Παρασκευή, Μαρτίου 29, 2013

Tο «αγκάθι» της δέσμευσης

«Θα το κάνω αν το κάνεις» (I will if you will) ήταν το φετινό σύνθημα-πρόκληση για τον εορτασμό της παγκόσμιας Ώρας της Γης με το οποίο εμπλουτίστηκε το κλασικό σβήσιμο των φώτων σε όλη τη γη για μία ώρα. • Φέτος, όμως, όπως δήλωσε ο Γιώργος Βελλίδης υπεύθυνος επικοινωνίας του WWF Ελλάς, «η Ώρα της Γης κινητοποιεί πολίτες και τοπική αυτοδιοίκηση για μια καλύτερη ζωή…». • »…Για όλους εμάς, συνέχισε, στις 23 Μαρτίου ξεκινάει το στοίχημα. Θα παρακολουθούμε την πορεία της υλοποίησης των δεσμεύσεων των δήμων και θα συνεχίσουμε να ενημερώνουμε τους πολίτες για τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους που μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την προστασία του περιβάλλοντος». Πρόκληση αλλά και δέσμευση • Έτσι λοιπόν, τα τρία «αν το κάνεις» για την χώρα μας ήταν (είναι) τα ακόλουθα : «Αν πρασινίσεις το μπαλκόνι σου» (από ένα γλαστράκι δυόσμο μέχρι ένα ολοκληρωμένο μποστάνι), «Αν χαρίσεις ένα αντικείμενο που δεν χρειάζεσαι», «Αν χρησιμοποιείς ΜΜΜ, το ποδήλατο ή τα πόδια σου στις μετακινήσεις σου». • Τότε, κι εγώ ο δήμος σου θα δημιουργήσω… Και άρχιζε ένας κατάλογος δεσμεύσεων των δήμων που δήλωναν συμμετοχή για δημιουργία, συγκεκριμένων πεζοδρομήσεων, για θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων, ανταλλακτικά παζάρια, εβδομαδιαίες ποδηλατάδες, δημιουργία πάρκων περιβαλλοντικής αγωγής, δημιουργία παιγνιδότοπου κλπ. • Φιλόδοξη και δύσκολη δέσμευση, να το αναγνωρίσουμε. • Περίπου 60 δήμοι, απ' ότι διαβάσαμε, δήλωσαν συμμετοχή στην πρόκληση-δέσμευση (υπάρχουν στον σχετικό διαδικτυακό τόπο της Ώρας της Γης). Βεβαίως, πολλοί δήμοι δήλωσαν απλά συμμετοχή για το σβήσιμο των φώτων. Κάν’ το με λουλούδια… εποχής ; • Ο δήμος Χανίων δεν είδαμε να αναφέρεται στην λίστα των δήμων με προκλήσεις-δεσμεύσεις. Μόνο στο σβήσιμο των φώτων, προφανώς είχε δηλώσει συμμετοχή. • Ωστόσο με ανακοίνωσή της προς τους δημότες, η δημοτική αρχή Χανίων δήλωσε ένα… διφορούμενο «παρών» γράφοντας ένα δικό της «σύνθημα». • «Με σύνθημα μας», έγραφε, «στα Χανιά δεν σβήνουμε μόνο τα φώτα...», ο Δήμος Χανίων προ(σ)καλεί όλους τους δημότες, τo Σάββατο 23 Μαρτίου, να ξεκινήσουν μια εκστρατεία προστασίας του περιβάλλοντος και του δημόσιου χώρου υιοθετώντας μια σειρά από δράσεις-πρωτοβουλίες: ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ; 09:30: ο Δήμος Χανίων μαζί με επιχειρηματίες των οδών και πεζόδρομων της πόλης (Ποτιέ, Μουσούρων, Χρυσάνθου Επισκόπου και Τσουδερών) υιοθετούν πολύχρωμα φυτά και τα προστατεύουν. 11:00: ο Δήμος Χανίων μαζί με καταστηματάρχες της πλατείας 1866, φυτεύουν δεκάδες πολύχρωμα φυτά, περιμετρικά της πλατείας, τα υιοθετούν και τα προστατεύουν. 20:30 «Κλείνουμε τα φώτα, για 1 ώρα!» Σας προσκαλούμε όλους να κάνετε το ίδιο!! φυτέψτε, υιοθετήστε, προστατέψτε, σε συνεργασία και με την τεχνική και επιστημονική υποστήριξη της υπηρεσίας Πρασίνου και Περιβάλλοντος του Δήμου Χανίων» . • Σε ανάλογη ανακοίνωσή τους οι καταστηματάρχες της πλατείας 1866 αναφέρουν ότι συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του δήμου και υιοθετούν (έκαστος ή περισσότεροι) φυτά της άνοιξης. Ποια δέσμευση ; • Ωραία... Και αν όλοι οι πολίτες έκαναν το ίδιο, η δημοτική αρχή ποια δέσμευση ανέλαβε για όλους; Ήταν δέσμευση το να φυτεύσει (άπαξ) εποχιακά πολύχρωμα λουλουδάκια, στον τρίτο χρόνο της θητείας της μαζί με καταστηματάρχες; Μεγάλη η χάρη μας, δηλαδή. Ή, η...χάρη της; • Παρά τις εύλογες απορίες μας, περπατήσαμε την επομένη το πρωί στους τρεις δρόμους που έγινε η... δράση. Είδαμε και φωτογραφήσαμε ελάχιστα ανεμικά λουλουδάκια, κάτω από ελάχιστα δενδράκια, στο ελάχιστο χώμα που έχουν. Στην πλατεία 1866 φυτεύτηκαν περισσότερα λουλούδια κάτω από τα δένδρα των πεζοδρομίων. Και είδαμε και 2-3 φυτεμένα παρτέρια στην πλευρά των ταξί. Όμως , επί της ουσίας, στο εσωτερικό της πλατείας… ίδια γεύση εγκατάλειψης. Το όποιο πράσινο υπάρχει είναι -κυρίως- αυτοφυές. Ο δε κορμοτομημένος φοίνικας αναδεικνύει περισσότερο την αντιαισθητική ξεραΐλα του χώρου που τον περιβάλλει. Πόσο θα κρατήσουν αυτά τα λουλουδάκια, όμως; Είναι αυτή δράση μακράς διάρκειας όπως είναι ο περιβαλλοντικός στόχος; Και ποιά είναι η… δέσμευση του δήμου για τα λουλουδάκια που υιοθέτησαν οι καταστηματάρχες; Δεν την διαβάσαμε πουθενά. Εξαντλήθηκε στην «επιστημονική και τεχνική στήριξη» των εργαζομένων του δήμου για να φυτευτούν τα εποχιακά λουλούδια; • Και επομένως, φταίει ο... ολιγόμυαλος Ραν ταν πλαν που θεωρεί πολιτική κουτοπονηριά την «πρόκληση» χωρίς αντίστοιχη δημόσια ρητή δέσμευση του δήμου για δημιουργία κάποιας αστικής υποδομής; • Γιατί, η δημοτική αρχή, δεν προέβη σε μια δυνατή καμπάνια ενημέρωσης των Χανιωτών (η επικοινωνία είναι το «φόρτε» της) για το φετινό σύνθημα της Ώρας της Γης «αν το κάνεις θα το κάνω»; Ώστε να λάβουν μέρος οι πολλοί πολίτες; Και, με την σειρά της να δεσμευτεί να δημιουργήσει μία μακροπρόθεσμη υποδομή εφ’ όσον οι πολίτες ανταποκριθούν ; Αυτό δεν είναι το νόημα του «αν το κάνεις θα το κάνω;» • Γιατί επέλεξε τους τρεις δρόμους που ήδη έχουν αναπλαστεί και την πλατεία την οποία φημολογείται ότι θα «αναβαθμίσει» με προσθήκη τραπεζοκαθισμάτων; • Σώθηκαν οι ιδέες για προκλήσεις στους δημότες με αντίστοιχες δεσμεύσεις του δήμου; Την πορεία υλοποίησης των οποίων θα παρακολουθούσε όμως η οργάνωση WWF Ελλάς ; • Ή μήπως αυτό ακριβώς ήταν το «αγκάθι» και επελέγη το… στρίβειν δια της ανώδυνης φύτευσης… …εποχιακών λουλουδικών;

Τετάρτη, Μαρτίου 27, 2013

Ομολογία αλά…αγαπούλα ;

• Σίγουρα διαβάσατε για την νέα μετωπική σύγκρουση Μαρκογιαννάκη-Κωνσταντοπούλου. Κι αν δεν διαβάσατε θα ακούσατε. Όλα τα ΜΜΕ μετέφεραν είτε αυτούσιο το διάλογο είτε το κομμάτι που αφορά στην σύγκρουση. • Το νέο… «τροχαίο» έγινε αιτία να διακοπούν την Τετάρτη 20-3-13 οι εργασίες της προανακριτικής. • Με τον κ. Μαρκογιαννάκη να κατηγορεί πλέον την κυρία Ζωή Κωνσταντοπούλου για προσβολή των νεκρών γονιών του, είναι βέβαιο ότι τα πράγματα είναι σοβαρά. • Το συμβάν αναπαράγεται σε όλα τα αθηναϊκά και πανελλαδικά μέσα. Αναφέροντας, οι περισσότεροι, ότι ο πρόεδρος της προανακριτικής και συμπολίτης μας, Γ΄ αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Χρήστος Μαρκογιαννάκης, μίλησε για γόνους οικογενειών αφήνοντας, έτσι, αιχμές για την κυρία Κωνσταντοπούλου. • Κυρία «γόνε» σας ακούμε. Εγώ δεν είμαι γόνος, είπε ο κ. Μαρκογιαννάκης. • Η κυρία Κωνσταντοπούλου τον τσίγκλισε: Είπαμε. Εσείς είστε αυτοφυής και μας είπατε την άλλη φορά ότι δεν είστε και παιδί του πατρός σας και θα μας γνωστοποιήσετε τίνος είστε. Περιμένουμε να μας το πείτε αυτό. • Τρέμοντας από οργή ο κ. Μαρκογιαννάκης απευθύνθηκε και στο έτερο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δρίτσα. • Κύριε Δρίτσα, ξέρετε τι μου είπε αυτή η κυρία τώρα; Ξέρετε τι μου είπε; • Θεόδωρος Δρίτσας: Κύριε Πρόεδρε, δεν σας είπε αυτό που νομίζετε ότι σας είπε. • Τελικά, εσείς, τι νομίζετε; Μήπως ότι, στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί την φανερή αιχμή της «συντρόφου» βουλευτίνας του ΣΥΡΙΖΑ, απλά θύμισε τον … αγαπούλα της διαφήμισης; Και εμμέσως ομολογεί ότι (πράγματι) είναι αυτό που νομίζετε ; • Το πράγμα έει ..ξεφύγει (που λέει και η άλλη διαφήμιση με τον Κίτσο) από την πολιτική αντιπαράθεση. Η αιχμή του νεποτισμού, πράγματι συχνά χρησιμοποιείται και από τον λαό και από τους ίδιους τους αυτοδημιούργητους βουλευτές. Η αιχμή όμως για το ποιος είναι ο γεννήτοράς σου, ξεπερνά τις παθολογίες του πολιτικού μας προσωπικού. Και εισάγει νέα ήθη. Δυστυχώς και από νέους ανθρώπους. Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νεα 27-3-13.

Χαιρετίσματα, λοιπόν, στις εξουσίες….


Να αρχίσουμε με τα κακά και να τελειώσουμε με όσα καλά συμβαίνουν μέσα στο μίζερο καθημερινό πολιτισμικό μας γίγνεσθαι. Κεντρικά και τοπικά. • Υπάρχουν και καλά; Υπάρχουν, εφ' όσον θέλουμε να τα βλέπουμε. Όταν λέμε «καλά» δεν εννοούμε φυσικά καλά νέα για καλές πολιτικές που μας πείθουν ότι κάτι κινείται σ αυτήν την χώρα από την κεντρική εξουσία. Συμπεριλαμβανομένων όλων των κομμάτων, αφού και όλη η αντιπολίτευση έχει κομμάτι εξουσίας. Το διαχειρίζεται όμως με τρόπο που ούτε αυτή εμπνέει την πλειοψηφία των πολιτών. Ούτε βέβαια ότι υπάρχουν ουσιαστικά καλές ειδήσεις από την τοπική εξουσία. Αυτής της πόλης ειδικότερα. Κεντρικά • Η Κύπρος στο δρόμο που χάραξε η Ελλάδα ή η Ελλάδα στο δρόμο που χαράζει η Κύπρος; Είναι το νέο διαλεκτικό ερωτηματικό όλων μας. • Πάρ’ τη μία απάντηση, κτύπα την στην άλλη. Και έκαστο κόμμα (κι εδώ και στην Κύπρο) να δίνει την δική του, κομματικά επωφελή (νομίζει), ερμηνεία. • Το γενικό σχόλιο για τις κεντρικές εξουσίες ; Χαιρετίσματα… Περιφερειακά-τοπικά • Απεντάχθηκαν από το ΕΣΠΑ Κρήτης αυτό τον καιρό αρκετά έργα (από τα λίγα που είχαν ενταχθεί) του νομού Χανίων. • Για τα οποία υπήρχαν διαβεβαιώσεις ένταξης και, κάποια, επικείμενης δημοπράτησης. Ενδεικτικά: Ο βιολογικός Γεωργιούπολης, η πλατεία Γεωργιούπολης, ο χείμαρρος Μορώνη στην Σούδα, ο δρόμος Αγιος Αντώνιος-Καρές Κολυμπαρίου. • Κινητοποιούνται οι κάτοικοι, γκρινιάζουν οι δήμαρχοι και ιδού νέες υποσχέσεις επανένταξης. Π.χ. διαβάσαμε το πρωτάκουστο επιχείρημα ότι η διαχειριστική αρχή απέρριψε το έργο του δρόμου Άγιος Αντώνιος –Καρές με μία συγκεκριμένη αιτιολογία. Ωστόσο, αναμένεται ,λέει να επισκεφθεί ο περιφερειάρχης κ. Στ. Αρναουτάκης την περιοχή για να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι (!) ότι η πληροφόρηση από την διαχειριστική αρχή είναι …εσφαλμένη!! • Στο έργο «σημαία» της περιφέρειας για το νομό «Παράκαμψη Τοπόλια-Έλος» υπάρχει ανεξήγητη κωλυσιεργία. Τέτοια που ανάγκασε τον αντιδήμαρχο Κισάμου κ. Νεκτ. Κουμάκη να πει στην προχθεσινή σύσκεψη με τον κ. Αρναουτάκη ότι δεν πρέπει «να διυλίζουμε τον κώνωπα» σε ένα έργο των Χανίων. Κάτι που δεν νομίζουμε να συνέβαινε εάν αυτό ήταν αλλού.(Ηράκλειο).Μήπως θα μας πουν στο τέλος ότι απεντάσσεται κι αυτό; • Ανεξάρτητα αν μας συμφέρει να επανενταχθούν τα έργα, ανεξάρτητα αν πράγματι το αξίζουν, τι συμπέρασμα να βγάλουμε; Μήπως, ότι η διαχειριστική αρχή είναι λάστιχο; Είναι για τα …μπάζα και τελικά τις αποφάσεις ένταξης (άρα και απένταξης) τις παίρνει, τελικά ο Περιφερειάρχης; Ως πολυεπιστημονικός ειδήμων ή ως εξουσία Ηρακλείου και πάσης Κρήτης στην οποία χρωστάμε χάρες; • Διότι όταν κάποια έργα απεντάσσονται κάποια άλλα κατά Ηράκλειο μεριά …εντάσσονται άμεσα. Όσο για τις υποσχέσεις επανένταξης… • Κερδίζουν χρόνο…προσμονής. Ώσπου με το πλήρωμα του χρόνου να πουν ότι ναι μεν τώρα δεν «χώρεσαν» σ’ αυτήν την προγραμματική περίοδο. Αλλά στην …επόμενη σίγουρα. Το πιστέψαμε. • Χαιρετίσματα. Εν δήμω • Εν δήμω πάλι, όλα κινούνται, στην μιζέρια της …ανακύκλωσης της μιζέριας μας. Το κυκλοφοριακό χάος πνίγει κυριολεκτικά όλη την πόλη και η δημοτική αρχή δεν κάνει κουβέντα για την επικαιροποίηση της υπάρχουσας κυκλοφοριακής μελέτης. Και παράλληλα κάνει αποσπασματικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (ποιοι ειδικοί επιστήμονες τις προτείνουν;) χωρίς να λαμβάνει υπ' όψιν τα προαπαιτούμενα εφαρμογής τους. Κυρίως εξασφάλιση χώρων στάθμευσης και μίνι μπας για την παλιά πόλη. • Οι περιαστικοί δήμοι που συναποτελούν πλέον τον Μητροπολιτικό Καλλικρατικό δήμο Χανίων έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους. • Οι δρόμοι τους, όπως και όλοι σχεδόν οι δρόμοι της πόλης των Χανίων, είναι ανασκαμμένοι, με σαμαράκια, ή λακκούβες όλων των μεγεθών. • Τα πεζοδρόμια είναι κατειλημμένα από τραπεζοκαθίσματα, οι πεζοί κυκλοφορούν στην άσφαλτο και οι εποχούμενοι βρίζουν αλλήλους και τον δήμο. Ποδηλατόδρομοι, γιοκ. Ποδήλατα όμως παραγγέλλονται. Και έρχεται και καλοκαίρι. • Χαιρετίσματα. Η Φιλαρμονική μας • Σημαντικό-κατά την άποψή μας, γεγονός από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου στα Χανιά η επιστροφή- επανεμφάνιση της Φιλαρμονικής του δήμου Χανίων. Της μπάντας που εδώ και χρόνια συνοδεύει τις παρελάσεις μας αλλά και σηματοδοτεί πολιτισμικά δρώμενα. Της τοπικής δημοτικής μπάντας που εδώ και 14 μήνες είχε σιγήσει καθώς η δημοτική μας αρχή επικαλείται απαγόρευση προσλήψεων για να καλύψει την πολιτική της (απόφαση ή αδυναμία αδιάφορο). Η οποία ουσιαστικά οδήγησε στην ουσιαστική διακοπή λειτουργίας της. Αφού, θα μπορούσε, κάλλιστα, να γίνει μία εκστρατεία πρόσκλησης εθελοντών γενικά και ειδικά από τα πολλά μουσικά ωδεία-σχολές της πόλης. • Ευτυχώς, οι συνταξιούχοι της Φιλαρμονικής Χανίων, κατάφεραν να την ζωντανέψουν. Εθελοντικά. Για να μην τελειώσει εδώ η ιστορία της. Βεβαίως, τώρα χρειάζονται στήριξη με πολιτική απόφαση, με σχετικές ρυθμίσεις και πρωτοβουλίες πρόσκλησης εθελοντών με κάποια κίνητρα, ίσως. Τι ζητούν; Μόνο να επισκευαστεί ο χώρος που κάνουν πρόβες. Αλλά ο δήμος …διστάζει (!!!). Χαιρετίσματα. Τα σχολεία • Ποια είναι τα καλά; Αυτά που προέρχονται από τις πρωτοβουλίες των πολιτών. • Τέτοια καλά είναι ο εορτασμός της διπλής γιορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και του ξεσηκωμού του Έθνους μας το 1821, στα σχολεία της πόλης. Οι μικρές σχολικές γιορτές που στήθηκαν ακόμα και στα νηπιαγωγεία από ακούραστες νηπιαγωγούς (εξαίρετη πάλι η γιορτή στο ένατο απ' όπου η φωτό), μας λένε ότι ευτυχώς που υπάρχει ακόμα το ελληνικό σχολείο να προσπαθεί να κρατήσει την συνέχεια του ελληνισμού και να θεριεύει την αποσταμένη ελπίδα (και του σημερινού έθνους) με λόγια και δράσεις …μαγικές. Κοσμοσυρροή • Η κοσμοσυρροή το περασμένο Σάββατο 23 Μαρτίου στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, για την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του δασκάλου, ποιητή , δημοσιογράφου και κυρίως, Ανθρώπου, Βαγγέλη Κακατσάκη,(«Όταν γίνεις ποίημα» εκδόσεις Πυξίδα της Πόλης) είναι ένα δείγμα ότι η Χανιώτικη κοινωνία, ψάχνει αφορμές για να αγκαλιάσει και ν’ αναστήσει αξίες που οι εξουσίες μας(στην πράξη των πολιτικών τους) φαίνεται να τις θεωρούν ξεπερασμένες. Ψάχνει διεξόδους πολιτισμικής ανάτασης. • «Ξετρούλιασε» η αίθουσα, τα θεωρεία και οι... διάδρομοι του Πνευματικού Κέντρου Χανίων για να τιμήσουν τον ποιητή της διπλανής πόρτας, Βαγγέλη Κακατσάκη. Να ξεδιψάσουν από το λάλον ύδωρ της ποίησής του που θέτει ερωτηματικά αλλά καταθέτει και αγάπη μέσα από βιωματικές αξίες. Διότι βεβαίως, για να συμμετέχουν μαζικά οι πολίτες χρειάζεται να υπάρχει και η αναγνωρισμένη στόφα του πνευματικού δημιουργού. Αιγίδες και …χαιρετίσματα. • Οι πολιτισμικές εκδηλώσεις, βλέπουμε όλοι ότι, κατά κύριον λόγο, διοργανώνονται πλέον από συλλογικούς πολιτισμικούς φορείς ή και φυσικά πρόσωπα. Οι αιγίδες ή η συνδιοργάνωση με το δήμο Χανίων (στις περισσότερες των περιπτώσεων) είναι «απαίτηση» του δήμου (π.χ. εκδηλώσεις για τις απόκριες). • Αυτό δείχνει ότι η κοινωνία των πολιτών, έχει δυνάμεις. Δυνάμεις που σιγά -σιγά ανασυγκροτούνται , αναζητούν και βρίσκουν μόνοι τον δρόμο τους. Στέλνοντας…χαιρετίσματα στις , παλαιοκομματικής κοπής, εξουσίες. Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νέα 27-3-13

Παρασκευή, Μαρτίου 22, 2013

Που να πηγαίνει ο νους μας;

Τι είναι …ανάπλαση; Μήπως να κόψουμε μερικά δένδρα; Μήπως να βάλουμε κι άλλο τσιμέντο; Μήπως να βάλουμε λίγους κάδους απορριμμάτων ακόμα ή να αλλάξουμε τους παλιούς; • Μήπως ότι ξανα-αναπλάθουμε δρόμους (καληώρα η Μουσούρων) που μία προηγούμενη δημοτική αρχή είχε, επίσης, αναπλάσει (με τα καγκελάκια στα πεζοδρόμια) χωρίς να λαμβάνουμε υπ’ όψιν ότι ο δρόμος αυτός ,όπως προβλέπει η κυκλοφοριακή μελέτη, είναι δρόμος κυκλοφορίας ΜΟΝΟ για μίνι μπας; • Μήπως ότι ακυρώνουμε και τα βασικά της υπάρχουσας κυκλοφοριακής μελέτης, χωρίς να υπάρχει νέα; Ούτε για την παλιά πόλη ούτε για την καινούργια; Έχουμε συγκοινωνιολόγους στο δήμο Χανίων; • Μήπως, εν μέσω κρίσης, ότι αλλάζουμε τα… φώτα υπαρχόντων φώτων για αισθητική αναβάθμιση; (Απού’ χει πολύ πιπέρι-ευρώ, βάζει και στα λάχανα;). • Μήπως ότι βάζουμε αλυσίδες για απαγόρευση της κυκλοφορίας αλλά μετά ανακαλύπτουμε ότι είναι… αντιαισθητικές και τις αντικαθιστούμε, με αυτοβυθιζόμενες μπάρες; (αδαπάνως άραγε όλα;) • Μήπως ότι ανακοινώνουμε την αλλαγή της όψης λιμανιών όπως της Νέας Χώρας, επειδή -μεταξύ άλλων- αλλάζουμε τα κάγκελα με νέα ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αισθητικής; • Μήπως ότι προκηρύσσουμε μελέτες με αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς σε περιοχές όπως το παραλιακό μέτωπο του Κουμ- Καπί και η πλατεία Κατεχάκη, παρ’ ότι υπάρχουν εκκρεμότητες ρυμοτικού και σχεδίου πόλης, κι ενώ δεν έχει συνεδριάσει καν η επιστημονική επιτροπή παλιάς πόλης ; • Μήπως είναι ανάπλαση ο αποσπασματικός σχεδιασμός και παρεμβάσεις σε σημεία που κάθε δημοτική αρχή θεωρεί ότι θα της προσφέρει επικοινωνιακά και ψηφοθηρικά οφέλη; • Μήπως είναι ανάπλαση να παραχωρήσουμε κοινόχρηστο χώρο σε τραπεζοκαθίσματα μετά από αίτημα ιδιώτη στην πλατεία Δικαστηρίων; • Μήπως είναι ανάπλαση το κόψιμο δένδρων και ο καθαρισμός στην πλατεία 1866 και η φημολογούμενη κάλυψή της με τραπεζοκαθίσματα; • Μήπως είναι ανάπλαση η άδεια τοποθέτησης τραπεζοκαθισμάτων στα περισσότερα πεζοδρόμια όλων των κεντρικών δρόμων της πόλης; Τα οποία εμποδίζουν την διάβαση των πεζών, ΑμΕΑ, των μητέρων με καροτσάκια, των ηλικιωμένων; Είναι όλα ανάπλαση; • Είναι όλα αυτά «ανάπλαση» και μάλιστα σε καιρούς κρίσης όπως αυτοί που διανύουμε; Κατά τους οποίους οι πολίτες έχουν ανάγκη να αναπνεύσουν οξυγόνο μέσα στην πόλη τους σε μια πλατεία με πράσινο; Να περπατήσουν με ασφάλεια σε ένα πεζοδρόμιο (τα περισσότερα των οποίων είναι σε κακή κατάσταση όπως και όλα σχεδόν τα οδοστρώματα μέσα και έξω από την πόλη) να κάνουν ποδήλατο σε ένα ποδηλατόδρομο, να αναπαυθούν σε ένα παγκάκι, να αθληθούν, να ψυχαγωγηθούν από την τοπική μπάντα (που είναι η φιλαρμονική μας;) και να λάβουν μέρος σε λαϊκά πολιτιστικά δρώμενα στην αναβαθμισμένη πλατεία της γειτονιάς τους, χωρίς να πληρώσουν; • Δεν είναι γνωστό ότι αντρειεύουν οι αντιδράσεις σε περιπτώσεις όπως της καραμπινάτης τσιμεντο«ανάπλασης» στην πλατεία δικαστηρίων ; • Καθώς οι πολίτες διαμαρτύρονται στις τοπικές εφημερίδες, στα τοπικά κανάλια και στα διάφορα ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Καταγγέλλοντας την αποξένωση οικογενειών και παιδιών από κοινόχρηστους χώρους της γειτονιάς τους θυμίζοντας ότι εκείνοι δεν έχουν χρήματα πλέον ούτε για καφέ; • Δεν γίνεται κατανοητό ότι οι πολίτες πλέον είναι καχύποπτοι (δικαίως και αδίκως) όταν γίνεται αποδεκτό αίτημα ιδιώτη για αποσπασματική τσιμεντοποίηση κοινόχρηστου χώρου; Όταν για να παρακαμφθούν οι αντιδράσεις δημοτικών συμβούλων ακολουθείται μια διαδικασία παραπομπών από την τοπική κοινότητα στο δημοτικό συμβούλιο και τανάπαλιν; Όταν η απόφαση της δημοτικής κοινότητας λαμβάνεται κατά πλειοψηφία παρά την έκτακτη παρουσία του αρμόδιου αντιδημάρχου για να πεισθούν όλοι; Όταν στην συζήτηση στην δημοτική κοινότητα κατατίθεται η θέση για συνολική ανάπλαση της πλατείας; Όταν στην έκθεση της τεχνικής υπηρεσίας ρητά σημειώνεται (εν είδει αντίστασης;) «… ότι η πλατεία Ελευθερίας στο σύνολό της θα έπρεπε να αποτελέσει αντικείμενο ενιαίας αρχιτεκτονικής μελέτης από την στιγμή που οι δράσεις και οι χρήσεις γύρω της έχουν αλλάξει ραγδαία, ενώ ο σχεδιασμός της είναι αποτέλεσμα τοπικών αποσπασματικών επεμβάσεων…». Όταν υπήρξαν αντιδράσεις και στο δημοτικό συμβούλιο; Αλήθεια εξέτασαν οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης εάν έχουν τηρηθεί –έστω- όλα τα προβλεπόμενα από την τεχνική έκθεση; Τι σημαίνει ; • Τι είναι ανάπλαση αν όχι οι πολιτικές που συνολικά αναβαθμίζουν περιοχές, γειτονιές, πλατείες και δρόμους; Ιδιαίτερα τώρα που οι πολίτες έχουν ανάγκη να κάνουν χρήση των ελεύθερων χώρων χωρίς να πληρώνουν; Δηλαδή, δημιουργία, αναβάθμιση και ανάπτυξη πρασίνου στα πεζοδρόμια, στις πλατείες, στους ελεύθερους χώρους της πόλης. Πεζοδρομήσεις αλλά και ποδηλατοδρομήσεις σε κεντρικές οδούς, δρομολόγηση μίνι μπας και περιφερειακών χώρων στάθμευσης. Αυτά δεν είναι όλα «ανάπλαση»; Δεν έχουν προτεραιότητα; Αντί να καταναλώνονται εργατοώρες και σχέδια για αποσπασματικές «αναπλάσεις»-τσιμεντοποιήσεις; Ποιος και πότε θα τα κάνει; • Το παράδειγμα της πλατείας Ελευθερίας-Δικαστηρίων μήπως μας προ-ειδοποιεί και για άλλες (παρόμοιες) αναπλάσεις που ακούμε ότι θα…συμβούν εντός της πόλης ; • Όπως, (με τυχαία σειρά) ανάπλαση του λιμανιού της Νέας Χώρας, ανάπλαση της πισίνας του ΞΕΝΙΑ, ανάπλαση της πλατείας Κατεχάκη (τελωνείο), ανάπλαση του παραλιακού μετώπου του Κούμ-Καπί, βιοκλιματική αναβάθμιση-ανάπλαση του πάρκου Ειρήνης και Φιλίας, ανάπλαση της πλατείας 1866; • Τελικά, όταν ακούμε ανάπλαση … …που να πηγαίνει ο νους μας ; Δημοσιεύτηκε Χ.Ν. 22-3-13

Παρασκευή, Μαρτίου 15, 2013

Τι γίνεται με τα Νεώρια;


Οταν τα Νέωρια ήταν ανοιχτά Από την εικαστική έκθεση " Κρήτη σταυροδρόμι πολιτισμών" που διοργάνωσε η Ν.Ε.Π.Τ (νομαρχιακή επιτροπή Πολιτισμού τουρισμού) το 2006 Πολύ σιωπή έχει πέσει για το επιβλητικότερο μνημείο του ενετικού μας λιμανιού. Γι' αυτό θα αναφερθούμε σήμερα σε τρία –κυρίως- σχετικά θέματα. Το άνοιγμα και χρήση τους, που οφείλαμε να ενεργοποιήσουμε βάσει της ισχύουσας Προγραμματικής Σύμβασης με το ΥΠΠΟΤ, και βέβαια την παράλληλη προώθηση της αποκατάστασης-επανάχρησής τους. Παραχώρηση χρήσεων • Τα Νεώρια άνοιξαν τις πόρτες τους στο ευρύ κοινό και σε όλους τους πολιτιστικούς μας φορείς επί πρώτης θητείας Τζανακάκη με παραχωρητήριο χρήσης από το Υπ. Πολιτισμού. • Ωστόσο, το 2006 λόγω του μεγάλου σεισμού τα Νεώρια έκλεισαν «προσωρινά» μέχρι να αποκατασταθούν οι βλάβες επικινδυνότητας και μιας τρύπας στο 4ο νεώριο. Το ΥΠΠΟ δεν έδινε λεφτά για να τα φτιάξει. Ο δήμος Χανίων επέμενε να τα ζητά από το ΥΠΠΟ το ποσόν αποκατάστασης των ζημιών. Έως ότου, από «προσωρινά», όπως είχαμε γράψει και τότε, «κλειστήκαμε ανεπαισθήτως έξω από τα τείχη» των Νεωρίων. Ευτυχώς, προς το τέλος της θητείας Βιρβιδάκη, ο δήμος διέθεσε τελικά χρήματα από τον ΘΗΣΕΑ και έγινε άρση της επικινδυνότητας στα δυο πρώτα Νεώρια και αποκατάσταση της τρύπας στο 4ο Νεώριο. • Παράλληλα, με νέα προγραμματική σύμβαση δόθηκαν χρήσεις στο δήμο Χανίων. Τώρα ; • Μεσολάβησαν τα... αλλαξοβασιλίκια δημοτικής αρχής. Και μέχρι σήμερα, δυό χρόνια μετά, η δημοτική αρχή ούτε ομιλεί ούτε πράττει κάτι για το άμεσο άνοιγμα των επιβλητικών νεωρίων μας βάσει της υπάρχουσας προγραμματικής σύμβασης. Η οποία όμως λήγει ξανά του χρόνου. • Πού σκοντάφτει, λοιπόν, το άνοιγμα, των νεωρίων, έστω με την μορφή που ξέραμε, έως ότου προχωρήσει η οριστική αποκατάσταση- επανάχρησή τους; • Η ανάγκη να ανοίξουν τα Νεώρια ενισχύεται καθώς και το κτίριο του παλιού Τελωνείου, το οποίο αποκαθίσταται τώρα, αφ’ ενός θα πάρει πολύ χρόνο να τελειώσει (διετία και πλέον) και αφ’ ετέρου, όπως όλοι θυμόμαστε, η βασική του χρήση (και ο βασικός σκοπός παραχώρησής από την τότε ΚΕΔ επί Ν. Χριστοδουλάκη) είναι για την στέγαση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης. • Έπειτα το άμεσο άνοιγμα των νεωρίων, με ευθύνη του δήμου Χανίων όπως παλιότερα ώστε να συνεχίσουν να φιλοξενούν εκδηλώσεις, θα ενισχύσει και ένα νέο αίτημά μας προς το ΥΠΠΟΤ για την ανανέωση της παραχώρησης χρήσεώς τους. Και βέβαια, θα αλλάξει η εικόνα εγκατάλειψης, που σήμερα δίνουν. Μελέτη-κατασκευή-επανάχρηση • Παράλληλα ασφαλώς και πρέπει να ανοίξει η συζήτηση για μια οριστική λύση. Κι εδώ μπαίνει το ερώτημα: Τί γίνεται με την οριστική αποκατάσταση-επανάχρηση των Νεωρίων; • Κανείς δεν λέει κουβέντα και μοιάζουν όλοι οι «εμπλεκόμενοι» να κρατούν …κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα. Το λέμε, επειδή η μεν αρχαιολογική υπηρεσία έλεγε ότι πρέπει να ανατεθεί στατική μελέτη και ότι υπάρχει (σχεδόν τελειωμένη) αρχιτεκτονική μελέτη. Το δε Γραφείο παλιάς πόλης αγνοεί τα περί αρχιτεκτονικής μελέτης (ίσως επειδή το «σχεδόν» δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ...τελείωμα). • Η δε δημοτική αρχή της οποίας το προεκλογικό πρόγραμμα (σελ. 12) περιλαμβάνει την «αναστύλωση, αποκατάσταση και αξιοποίηση του συγκροτήματος των επτά νεωρίων», δεν έχει κάνει κανενός είδους ανακοινώσεις, εδώ και δυο χρόνια, σχετικά με αυτά. Για δε την προγραμματική σύμβαση χρήσεων με το ΥΠΠΟ, που λήγει ωσονούπω, η ίδια... σταση(μοτητα). ΄Η μήπως και άγνοια; • Μα δεν έχουν τα Νεώρια μελέτες; Έχουν. Των: Ρωμανού-Καλλιγά, Αιμ. Κλάδου- Κώστα Βαρδάκη, της αείμνηστης Ελένης Χαριτάκη-Αναστ. Μπλέτσα, του Ρέντζο Πιάνο, φωτογραμμετρική αποτύπωση και μελέτη χρήσεων από το Γραφείο Παλιάς Πόλης. Κυρίως μελέτες χρήσεων. Όλες όμως συμφωνούν για πολιτιστικές, πολιτισμικές χρήσεις. • Και το βέβαιο είναι ότι εάν δεν ανοίξει η συζήτηση για αποκατάσταση-επανάχρησή τους, πακέτο, τότε δεν πρόκειται να προχωρήσει ποτέ μόνο η αποκατάσταση για… μουσειοποίηση τους. • Και ακόμα. Το Μεγάλο Αρσενάλι (με προαποφασισμένες χρήσεις) κατασκευάστηκε μέσα σε δυο χρόνια, επειδή αποφασίστηκε πακέτο η αποκατάσταση- επανάχρηση. Και στη συνέχεια ανατέθηκε με την μέθοδο μελέτης-κατασκευής (με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο τότε). • Γιατί δεν προχωρούμε σε τέτοιες λύσεις και για τα Νεώρια; (ή άλλες εάν υπάρχουν). • Άλλωστε, η ποικιλία χρήσεων των αποκαταστημένων Νεωρίων (Μ. Αρσενάλι, ασκεπές Νεώριο του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου αλλά και η χρήση του Νεωρίου Μόρο από το Ναυτικό Μουσείο Κρήτης) και η ζωντάνια που δίνουν οι χρήσεις αυτές στο ενετικό λιμάνι και στην πόλη, συνηγορούν και επιβάλλουν το άνοιγμα των Νεωρίων για ποικίλες πολιτισμικές χρήσεις. Σήμερα.Χωρίς άλλες χρονοτριβές. Πιο κοντά • Η εικόνα των Νεωρίων μας πληγώνει. Όλους. Χανιώτες και…τουρίστες. • Και όλοι μαζί συμπεραίνουμε ότι εάν οι πολιτικοαυτοδιοικητικοί ταγοί μας έθεταν ως στόχο μιας από τις θητείες τους και την αποκατάσταση και επανάχρηση των ανεκτίμητων αυτών μνημείων μας, σήμερα και η εικόνα του λιμανιού και της παλιάς πόλης θα ήταν διαφορετική. Παράλληλα και η πολιτισμική ζωή των Χανίων θα ήταν «χρωματισμένη» από περισσότερες, μεγάλης συμμετοχής και προβολής δράσεις. • Και βέβαια και μόνο η αποκατάσταση και επανάχρησή τους θα μας έφερνε πολύ πιο κοντά στην δυνατότητα διεκδίκησης ένταξής της Παλιάς Πόλης στην ΟΥΝΕΣΚΟ. • Ψέματα; Δημοσιεύτηκε Χ.Ν. 15-3-13

Παρασκευή, Μαρτίου 08, 2013

Ψάξτε !

Πώς να καταχωρήσω τόσες μελέτες, τόσες απόπειρες, τόσους «αρμόδιους» και συναρμόδιους, τόσες αποφάσεις, τόσες …«μνημονιακές» απειλές απαγορεύσεων στάθμευσης και κυκλοφορίας, τόσες εξαιρέσεις, τόσες επικοινωνιακές βολές για την παλιά πόλη και το ενετικό λιμάνι Χανίων; Διατελώ σε πλήρη σύγχυση. • Η μήπως όλα αυτά γίνονται ακριβώς για να βρεθώ σε πλήρη σύγχυση, να τα παρατήσω και να μην ασχολούμαι αποδεχόμενη τα κελεύσματα της τοπικής μας αυτοδιοικητικής εξουσίας; • Εν τούτοις, ο πανίβλακας Ραν ταν πλαν συνεχίζει και σήμερα να ψάχνει τον …Μορμόλη. Διότι αυτόν του υπέδειξαν ως υπεύθυνο για όλα τα στραβά της παλιάς πόλης (ΠΠ) και του Ενετικού μας λιμανιού. • Ποιος είναι ο Μορμόλης; Ελα ντε. Αυτό... ψάχνουν δήμαρχος και πολίτες στο ομώνυμο παιδικό θεατρικό έργο. Και από πίσω και ο Ραν ταν πλαν να ψάχνει, ματαίως, δυστυχώς. • Διότι θα σας το αποκαλύψω, εδώ έστω και αν χαθεί το σασπένς: Ο Μορμόλης είναι ένα απλό …κουτί ! • Μέσα στο οποίο υπάρχει μία βασική μελέτη: Των Ρωμανού-Καλλιγά(Ρ-Κ). Που δεν είναι πανάκεια αλλά είναι ο καλύτερος μπούσουλας που έχουμε. • Έχουμε αργήσει να την θεσμοθετήσουμε, λόγω των ποικίλων προβλημάτων που υπήρχαν. Βήματα έχουν γίνει. Λύσεις όμως, ειδικά, τώρα δεν προετοιμάζονται. Αυτοσχέδια διαχείριση γίνεται. • Όμως, κάτι ο αυτοσχεδιασμός,( όπως οι παρεμβάσεις στο κυκλοφοριακό χωρίς να προϋπάρχουν λύσεις με βάση την μελέτη Ρ-Κ ή ειδική και γενική κυκλοφοριακή μελέτη) κάτι οι παγιωμένες καταστάσεις που συνεχίζουν να υπάρχουν, διαιωνίζουν και μεταθέτουν τα προβλήματα. Αν δεν τα μεγαλώνουν, ενίοτε. Αρμόδιοι -συναρμόδιοι • Να θυμηθούμε ότι στην Παλιά πόλη έχουν «εξουσία» οι αρχαιολογικές υπηρεσίες και ο δήμος Χανίων με στολές… «παραλλαγής»: Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, Γραφείο Παλιάς Πόλης, Δημοτική Αστυνομία, Επιτροπή ποιότητας ζωής, Γραφείο κυκλοφοριακών θεμάτων. Επίσης (γνωμοδοτικά στα θέματα κυκλοφορίας) η αιρετή Δημοτική Κοινότητα Χανίων(Δ.Κ). Δεν ξέρετε, οι περισσότεροι, την Δ.Κ. Χανίων; Είναι τρόπον τινά ο παλιός δήμος Χανίων. Από …εξωδημοτικούς «παίζει » και το λιμεναρχείο. Πώς γίνεται ; • Πώς γίνεται, ωστόσο, όλοι αυτοί (με κυρίως υπεύθυνο τον εξής ένα –την δημοτική αρχή) έχοντας βοηθητικά «εργαλεία» όπως την μελέτη Ρ-Κ, την Προγραμματική Σύμβαση για την Παλιά Πόλη, την επιστημονική επιτροπή κλπ να εμφανίζουν μονομερείς αποφάσεις για κυκλοφοριακό, για απαγορεύσεις στάθμευσης, για νέες-διαρκώς μελέτες όπως τώρα το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο(Δ.Λ.Τ.); • Γιατί δεν λαμβάνεται υπ' όψιν - στα βασικά έστω- η μελέτη Ρωμανού –Καλλιγά; • Πώς γίνεται να μην έχει συνεδριάσει ούτε μια φορά, στα 2,5 χρόνια της νυν δημοτικής αρχής, η επιστημονική επιτροπή της Παλιάς πόλης; • Πώς γίνεται να αποφασίζει μονομερώς το Δ.Λ.Τ την απαγόρευση της στάθμευσης και να ανακοινώνει ως οριστική την απόφασή του χωρίς να έχει να περάσει (ακόμα –έστω τύποις) από το δημοτικό συμβούλιο; • Πώς γίνεται η απόφαση της Δημοτικής Κοινότητας που κλήθηκε να γνωμοδοτήσει για την απαγόρευση της στάθμευσης να συμφωνεί …διαφωνώντας με την εισήγηση του Δ.Λ.Τ ; Και εν τούτοις το τελευταίο να επικαλείται την έγκρισή της η οποία ωστόσο δίδεται υπό τις εξής προϋποθέσεις; • 1. Να φύγουν οι αλυσίδες.( Παρ' ότι σε περασμένη συνεδρίασή της παριστάμενος αρμόδιος αντιδήμαρχος είχε το δημοκρατικό επιχείρημα: Θα βάλω αλυσίδες σας αρέσει δεν σας αρέσει). 2. Να ισχύσει η απαγόρευση και για τα αυτοκίνητα των… επισήμων (η εισήγηση του Λιμενικού ταμείου ζητούσε να εξαιρεθούν οι… επίσημοι αλλά όχι τα ΑμΕΑ). 3. Να προχωρήσει η δημιουργία «Λευκού ταξί» για την εξυπηρέτηση των ΑμΕΑ. • Πώς γίνεται , να παραγγέλλονται νέες μελέτες από το Δ.Λ.Τ χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι υπάρχουσες, κάποιες από τις οποίες πρέπει –τουλάχιστον – να ακυρωθούν προηγουμένως; • Πολλά ερωτήματα, βάζουν οι μεγάλοι, στα …παιδιά. • Προέκυψε , τουλάχιστον, κάτι θετικό από τις συζητήσεις ( ομηρικοί καβγάδες δηλαδή) που έγιναν προχθές στο δημοτικό συμβούλιο για την παλιά πόλη και το ενετικό λιμάνι; • Όταν, με αφορμή την έγκριση ή όχι του προϋπολογισμού του Δημοτικού Λιμενικού ταμείου (βρήκε 1.400.000 ευρώ και καταφέρνει να τα ξοδέψει-προϋπολογιστικά- όλα σε νέες μελέτες και παρεμβάσεις ) ο π. πρόεδρος κ. Α.Παπαδογιάνης, ο νυν κ. Κ.Πρωτοπαπαδάκης διασταύρωσαν τα ...ξίφη τους; Διότι ο πρώτος επεσήμανε –μεταξύ άλλων- ότι ξοδεύονται όλα τα λεφτά των ιδίων πόρων χωρίς να αναζητούνται άλλες πηγές χρηματοδότησης. Και ο δεύτερος αντέτεινε ότι θα κάνει 19 παρεμβάσεις που αλλάξουν την παλιά πόλη.(Να τρομάξουμε;) Με τους αντιδημάρχους κκ. Κεμεσίδη και Ξυνίδη να ισορροπούν δικαιώνοντας … και τους δύο; • Όταν, λόγω της ερώτησης του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Γ Τσαπάκου, ανακοινώθηκαν τα μέτρα που θα λάβει η δημοτική αρχή για την Π.Π. εν όψει της θερινής περιόδου; • Προέκυψαν. Δύο… ειδησάρες: Πρώτον θα φύγουν οι αλυσίδες (μετά τον χαμό) και θα μπουν βυθιζόμενες μπάρες. Και δεύτερον θα κληθεί για πρώτη φορά να συνεδριάσει η 25μελής επιτροπή για την ΠΠ. Σε κλίμα συναίνεσης και …συνευθύνης, λέει. Προφανώς, επειδή για όλα όσα συνέβαιναν και θα συμβούν και φέτος (καθώς όλα θα κυλήσουν στις ίδιες… γραμμές), μάλλον θα υποδειχθεί ως ύποπτος και θα αναζητηθεί ο …Μορμόλης! • Ψάξτε να τον βρείτε !

Πέμπτη, Μαρτίου 07, 2013

Μελετήσαμε τις …μελέτες ;


Εδώ και καιρό «σέρνεται» η αντίδραση των κατοίκων της παλιάς πόλης για την ξαφνική «αιχμαλωσία» τους. Αλήθεια φαντάζεστε να μην μπορείτε να φτάσετε ούτε κοντά στο σπίτι σας άλλες ώρες πλην των ωρών ανεφοδιασμού των καταστημάτων ; Και να είστε άρρωστος, φορτωμένος, να κουβαλάτε τον παππού από τον γιατρό και να μην μπορεί να περπατά, ή να είστε ΑμΕΑ; Έξω και τα ΑΜΕΑ • Και, πριν επιλυθούν αυτά τα ζητήματα, ανακοινώθηκε ξαφνικά από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χανίων(Δ.Λ.Τ.) ότι απαγορεύεται οριστικά και η στάθμευση στο ενετικό λιμάνι. • Η νέα αυτή απόφαση περιλαμβάνει και το εξωπέταγμα κάποιων θέσεων στάθμευσης ΑμΕΑ από την πλατεία Κατεχάκη και άρα την απαγόρευση σταθμευσής τους. Όμως, λέει ΝΑΙ στα αυτοκίνητα των… επισήμων! • Βεβαίως τον τελικό λόγο θα έχει το δημοτικό Συμβούλιο Χανίων. Αλλά είναι γνωστό ότι οι πλειοψηφίες ψηφίζουν συντεταγμένα προειλημμένες αποφάσεις. • Το δικό μας χρέος όμως είναι, να θυμίσουμε ότι ένα, κατ’ εξοχήν, «εργαλείο» το οποίο μας βοηθά να προγραμματίζουμε ενέργειες στην Παλιά Πόλη και να επιλύουμε διαφορές απόψεων είναι η επικαιροποιημένη Μελέτη Ρωμανού-Καλλιγά. Απώτερος στόχος ΕΑΝ… • Μελετώντας τα σχετικά κεφάλαια της μελέτης ,βλέπουμε ότι στηρίζει ιδιαίτερα την κατοικία στην παλιά πόλη. Ότι προτείνει ζώνες χρήσεων γης και ζώνη μικτών χρήσεων. • Ενώ σε ότι αφορά στο σημερινό επίμαχο θέμα της κυκλοφορίας- στάθμευσης προτείνει ένα δίκτυο κυκλοφορίας οχημάτων με «απώτερο στόχο» την οριστική απομάκρυνση της κυκλοφορίας και της επιφανειακής στάθμευσης αυτοκινήτων. Τονίζουμε το επιφανειακής διότι αντίθετα προβλέπει υπόγειους χώρους στάθμευσης στις οχυρώσεις(ανατολικά και δυτικά) και σε ορισμένους προμαχώνες. Οι απαγορεύσεις όμως θα εφαρμοστούν αφού ισχύσουν μακροπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Όπως, «κύκλωμα κυκλοφορίας τροχοφόρων» που συμπληρώνεται από ένα «δευτερεύον δίκτυο οδών περιορισμένης κίνησης». Και ένα δίκτυο πεζοδρόμων. Όλα αυτά ΕΑΝ έχουμε και κυκλοφοριακές μελέτες. • Καθώς, η διάκριση όλων αυτών των δικτύων, ρητά αναφέρεται ότι «θα προκύψει από την κυκλοφοριακή μελέτη της Π Π.Χανίων που θα λαμβάνει υπ' όψη την κυκλοφοριακή μελέτη της Πόλης των Χανίων. Αλλά, έχουμε, τέτοιες μελέτες; • Στα δύο χρόνια της νυν δημοτικής αρχής δεν ακούσαμε να γίνεται καθόλου λόγος για την επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης του πολεοδομικού συγκροτήματος Χανίων και την σύνταξη ειδικής κυκλοφοριακής μελέτης για την Παλιά Πόλη (όπως είναι η προεκλογική της δέσμευση και αναγράφεται ρητά στο πρόγραμμα του συνδυασμού της σελίδα 5). • Όπως, επίσης, δεν διαβάσαμε καμία αναφορά στις προτάσεις της μελέτης Ρωμανού –Καλλιγά που αφορούν στο κυκλοφοριακό της ΠΠ Χανίων (την οποία επίσης έχει δεσμευτεί να θεσμοθετήσει σελ 12). • Και κυρίως, δεν είδαμε να υλοποιεί δράσεις που –παράλληλα με την ανάθεση της κυκλοφοριακής μελέτης της παλιάς πόλης- θα προετοιμάσουν την εφικτότητα(έτσι το λέει η μελέτη) εφαρμογής των μακροπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας και επιφανειακής στάθμευσης. • Ως προϋποθέσεις, λοιπόν, εφαρμογής των απαγορεύσεων προβλέπονται μεταξύ άλλων : α)«ένα κύκλωμα μεταφοράς επιβατών μέσα στην ΠΠ προσαρμοσμένο στις ανάγκες του ιστορικού κέντρου (μικρά λεωφορεία), β) ένα δίκτυο χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων στα όρια της ΠΠ Χ που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων και δευτερευόντως επισκεπτών, γ)την εξέταση της δυνατότητας δημιουργίας χώρων στάθμευσης εντός των τειχών μόνο για την χρήση των κατοίκων της ΠΠ, δ) την εξασφάλιση της δυνατότητας πρόσβασης των οχημάτων ανάγκης στις απαιτούμενες αποστάσεις από τα εξυπηρετούμενα κτήρια». Ερωτήματα • Τα πρώτα, ρητορικά, ερωτήματα επομένως είναι αυτονόητα: 1.Εχουν εξασφαλιστεί οι πιο πάνω προϋποθέσεις; όπως χώροι στάθμευσης(υπόγειοι και όχι μόνο) στα όρια της πόλης ώστε να εφαρμοστούν άμεσα οι απαγορεύσεις ; • 2. Αφού δεν έχει ανατεθεί ειδική κυκλοφοριακή μελέτη για την ΠΠ την οποία ζητά από χρόνια και η Εφορεία Κλασικών αρχαιοτήτων (Μ. Βλαζάκη) αλλά ούτε και έχει επικαιροποιηθεί η κυκλοφοριακή μελέτη Χανίων, ποιος αποφασίζει; • Το γραφείο κυκλοφοριακών θεμάτων του Δήμου Χανίων έχει την επιστημονική στελέχωση και την δυνατότητα να το κάνει για τόσα σοβαρά θέματα (και του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος) για τα οποία ακόμα και οι μελετητές παραπέμπουν σε ειδικούς; Που είναι τα Μίνι μπας ; • 3. Ακόμα κι αν είχαν «ετοιμαστεί» χώροι στάθμευσης στα όρια της ΠΠ, δεν έπρεπε, για να εφαρμοστούν οι απαγορεύσεις να υλοποιηθεί το πρόγραμμα ολοκληρωμένων αστικών αναπλάσεων μέσω των οποίων υπάρχει πρόβλεψη για αγορά δύο πράσινων μίνι λεωφορείων από το 2011 ; • Αποφασίζονται τόσο ζωτικές δράσεις και απαγορεύσεις στην Παλιά Πόλη που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων, των ΑμΕΑ, την επιχειρηματικότητα(παρέμβαση και ΕΒΕΧ) και την κυκλοφορία (τόσο στην Παλιά Πόλη όσο και στην υπόλοιπη με την υπάρχουσα προβληματική κυκλοφορία και στάθμευση), χωρίς μελέτη; • Μελετήσαμε …τις μελέτες ; Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νέα 7-3-13

Τετάρτη, Μαρτίου 06, 2013

Θα το αξιοποιήσει ο υφυπουργός κ. Κυρ. Βιρβιδάκης;

Τόσο η απένταξη της αποκατάστασης του ποταμού Μορώνη στη Σούδα όσο και η φημολογούμενη… επικείμενη απένταξη της ανάπλασης της πλατείας της Σούδας, αλλά και άλλων έργων όπως ο ποδηλατόδρομος του Χάντακα (πέραν των ευθυνών που θα αναλάβουν ή θα αποδοθούν σε αυτοδιοικητικούς ή υπηρεσίες) δημιουργούν εύλογες ανησυχίες και ερωτηματικά σχετικά και με την τύχη άλλων έργων του νομού Χανίων και όχι μόνο. • Την τύχη, λοιπόν, αυτών των έργων δεν οφείλει να μας γνωρίζει, τόσο στους πολιτικο-αυτοδιοικητικούς όσο και σε εμάς τους πολίτες, το νέο Παρατηρητήριο Δημοσίων μελετών και έργων Περιφέρειας Κρήτης που συστάθηκε από τα δυο Τεχνικά επιμελητήρια Κρήτης στο Ηράκλειο; • Τα Χανιώτικα Νέα και η υπογράφουσα έχουν και άλλοτε αναφερθεί σ αυτήν την ανάγκη. Τόσο κατά την διαδικασία ίδρυσης του Παρατηρητηρίου όσο και πρόσφατα μετά την έναρξη λειτουργίας του. Δυστυχώς δεν είδαμε καμιά ανταπόκριση. Ούτε δόθηκε καμιά απάντηση σχετικά με το ποιοι, πότε, και πώς θα λαμβάνουν αυτήν την ενημέρωση. • Θα έχουν δηλαδή μία πλήρη εικόνα της πορείας και του εκτιμώμενου χρόνου ωρίμανσης και πορείας μελετών και έργων: Ανά νομό, ανά δήμο, ανά έργο. • Ώστε αφ’ ενός να ...αφυπνίζεται ο αυτοδιοικητικός ή δημόσιος φορέας υλοποίησης και αφ’ ετέρου να «πιέζει» η κοινή γνώμη όταν -κατά τακτά χρονικά διαστήματα- δίνεται στην δημοσιότητα ο κατάλογος της πορείας των προς ένταξη δημοσίων μελετών έργων. • Αυτή δεν είναι η αποστολή του Παρατηρητηρίου; Να συγκεντρώνει τα στοιχεία, να ενημερώνει και άρα να προειδοποιεί ; • Η χώρα, πριν από λίγες ημέρες απέκτησε υφυπουργό ειδικά για να ελέγχει και να προωθεί την καλή και δίκαιη πορεία απορρόφησης των πιστώσεων του ΕΣΠΑ που τρέχει αλλά και του ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου για την οποία πρέπει να προετοιμαστούμε. • Τι λέει ο νέος συντοπίτης υπουργός, κ. Κυριάκος Βιρβιδάκης; Το Παρατηρητήριο Δημοσίων Μελετών και έργων, απ’ όσο ξέρουμε, λειτουργεί μόνο στην Περιφέρεια Κρήτης. Θα το αξιοποιήσει για το συμφέρον της Κρήτης, κατ' αρχάς, αλλά και όλης της χώρας αν θεωρήσει ότι πρέπει να προτείνει να ιδρυθούν ανάλογα Παρατηρητήρια σε όλη την Ελλάδα; • Ώστε να προωθηθούν καλύτερα και οι απορροφήσεις των πιστώσεων; • Και, επίσης, να μαθαίνουμε κι εμείς οι πολίτες, τις έφταιξε (αν έφταιξε) για την έλλειψη μελετών και την μη ωρίμανση των έργων; Δημοσιεύτηκε Χ.Ν 5-1-13

Δευτέρα, Μαρτίου 04, 2013

Πώς και γιατί πάνε όλα στραβά;

Ο λόγος σήμερα, κατ αρχήν, για την απένταξη από το ΕΣΠΑ του έργου του υγρότοπου του χειμάρρου Μορώνη. Ένα έργο του οποίου η σημασία είχε αναγνωριστεί από την τότε δημοτική αρχή Σούδας (Γιάννης Περάκης) και σε συνεργασία με την WWF είχαν ξεκινήσει τις απαιτούμενες ενέργειες και μελέτες για την αποκατάσταση του. • Αργότερα, με κάθε επικοινωνιακή ευκαιρία, δήμαρχος Χανίων και αντιδήμαρχοι και άλλοι αρμόδιοι δήλωναν ότι η περιβαλλοντική μελέτη εγκρίθηκε, ότι ο δήμος θα προχωρήσει άμεσα στα προαπαιτούμενα έργα, ότι η τεχνική μελέτη είναι έτοιμη και ότι το ιδιοκτησιακό επιλύεται και δεν θα αποτελέσει πρόβλημα (σχετική ακριβής χρονολογική αναφορά του ιστορικού της …απένταξης είδαμε και στον ιστότοπο της πρωτοβουλίας κατοίκων Σούδας http://katoikoisoudas.wordpress.com) • Όπως γράφει, όμως, η διαχειριστική αρχή του ΕΣΠΑ, το έργο απεντάχθηκε διότι δεν προσκομίσθηκαν πλήρεις και ολοκληρωμένες μελέτες για το προτεινόμενο έργο, και, επειδή, δεν τεκμηριώνεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς για το σύνολο της έκτασης του προτεινόμενου έργου. • Κόλαφος, δηλαδή. Για το οποίον, όπως πληροφορούμαστε, ετοιμάζονται να μιλήσουν όσοι γνωρίζουν σχετικά με τα «ντε σου» της απένταξης λόγω των παραλείψεων σε μελέτες και ιδιοκτησιακό. • Μεταξύ των λόγων που αναφέρονται -σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες- είναι ότι ο φάκελος του έργου «ξεκουραζόταν» εδώ και δυο χρόνια και μόλις προ διμήνου άνοιξε για να υποβληθεί άρον άρον. Οπότε ήταν αργά. • Επ' αυτού, οι ίδιες πληροφορίες λένε, ότι από την υποβολή των μελετών έλειπε ακόμα και τοπογραφικό, ενώ σε ότι αφορά στο ιδιοκτησιακό ο δήμος Χανίων δεν συνεργάστηκε με το Λιμενικό Ταμείο Χανίων (που δεν είχε καμιά αντίρρηση) ώστε να επιλυθούν κάποια ζητήματα. Κινδυνεύει με απένταξη; • Κι επειδή, δεν γνωρίζουμε εάν τα παθήματα προλαβαίνουν να μας γίνουν μαθήματα, όσον αφορά και σε ένα άλλο (υπεσχημένο και επικοινωνιακά πολυπαιγμένο) έργο, ας δούμε κάποια στοιχεία του, που ανησυχούν: • Πρόκειται για το έργο ανάπλασης της πλατείας Σούδας που είχε προτεραιότητα έναντι όλων των άλλων του σχετικού προγράμματος του ΕΣΠΑ, επειδή η έτοιμη μελέτη του είχε χρηματοδοτηθεί από το Γ΄ ΚΠΣ και εθεωρείτο συνεχιζόμενο έργο. Από το 2011, με αφορμή τις γνωστές δηλώσεις για την κρουαζιέρα, η δημοτική αρχή Χανίων διαβεβαίωνε κατοίκους και καταστηματάρχες της Σούδας, ότι το έργο θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. • Οι δημοσιογραφικές μας πληροφορίες αναφέρουν ότι και αυτός ο φάκελος δεν είχε ελεγχθεί ως έπρεπε. Και ότι και γι’ αυτό το έργο ο δήμος μας έπρεπε να συνεργαστεί με το Δημόσιο Λιμενικό Ταμείο Χανίων για το ιδιοκτησιακό, καθώς το μισό τμήμα της πλατείας του ανήκει. • Συμπολίτες που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα αποδίδουν αυτές τις αβελτηρίες στο γεγονός ότι δεν υπάρχει ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ υπεύθυνος του ΕΣΠΑ με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διαπιστωθούν εγκαίρως και να πληρωθούν όλες οι ελλείψεις των φακέλων των έργων. • Έργων, ωστόσο, που είναι -τύποις- ενταγμένα στο ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά η τύχη τους ...αγνοείται μέχρι την ώρα της ένταξης ή …απένταξής τους. • Και υπάρχει και η ανάλογη, εύλογη, ανησυχία ότι το ίδιο μπορεί να συμβεί και για τις νέες μελέτες και έργα που πρέπει να ενταχθούν στην νέα προγραμματική περίοδο. Δηλαδή στα τομεακά και περιφερειακά προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ. Και τα οποία πρέπει να προετοιμάσουν οι παρούσες αυτοδιοικητικές αρχές μας. • Αραγε, ακούει κανείς ; Η θα ακούσουμε και πάλι τις ίδιες δικαιολογίες τόσο για τα έργα που υπολείπονται να γίνουν σ’ αυτή την προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ (2007-2013) αλλά και σε δυο χρόνια (ζωή να’ χουμε) θα ακούμε πάλι, από τους νέους πολιτικοαυτοδιοικητικούς ότι τα Χανιά δεν είχαν «ωριμάσει» μελέτες και έργα για την προγραμματική την επόμενη περίοδο, το νέο ΕΣΠΑ, δηλαδή ; • Τι στο καλό, βάλθηκαν όλοι οι «αρμόδιοί» μας να δικαιώσουν το νόμο του …Μέρφυ; Ξέρετε εκείνο το πόνημα του Αρθουρ Μπλοκ που «αποδεικνύει» «επιστημονικά» : Το πώς και το γιατί πάνε όλα στραβά Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νέα 4-3-13

Παρασκευή, Μαρτίου 01, 2013

Κινδυνεύει ο Ποδηλατόδρομος του Χάντακα;

"Η πορεία του ποδηλατόδρομου-πεζόδρομου από Αγυιά (κάτω δεξιά) με μώβ χρώμα προς Σταλό και Κολυμπάρι, Με βεραμάν είναι ποταμός –χείμαρρος και κόκκινο κεντρικός αγωγός. Φωτο αρχείου στήλης από πρωτη μελέτη ΟΑΔΥΚ " Το έργο του περιβαλλοντικού πάρκου της Αγυιάς και ο ποδηλατόδρομος (Πλατανιά-Λίμνη Αγυιάς) για την ανάδειξη του παλιού αρδευτικού Χάντακα, ήταν από τα ώριμα έργα που αναμενόταν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ μόλις άνοιγαν τα σχετικά προγράμματα. Μάλιστα ο Περιφερειάρχης κ. Στ. Αρναουτάκης σε μία από τις πρώτες του επισκέψεις στα Χανιά, το 2011 που ανέλαβε, είχε αναφέρει ότι πρόκειται για εξαιρετικά περιβαλλοντικά-αναπτυξιακά έργα που θα προχωρήσουν αμέσως και ότι δεν είχε άλλα τέτοια σε επίπεδο Κρήτης. Ανάλογη δήλωση για την ένταξη των έργων είχε κάνει στις 27-4-11 ο κ. Απ. Βουλγαράκης. • Εν τούτοις, «παγωμένοι» διαβάσαμε στα Χ.Ν. ότι «πάγωσε» το έργο του ποδηλατόδρομου στον παλιό Χάντακα. Την αποκάλυψη έκανε ο πρόεδρος του Ποδηλατικού-Περιπατητικού Συλλόγου «Χάντακας», κ. Ευτ. Λαμπουσάκης σε υπόμνημά του σε αρμόδιους φορείς το οποίο έδωσε και στην δημοσιότητα. Γιατί πέρασε ένας άπρακτος χρόνος; • Ήταν από τα πλέον ώριμα και επιλέξιμα έργα του νομού καθώς η μελέτη είχε ανατεθεί από το 2009 και παραδόθηκε εμπρόθεσμα σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση του ΟΑΔΥΚ με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Δηλαδή το καλοκαίρι του 2011. • Ωστόσο, πέρασε ένας και πλέον (άπρακτος) χρόνος (γιατί;) για να γίνει η πρώτη σύσκεψη στον ΟΑΔΥΚ με συμμετοχή του συλλόγου «Χάντακας» (Σεπτέμβριος 2012). Τότε τους γνωστοποιήθηκε ότι υπήρχαν ελλείψεις στην μελέτη που εκπονήθηκε από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τον συγκοινωνιολόγο καθηγητή κ. Θ. Βλαστό. • Οπότε, για να μην υπάρχει ,λέει, καθυστέρηση (ενώ ήδη είχε περάσει ένας χρόνος από την κατάθεση της μελέτης) ανατέθηκε συμπληρωματική μελέτη (πληρώθηκε κιόλας;) σε αρχιτέκτονα καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης (συγκοινωνιολόγο;) • Ένα μήνα μετά (11-10-12) ο τελευταίος εξέφρασε την άποψη ότι είναι μάταιη η όποια διόρθωση και η μελέτη πρέπει να γίνει εξ αρχής (από ποιόν άραγε;). • Ο καθηγητής κ. Βλαστός που ρωτήθηκε από τον περιπατητικό σύλλογο, παραδέχτηκε ότι υπήρχαν κάποια προβλήματα τα οποία οφείλονται στην ελλιπή τοπογραφική αποτύπωση, για την οποία όμως δεν ευθύνεται το Μετσόβιο Πολυτεχνείο. • Στην εν λόγω σύσκεψη του Οκτωβρίου 2012 πλέον αποφασίστηκε να προσκληθεί ο κ. Βλαστός στα Χανιά για να δώσει διευκρινίσεις (ένα χρόνο μετά) σχετικά με τη μελέτη του ποδηλατοδρόμου, την οποία παρέδωσε στον Ο.Α.ΔΥ.Κ. τον Ιούλιο του 2011. • Ωστόσο, όπως αναφέρει ο Ποδηλατικός σύλλογος σχεδόν 4 μήνες μετά, ο καθηγητής κ. Βλαστός δηλώνει ότι δεν προσκλήθηκε από κανέναν. Ο δε ποδηλατικός σύλλογος δηλώνει ότι θα τον καλέσει πλέον ο ίδιος ο σύλλογος (κι εκείνος δέχεται να παραστεί) προκειμένου να διευκρινιστεί τι ακριβώς συμβαίνει. Μελέτες επί …μελετών ! • Η γνωστοποίηση του θέματος με την μελέτη, θεωρούμε ότι θίγει το γενικότερο θέμα πολλών (και καλοπληρωμένων συνήθως) μελετών που για κάποιο λόγο -εξηγήσιμο ή όχι- μπαίνουν σε αχρησία και ξανα-παραγγέλλονται ή ανατίθενται (χωρίς προκήρυξη πολλές φορές για …συντομία!). Νέες μελέτες επί ...μελετών, δηλαδή. • Έτσι όμως γίνεται και σπατάλη πόρων και τα έργα δεν έχουν ώριμες μελέτες. Οπότε, είτε δεν εντάσσονται λόγω «ανωριμότητας» είτε …απεντάσσονται από το ΕΣΠΑ (το συγκεκριμένο έχει προϋπολογισμό 2,5 εκατ. ευρώ). Και, φυσικά, άλλα έργα (πιθανότατα από άλλο νομό) παίρνουν την θέση τους. Και να μας, πάλι στο ίδιο έργο θεατές. Της έλλειψης μελετών στα Χανιά. Διαχείριση μελετών • Και το πρώτο ερωτηματικό που ανακύπτει: Μέσα στον ένα χρόνο που πέρασε από το 2011 που κατατέθηκε η μελέτη, δεν όφειλαν όσοι την παρέλαβαν να έχουν διαπιστώσει τις ελλείψεις και να έχουν καλέσει τον μελετητή να τους δώσει εξηγήσεις; Και μάλιστα να του αναθέσουν να αναλάβει να συμπληρώσει τις ελλείψεις; Δεν περιλαμβανόταν αυτό στις προδιαγραφές ανάθεσης; • Και γιατί να ανατίθεται σε άλλο μελετητή (και εν προκειμένω όχι συγκοινωνιολόγο) μία συμπληρωματική μελέτη χωρίς καν να έχει κληθεί ποτέ ο πρώτος μελετητής στα Χανιά να δώσει διευκρινίσεις; Δεν θα ήταν λιγότερη η καθυστέρηση αν ο ίδιος μελετητής την συμπλήρωνε; Και, υποθέτουμε, χωρίς πρόσθετη δαπάνη; • Έτσι, λοιπόν, γίνεται -συνήθως- με τις μελέτες ; Είτε καθυστερούν στην παράδοση (χωρίς κυρώσεις;) ή διαπιστώνουμε ελλείψεις και τελικά τις αρχειοθετούμε; Και αναθέτουμε νέες; Για να χρειάζονται –κι αυτές-αργότερα διορθώσεις ή επικαιροποίηση, εάν υπάρχουν νέες χρηματοδοτήσεις; Και καταλήγουμε στο γνωστό: Δεν έχουμε ώριμα έργα στα Χανιά ; Κινδυνεύει ; • Και τώρα; Υπάρχει κάποιος αρμόδιος που να αναλαμβάνει την ευθύνη να βεβαιώσει ότι το έργο του Ποδηλατόδρομου στον παλιό αρδευτικό Χάντακα, προλαβαίνει να …ξαναμελετηθεί, να ενταχθεί και να δημοπρατηθεί; Ότι δεν θα απενταχθεί και η χρηματοδότηση να πάει σε άλλο δήμο ή –πιθανότερα-νομό ; • Κινδυνεύει ο ποδηλατόδρομος του Χάντακα, δηλαδή η προσδοκώμενη τοπική ανάπτυξη (βιώσιμη κινητικότητα, περιβαλλοντική αναβάθμιση-ανάπλαση , τουρισμός), • … να πληρώσει τη «νύφη» ; Δημοσιεύτηκε Χανιώτικα Νέα 1-3-13