Τετάρτη, Νοεμβρίου 30, 2016

Από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης Κάνει …Γκελ Η φετινή παραγωγή «Εκπαιδεύοντας την Ρίτα» · Καλοδουλεμένη παράσταση με καταιγιστικούς ρυθμούς · ΄Ελια Βεργανελάκη και Χρήστος Ροδάμης την απογειώνουν Σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καραχισαρίδη και σκηνικά Αντώνη Χαλκιά











Ατελείωτο ενθουσιώδες χειροκρότημα. Αυλαία τέλους κι εμείς να καθόμαστε ακόμα στις καρέκλες μας θέλοντας …κι’ άλλο!
·         Πολύ ωραίο! Μπράβο τους! Άξιζε τον κόπο! Εξαιρετική η Ρίτα- 'Ελια Βεργανελάκη. Ξέρεις ε; Είναι Χανιώτισσα. Γέννημα θρέμμα. Αμέ ο Φρανκ- Χρήστος Ροδάμης; Αποκάλυψη. Κι αυτός Χανιώτης. Ωραία σκηνοθεσία, μουσική, σκηνικά!
·          Φωναχτές οι εντυπώσεις από τον ένα στον άλλο, έτσι όπως ξεκινούσαν, απρόθυμα, για την έξοδο οι θεατές της απογευματινής παράστασης «Εκπαιδεύοντας την Ρίτα» που παίζεται στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων από το περασμένο Σάββατο 26-11-16.  Όπου, όπως εδώ και χρόνια, ως εξαιρετικός οικοδεσπότης μας υποδέχεται αλλά και μας κατευοδώνει ο καλλιτεχνικός Δ/ντής του Δημοτικού Περιφερειακού θεάτρου Κρήτης (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.), αποκαλούμενος  πλέον και «ψυχή» του κ. Μιχάλης Αεράκης.
·        Φυσικά, επειδή θέλει και να «εισπράξει» κλίμα. Να ακούσει εντυπώσεις και να «δει» στα πρόσωπά μας την ικανοποίηση ή όχι. Ειδικά στις πρώτες παραστάσεις που αποτελούν βαρόμετρο επιτυχίας μιας θεατρικής παράστασης. Σε λίγο γελούσαν και τα …μουστάκια του.
·        -Στην αρχή είχε πολλά μπινελίκια και λίγο «σοκαρίστηκα», αλλά στην συνέχεια ήταν απολαυστικό, του λέει μία κυρία μπροστά μου καθώς τον χαιρετούσε.
·        - Τα ακούς, δεν τα ακούς, στην κοινωνία, αυτά; απαντά ο Μιχάλης χαμογελαστός.
·        -Πώς σου φάνηκε; με ρωτά.
·        -Έμεινα έκπληκτη του είπα. Γενικά. Και οι δύο ηθοποιοί, μπαίνουν πραγματικά στο πετσί της Ρίτας και του Φράνκ.
                                         Καλοδουλεμένη
·        Αυτό ακριβώς  θέλω να καταθέσω και από τούτη τη στήλη. Και προσπαθώντας να περιγράψω το γιατί, ξεκίνησα από το τέλος της παράστασης. Θεωρώντας σημαντικότερο να ακουστούν πρώτα, ρεπορταζιακά σχεδόν, οι φωναχτές εντυπώσεις όλων των θεατών.
·        Οι οποίοι γέμισαν την θεατρική αίθουσα του Ωδείου και στην συνέχεια, όπως γίνεται με τις θεατρικές παραστάσεις που γίνονται επιτυχίες, γίνονται οι ίδιοι  αντικειμενικοί κριτικοί- «διαφημιστές» της.
·        Προσωπικά θεωρώ την φετινή παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης, μία από τις καλύτερες των τελευταίων χρόνων. Επειδή, το έργο του Willy Rusell είναι ένα απαιτητικό έργο καθώς παίζεται από δύο όλους κι όλους ηθοποιούς επί σκηνής. Το είχα ξαναδεί όταν παίχτηκε στα Χανιά από την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ- αν θυμάμαι καλά το 1985 στον «Απόλλωνα».
·        Και, όχι. Δεν με είχε ενθουσιάσει, ως παραγωγή, όπως τούτη η παράσταση που σκηνοθετεί ο γνωστός από 70 και πλέον σκηνοθετικές του επιτυχίες, Γιάννης Καραχισαρίδης. Οι οποίος βέβαια έχει σκηνοθετήσει και παλιότερες επιτυχημένες παραγωγές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. μας.
·        Η φετινή παράσταση, δηλαδή, έχει όλες τις προδιαγραφές της επιτυχίας καθώς δεν στηρίζεται μόνο σε έναν παράγοντα αλλά σε όλους μαζί. Πρόκειται για τις σταθερές  μιας παραγωγής που πέτυχαν (όχι τυχαία) να αλληλοσυμπληρωθούν:
Η μετάφραση –διασκευή του κειμένου του Ράσελ (που έχει πλέον γίνει παγκόσμια θεατρική και κινηματογραφική επιτυχία) από τον σκηνοθέτη Γιάννη Καραχισαρίδη, στις πρώτες σκηνές ιδιαίτερα, αιφνιδιάζει με την  ακραία γλωσσική αθυροστομία της Ρίτας με λεξιλόγιο που όμως «κυκλοφορεί» σε διάφορες «πιάτσες». Ενώ, με την εξέλιξη του έργου προσαρμόζεται στην σωστή εκφορά του λόγου που διδάχτηκε η Ρίτα από τις κατευθύνσεις μελέτης που της έδωσε ο Φρανκ. Την ίδια ώρα, ο ίδιος  ο Φρανκ αρχίζει να  χρησιμοποιεί ενίοτε το αρχικό της λεξιλόγιο καθώς υφίσταται πλέον την επιρροή  του αυθόρμητου χαρακτήρα της Ρίτας. Η αθυροστομία αυτή μπορεί στην αρχή να ξενίζει αλλά η θαυμαστή σταδιακή συνέχεια αποζημιώνει τον θεατή καθώς έτσι μπορεί να ξεχωρίσει την ριζική αλλαγή της Ρίτας.

                                                  Κάνει ...γκελ!
·        Σταθερή αξία βέβαια είναι η σκηνοθεσία. Η οποία θεωρούμε ότι  εκμεταλλεύεται πλήρως  το στατικό αλλά εξαιρετικά λειτουργικό και ευρηματικό σκηνικό του Αντώνη Χαλκιά  αλλά και τους φωτισμούς του, χρησιμοποιεί και την μουσική (επιμέλεια κι αυτή του σκηνοθέτη)  για να μεταφέρει τον θεατή στην επόμενη σκηνή, χωρίς την μονοτονία της συσκότισης που χρησιμοποιείται πολύ λίγο.
·        Το ενδυματολογικό στυλ της Ρίτας είναι κι αυτό ταιριαστό και αναδεικνύει χωρίς ακρότητες την σταδιακή αλλαγή της εκπαιδευόμενης Ρίτας.
·        Αλλά, βεβαίως, η μεγαλύτερη σταθερή μιας επιτυχημένης παράστασης δεν μπορεί παρά να είναι οι πρωταγωνιστές.                                                                
·        Εκτιμώ ότι δεν θα βρεθεί θεατής που να μην επιδοκιμάσει την απολαυστική ερμηνεία της ΄Ελιας Βεργανελάκη  στο πολύ απαιτητικό ρόλο της Ρίτας. Ένα ρόλο που δημιουργεί, χωρίς να αντιγράφει παλιότερες ερμηνείες από καταξιωμένους  ξένους και Έλληνες ηθοποιούς. Η αθυροστομία των πρώτων σκηνών, έτσι όπως εκφέρεται από την  Ρίτα-Έλια, όχι μόνο δεν είναι χυδαία αλλά δείχνει ακριβώς την   αβίαστη χρήση της από ανθρώπους που έχουν άγνοια της «σωστής» γλώσσας, αλλά οι ίδιοι δεν είναι χυδαίοι. Έχουν απλώς έλλειμμα παιδείας.
·         Μια κομμώτρια που αποφάσισε να μορφωθεί  για να ανακαλύψει τον εαυτό της. Και το πετυχαίνει όχι μόνο με τον λόγο αλλά και με τις πολλές «ομιλούσες» εναλλαγές της έκφρασης του προσώπου της, την κίνηση και την καλοδουλεμένη απόδοση όλου του ρόλου της.
·        Ο Φρανκ-Χρήστος Ροδάμης, μας άρεσε, επίσης, πολύ! Σταθερός στην κατάθλιψή του καθηγητής, ποιητής, που πίνει αδιάκοπα. Μπερδεμένος  παρά την γνώση που κουβαλά. Η ζωή η ακαδημαϊκή του καριέρα δεν τον ικανοποιούν. Η Ρίτα, φέρνει την δροσιά, την φρεσκάδα της νιότης στη ζωή του. Και τον επηρεάζει ως άνθρωπο. Τα καταφέρνει λες και ο ρόλος ήταν φτιαγμένος γι’ αυτόν. Η μήπως και οι δύο ρόλοι ήταν φτιαγμένοι για αυτούς τους δύο νέους ηθοποιούς που όμως έχουν κάνει σημαντικά βήματα στην καριέρα τους; 
·        Η παράσταση είναι καλοδουλεμένη, με καταιγιστικούς ρυθμούς αλλαγών  σε βαθμό που να απορεί κανείς πότε προλαβαίνουν να …μεταλλάσσονται  οι ηθοποιοί.
·         Είναι βέβαια σπουδαίο και το έργο. Το οποίο μέσα από τις εντάσεις των δύο πρωταγωνιστών και την ανάδειξη πολλών κοινωνικών και εκπαιδευτικών προβλημάτων  έχει και πολλές χιουμοριστικές στιγμές που φέρνουν αβίαστο γέλιο στους θεατές. Καθώς το «εκπαιδεύοντας την Ρίτα» μας μεταφέρει στον ρομαντικό , κλασικό μύθο του Πυγμαλίωνα.  Και, όπως λέει και στον χαιρετισμό του στο πρόγραμμα της παράστασης, ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. κ. Νάσος Αθανασόπουλος εκ μέρους του Δ.Σ., «συναντάμε θέματα όπως αυτό του ταξικού διαχωρισμού, της ανεπάρκειας του ακαδημαϊκού εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και αυτό της εσωτερικής διαδικασίας αυτοβελτίωσης».
·        Με δυο λόγια:  Το «Εκπαιδεύοντας την Ρίτα» είναι βέβαια ότι κάνει ένα μεγάλο… γκελ στην φετινή θεατρική Ιερουσαλήμ της Κρήτης. 
      Υ.Γ. Οι φωτογραφίες, πλην μίας  με το γραφικό που είναι από το από το πρόγραμμα του θεάτρου, είναι από την σελίδα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ  στο φβ και είναι του Πάνου Περαντωνάκη.



 Χανιωτικα Νέα 30-11-16

Δευτέρα, Νοεμβρίου 28, 2016

Μια «παραμυθένια» βραδιά με την "Γιασεμιά και τ’ αστεράκια» της Ευδοκίας Σκορδαλά-Κακατσάκη













Μια» παραμυθένια» βραδιά ζήσαμε απόψε 28-11-16  με την παρουσίαση του νέου παραμυθιού της Ευδοκίας Σκορδαλά-Κακατσάκη  « Η Γιασεμιά και τ’ αστεράκια» από τις εκδόσεις «Κόκκινη κλωστή δεμένη» στο κατάμεστο Πολιτιστικό Κέντρο της ΙΜΚΑ Χανίων . Μια  βραδιά που τελείωσε όπως αρχίζουν και τελειώνουν τα παραμύθια της Ευδοκίας Σκορδαλά-Κακατσάκη : Με ΑΓΑΠΗ.
·         Αγάπη για τον ΄Ανθρωπο, τα παιδιά. Αγάπη για όλα τα πλάσματα του Θεού. Αυτήν την  δημιουργική αγάπη  και υπερ-ευαισθησία της Ευδοκίας, περιέγραψε γλαφυρά όπως στα δικά του παραμύθια, στα δικά του ποιήματα, στα δικά του λογοτεχνικά και ιστορικά έργα, ο κεντρικός παρουσιαστής, δάσκαλος, λαογράφος  Βασίλης Χαρωνίτης.
·         Την εκδήλωση συντόνισε ο πανταχού παρών, δοτικός πρόεδρος της Ενωσης Πνευματικών Δημιουργών Χανίων, Δημήτρης Νικολακάκης που μίλησε βέβαια τόσο για το έργο της Ευδοκίας όσο και των άλλων μελών του πάνελ. Δηλαδή, του  βραβευμένου ρυμαδόρου Κωστή Λαγουδιανάκη και του καλλιτεχνικού Δ/ντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης, Μιχάλη Αεράκη.
·         Είχε προηγηθεί στο βήμα η αντιδήμαρχoς πολιτισμού του δήμου Χανίων κυρία Βαρβάρα Περράκη με μία, επίσης,  αγαπητική για την συγγραφέα και τα βιβλία της αναφορά.  Αλλά και η βιβλιοπώλης Ηλέκτρα Πετράκη που εκτός από τα  ωραία λόγια της για την Ευδοκία και τα παραμύθια της καλωσόρισε στα Χανιά και στην εκδήλωση την εκδότρια του βιβλίου που ήταν παρούσα στην  εκδήλωση.
·         Ο Κωστής Λαγουδιανάκης, ήρθε από το Ηράκλειο για να παρουσιάσει λυρικά με την ρίμα του το παραμύθι της Ευδοκίας. Εισαγωγικά όμως, με έκτακτη, επί τόπου, σύνθεση δεν άφησε κανένα από τους συντελεστές της εκδήλωσης αγαπητικά ασχολίαστο.
·         Ο Μιχάλης Αεράκης, διάβασε αποσπάσματα από το παραμύθι με την βαθιά αισθαντική του φωνή  πέτυχε αυτό ακριβώς που μας παρότρυνε: Να χαλαρώσουμε για να το απολαύσουμε.
·         Ακολούθησε ένα μικρό όμορφο μουσικοχορευτικό δρώμενο με  παιδιά του 5ου Δημοτικού σχολείου σε διδασκαλία της δασκάλας τους Τoνιας Καπετανάκη.
·          Και ναι. «Αναγκαστικά» τον τελευταίο ευχαριστήριο λόγο είχε η συγγραφέας. Που παρ ολίγο να μην τα καταφέρει καθώς η συγκίνηση έκανε τα μάτια της να τρέχουν.
·         Ε, δεν θέλει και πολύ η Ευδοκία. Ευαίσθητη ψυχή,  συγκινημένη όπως ήταν, ένοιωσε  άβολα να πάρει το λόγο. Ετσι, κυρίως, ευχαρίστησε όλους . Ευτυχώς, ο Βαγγέλης Κακατσάκης, και  σε ρόλο «υποβολέα» τις  θύμιζε όλα τα ονόματα καθώς, φυσικά, η Ευδοκία δεν είχε σημειώσεις.
·         Παραμυθένια η βραδιά, λοιπόν. Αφού τα παραμύθια μπορεί να γράφονται για παιδιά αλλά συγκινούν πάντα και τους μεγάλους. Εξ’ άλλου μπορεί στα παραμύθια να ψάχνουμε και την δική μας αλήθεια, όπως είπε για την Ευδοκία, ο Βασίλης Χαρωνίτης.
 Πάντα ετσά, Ευδοκία και Βαγγέλη.

Πέμπτη, Νοεμβρίου 24, 2016

Έρχονται δρόμοι με «ψίχουλα»; Ή μήπως συνεχίζουμε και χωρίς δρόμους και χωρίς διόδια;





                           

    
Περί Β.Ο.Α.Κ (Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης) ο λόγος άλλη μια φορά. Προσοχή περί Β.Ο.Α.Κ και όχι Ο.Α.Κ.(Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης).
·        Βεβαίως ο Β.Ο.Α.Κ. είναι αρμοδιότητα του Ο.Α.Κ. Κάτι για το οποίο τα Χανιώτικα Νέα και η πλειοψηφία των Χανιωτών  και κάποιοι τοπικοί φορείς όχι μόνο επικροτήσαμε αλλά «πιέσαμε» να του δοθεί.  Με την κρυφή ελπίδα –γιατί να το κρύψομεν άλλωστε- ότι ο ΟΑΚ με έδρα τα Χανιά θα φρόντιζε καλύτερα την ισόρροπη ανάπτυξη της Κρήτης. Τόσο σε επίπεδο μελετών (για αναβάθμιση αλλά και νέα κατασκευή) όσο και απαλλοτριώσεων. Και άρα θα φρόντιζε να προχωρήσουν αναπτυξιακά έργα και ειδικότερα τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. Κίσαμος- Ηράκλειο . Αφού, είναι πλέον κοινά αναγνωρισμένο ότι στο νομό Χανίων πολύ μικρά τμήματα έχουν ωριμότητα ώστε να προχωρήσει κατά προτεραιότητα τόσο η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας όσο και η κατασκευή νέου Β.Ο.Α.Κ., αμ-ποτε!
                                        500 χιλιάρικα έναντι 25 εκατ.
·          Αφορμή του παρόντος, δυο ειδήσεις στα χθεσινά Χανιώτικα Νέα. Η πρώτη  με θέμα τον προσεκτικό τίτλο «Ελπίδες αναβάθμισης του Β.Ο.Α.Κ.» και η δεύτερη με τον, επίσης, προσεκτικό τίτλο «Για έργα σε δρόμους της Κρήτης Χρηματοδότηση 600.000 ευρώ».
·         Ξεκινάμε από το πρώτο. Καθώς οι «ελπίδες»  αναβάθμισης του Β.Ο.Α.Κ αναφέρονται μόνο στο τμήμα Γεωργιούπολη –Πετρές. Ένα τμήμα που θεωρείται ώριμο για ένταξη σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
·         Και πότε θα είναι έτοιμο; Όταν «ξεμπλοκάρει» (!)η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το αρμόδιο υπουργείο.
·         Και τι θα γίνει τότε; Τότε θα ψάχνουμε για χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Αυτά ειπώθηκαν κατά την συνάντηση του αντιπεριφερειάρχη Χανίων κ. Απόστολου  Βουλγαράκη με τον δήμαρχο Αποκορώνου κ. Χαράλαμπο Κουκιανάκη.
·         Μικρή στάση αναδρομής: Ο λόγος που θεωρείται «σχεδόν» έτοιμο για ένταξη αυτό το έργο να θυμίσουμε ότι είναι η προώθηση της μελέτης του έργου συνολικά  από τον Ο.Α.Κ. με πίστωση  11 εκατ. ευρώ με την οποία είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) από προηγούμενες κυβερνήσεις. Και την οποία μελέτη έργου προώθησε (αφού υπήρχε εξασφαλισμένη η πίστωση στον Ο.Α.Κ.) ως προσωρινός πρόεδρος του Ο.Α.Κ., ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων  κ. Απόστολος Βουλγαράκης με γενικό δ/ντή του ΟΑΚ τον κ. Λευτ. Κοπάση.
·         Σήμερα υπάρχει «ικανοποίηση» από τον Ο.Α.Κ. για εξασφάλιση πίστωσης μελέτης αναβάθμισης του Β.Ο.Α.Κ.  γενικά σε όλη την Κρήτη όπως καταλαβαίνουμε. Με 500.000 ευρώ από τα 25-30 εκατ. που απαιτούνται. 
·         Εμάς τους πολίτες της Κρήτης και ειδικότερα των Χανίων, δεδομένης και της ιστορίας των εξαγγελιών από όλες τις κυβερνήσεις και των ελαχίστων πιστώσεων που τώρα ανακοινώνεται ότι θα δοθούν, μας ικανοποιούν οι 500. 000  ευρώ;  Δηλαδή, κι αν ακόμα κάνουμε μια μελέτη, σε ποια τμήματα θα γίνει αυτή; Και άρα ποια τμήματα θα πάρουν σειρά να αναβαθμιστούν; Μήπως μόνο όσα έχουν μελέτες ; Τα Χανιά, έχουν τέτοια τμήματα ώστε να έχουν προτεραιότητα; Και ποιά είναι αυτά;
                               Λίγα ψίχουλα ….
·         Και πάμε στην δεύτερη είδηση. Που είναι πανελλαδική και αφορά την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών και Ανάπτυξης για χρηματοδότηση εκπόνησης μελέτης από τον Ο.Α.Κ. για έργα οδοποιίας στην Κρήτη ύψους 600.000 ευρώ από το Π.Δ.Ε. Το ποσόν  όμως που ανακοινώθηκε για έργα οδοποιίας της υπόλοιπης χώρας είναι συνολικά 94,1 εκατ. ευρώ. Τα οποία, σύμφωνα με την ανάλυση που δημοσιεύεται αφορούν  σε έργα της υπόλοιπης Ελλάδας που χρηματοδοτούνται  με ποσά πολύ μεγαλύτερα όπως 45, 22,9 εκατ. ευρώ και άλλα μικρότερα ποσά. Σε εκατομμύρια πάντα.
·         Η Κρήτη, δηλαδή, που έχει το χειρότερο οδικό δίκτυο χρηματοδοτείται (μέσω Ο.Α.Κ.) μόνο με 600.000 ευρώ; Και βέβαια τα Χανιά λαμβάνουν ΜΗΔΕΝ και από αυτά τα ελάχιστα που διατίθενται για την Κρήτη.
·         Είναι ευχαριστημένος ο Ο.Α.Κ. μ’ αυτό το ποσό σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα; 
·         Κυρίως, όμως, είμαστε ευχαριστημένοι οι πολίτες της Κρήτης με τα λίγα  ψίχουλα; Εμείς των Χανίων που δεν παίρνουμε ούτε ψίχουλο;
·         Και πάμε και στην  χρηματοδότηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού για τον Β.Ο.Α.Κ . για τον οποίο η κυβέρνηση ανακοινώνει τώρα ότι απαιτούνται  4 εκατ. ευρώ. Εναντι 7, 5 εκατ. που μέχρι τώρα εκτιμούσαν και η Περιφέρεια Κρήτης και ο Ο.Α.Κ. (με προηγούμενες διοικήσεις). Ανακοινώνει, επίσης, ότι η αναμένεται η ένταξη και δημοπράτηση από την τεχνική βοήθεια του ΕΣΠΑ.
·         Προς το παρόν αυτό δεν έχει γίνει και βέβαια κανείς δεν καταλαβαίνει πώς τα εκατομμύρια  από 7,5 γίνονται 4. Δεν υπάρχουν αντικειμενικές μελέτες που να το αποδεικνύουν; Ο καθένας λέει ότι θέλει; Και εάν ένα έργο έχει προϋπολογισμό Α και το προκηρύσσεις με μισή πίστωση,  δεν ξέρουμε  ότι πετυχαίνεις κάτι ανάλογο με τον έργο του κόμβου Μουρνιών; (Για να έχουμε ένα τοπικό παράδειγμα, τηρουμένων των αναλογιών φυσικά).
                             Έρχονται!!
·         «Καπάκι» με την επικοινωνιακή (κατά την άποψή μας) προσπάθεια  της κυβέρνησης  να «διαφημίσει»  την προώθηση «λύσης» στο έργο κατασκευής νέου Β.Ο.Α.Κ.  χωρίς διόδια, ήλθε -μεταξύ άλλων- και ένα άρθρο σε ηλεκτρονικό site (http://www.newmoney.gr/palmos-oikonomias/308771-erxontai-oi-dromoi-xoris-diodia) με τον προπαγανδιστικό  τίτλο «Έρχονται δρόμοι χωρίς διόδια».
·         Ναι, για τον Β.Ο.Α.Κ, λέει. Όμως αν διαβάσει κάποιος προσεκτικά το άρθρο, θα καταλήξει ότι ...άνθρακες ο θησαυρός.
·          Καθώς στο σκέλος  του ρεπορτάζ «Τι προβλέπεται για τον Β.Ο.Α.Κ.» φαίνεται καθαρά ότι η κυβέρνηση παλινωδεί μεταξύ τρόπων χρηματοδότησης του Β.Ο.Α.Κ. Το κόστος του οποίου γνωρίζαμε γύρω στα 2.5 δις ευρώ ενώ σήμερα το κατεβάζουν στο 1,5 δις.
·         Και ναι μεν λέει ότι οι συζητήσεις με την  Ετεπ (ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων)  είναι σε προχωρημένο στάδιο (σ.σ. να θυμίσουμε ότι η πρόταση για χρηματοδότηση από την Ετεπ με ρήτρα διαθεσιμότητας χωρίς διόδια είναι του Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Στ. Αρναουτάκη) αλλά ταυτόχρονα, λέει, αφήνει ανοικτούς και άλλους τρόπους χρηματοδοτήσεων. Δεν αποφάσισαν ακόμα, δηλαδή.
·         Η μαύρη αλήθεια είναι ότι πράγματι η Ετεπ αποδέχεται την χρηματοδότηση του Β.Ο.Α.Κ. με ρήτρα διαθεσιμότητας και άρα χωρίς διόδια. Όμως ζητά ΕΓΓΥΗΣΗ του ελληνικού δημοσίου. Η οποία αν καθοριστεί  π.χ. για 25-30 χρόνια, σημαίνει υποχρέωση του κράτους να εντάξει από τώρα  ένα  ποσό  για πληρωμή της ρήτρας στην Ετεπ. Αυτό το ποσό (70-80 εκατ.;) πρέπει να δεσμευτεί από το Π.Δ.Ε. ετησίως. Και  όσο δεν το κάνουν δεν προχωρά και η χρηματοδότηση του Β.Ο.Α.Κ.
·         Θα αναρωτηθείτε:  H Κρήτη που συνεισφέρει χρόνια τώρα στο ΑΕΠ της χώρας με μεγάλα ποσά δεν δικαιούται δρόμο ο οποίος- αληθινή τρομάρα μας- είναι ενταγμένος και στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών;
·         Ψιλά γράμματα. Και παλιότερα και τώρα. Δεμένους μας έχουν στην… δημοκρατική ψήφο.
·         Και γι’ αυτό, το καλύτερο σχόλιο που έχουμε διαβάσει τελευταία για τις προοπτικές  χρηματοδότησης και κατασκευής του Β.Ο.Α.Κ. το βρήκαμε σε κοινωνικό δίκτυο.
·         Ήταν το (προ)χθεσινό σχόλιο της επί έτη πολλά υπεύθυνης της διαχειριστικής αρχής της περιφέρειας Κρήτης γνώστριας όλων των προβλημάτων και των κατά καιρούς προτάσεων για την κατασκευή Β.Ο.Α.Κ.  κυρίας Ελένης Μπρεδάκη- Μαρινέλλη. Στο «Ερχονται δρόμοι χωρίς διόδια» σχολίασε:
·         «Μάλλον "χωρίς διόδια" και "χωρίς δρόμους"!

Χανιώτικα Νέα 24-11-16