όμως για την συνέχειά του πολυπολιτισμικού του έργου στα Χανιά, στην Κρήτη, στην Ελλάδα, είναι η ανάγκη μόνιμης Στέγης του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.
• Το παλιό Τελωνείο (που δόθηκε στο δήμο Χανίων επί υπουργίας Νικ.Χριστοδουλάκη με προγραμματική σύμβαση κυρίως για να στεγαστεί το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ) είναι αναγκαίο να καταστεί η μόνιμη στέγη του. Πολύκεντρα και χώρους Πολιτισμού έχουμε πολλούς, πλέον. όσους που δεν μπορεί να στηρίξει η τοπική και περιφερειακή μας αυτοδιοίκηση. Ούτε οικονομικά και λειτουργικά ούτε με οργάνωση και πρωτογενή παραγωγή τοπικών πολιτισμικών δρώμενων. Αιγίδες μόνο …πωλούνται ή παραχωρούνται. Δίπλα στο παλιό τελωνείο άλλωστε είναι το Μεγάλο Αρσενάλι που έχει μετεξελιχθεί σε πολύκεντρο πολιτισμού.
• Αντίθετα το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ μπορεί, με την αποδεδειγμένη αγάπη μας, στήριξη και αναγνώριση του έργου του από την κοινωνία, να συνεχίσει την συνεπώς ανοδική πορεία του. Αλλά χρειάζεται την μόνιμη βάση του.
• Ο δήμος Χανίων που έχει την μερίδα του λέοντος στις μετοχές και την διοίκησή του είναι ο πρώτος που καλείται να υπερβεί τον εαυτό του. Αλλάζοντας τίτλο και σχέδια για την χρήση του παλιού τελωνείου. Αλλιώς να προτείνει άλλη μόνιμη λύση. Σε συνεργασία και με την Περιφέρεια Κρήτης και την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.
• Αρχή καλός μας χρόνος πολιτισμικά, θα είναι με υλοποιήσιμο άμεσα σχέδιο για μόνιμη Στέγη και ενίσχυση του Παγκρήτιου και Πανελλαδικού έργου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ
• Κύριε δήμαρχε, κύριε αντιπεριφερειάρχη, κύριε Περιφερειάρχη, σας έχουνε ενημερώσει σχετικά με την στέγαση του ΔΗ.ΠΕ.ΠΕ.Κ και την αναγκαία γενικότερη στήριξή του.
• Χαρίστε στο θέατρό μας «…τα …κλειδιά τα μαργαριταρένια..» όπως λένε τα κάλαντα των Φώτων.
• Η μόνιμη στέγη και η γενική στήριξη του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ μας είναι …
• …πολιτισμική ανάγκη για την Κρήτη.